0

علاقه زنان ایرانی به مصرف لوازم آرایشی

 
kalali135
kalali135
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 1143
محل سکونت : خراسان رضوی

علاقه زنان ایرانی به مصرف لوازم آرایشی
شنبه 22 آبان 1395  3:14 PM

هر ایرانی در سال130هزارتومان برای فرهنگ خرج می کند و 420هزارتومان برای لوازم آرایش...در واقع زنان ایرانی حدود 3 برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه می کنند!

ارایش

 

رغبت و تمایل به استفاده از مواد آرایشی از دیرباز مرسوم بوده است و شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت دارند. اما نکته قابل توجه این است که در سال های اخیر میزان استفاده از این مواد رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته است و صنایع فعال در این حیطه، بازار وسیع و گسترده ای را در پیش روی خود مشاهده می کنند.

در همین راستا "رضا بوشتكوهی " صاحب یكی از مغازه های بزرگ فروش مواد آرایشی در خیابان مروی تهران به گزارشگر الجزیره قطر گفت: در این مغازه محصولاتی با كیفیت ها و قیمت های مختلف عرضه می شود تا بدین صورت بتوانیم همه مشتریان خود را راضی كنیم. معتقدم كه ایران نسبت به بسیاری از كشورها از جمله كشورهای اروپایی مواد آرایشی بیشتری مصرف می كند.


ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7/2 میلیارد دلار است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر 30 سال هستند. در این حال 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده اند به نحوی که تقریبا 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند. 
در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص است.


علت علاقه به لوازم آرایشی


آری! این واقعیتی غیرقابل انکار است. مصرف لوازم آرایشی در کشور ما بسیار زیاد است. این موضوعی کاملا محسوس برای همگان است. خصوصا ساکنین کلان شهرهای بزرگی همچون تهران. کافیست قدری در اماکن عمومی شهر قدم بزنید. آن وقت ملاحظه می کنید که لوازم آرایشی چقدر در میان زنان این جامعه محبوب است.


ایستگاه متروی تهران هم این روزها به مرکزی برای فروش لوازم آرایشی تبدیل شده. به طوریکه اگر برای طی کردن حتی مسیری کوتاه، وارد مترو شوید، با دست فروشان متعددی مواجه می شوید که اغلب آنها لوازم آرایشی دارند و انواع و اقسام آنرا با قیمت های بسیار پایین به مشتریان خود عرضه می کنند که گاهی این سوال پیش می Hید که ماهیت مواد اولیه این وسیله ها چه می تواند باشد که با این قیمت های کم می تواند به مردم فروخته شود که معلوم نیست به لحاظ بهداشت و سلامت تا چه حد قابل قبول است و ممکن است برای مصرف کنندگان مضر باشد. هرچند به نظر می رسد قیمت برای مصرف کنندگان متعددی، مهمتر از سلامت بودن آن وسیله است. و این یعنی نواقص فرهنگی که در جامعه ما حاکم است.


یعنی اقبال زنان به مصرف لوازم آرایشی به سمت و سویی رفته که بهره گیری از این وسیله، از جایگاه مهمتری برخوردار است تا اینکه به کیفیت یک محصول Hرایشی در حد استاندارد و قابل قبول باشد. متاسفانه دلایل مختلفی را می توان برای این امر برشمرد که مهمترین آن، به نواقصی مربوط می شود که در انتقال هنجارها و الگوهای رفتاری وجود داشته است.


چنانچه ممکن است دیده باشیم که زنان اروپایی زیاد Hرایش نمیکنند و ظاهری Hراسته ولی ساده دارند و اصولا قابل قیاس با ایرانیان نیستند. این موضوعی قابل تامل است که نیاز به تحقیق و پژوهش های وسیعی دارد. که به راستی دلایل جامعه شناسی و رفتار شناسی نسبت به این موضوع چه می تواند باشد؟
شاید بتوان گفت که اجباری بودن قانون حجاب در جامعه ما تا حدودی در این موضوع دخیل بوده اما سابقه تاریخی و فرهنگی نشان میدهد که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب هم زنان ایرانی اصولا به Hرایش کردن گرایش داشته و روحیه ای به نام زیباتر ظاهر شدن در انظار عمومی، روحیه و فرهنگی است که درون جامعه ما رسوخ کرده است و برای درمان این معضل، لازم است برنامه ریزی های دقیق و جامعی صورت گیرد تا بتوان به طور عمقی در این راستا قدم برداشت.
اما جدا از علت استفاده از وسایل Hرایشی، جالب است این را هم بدانیم که این اقبال، موجب سرازیر شدن سودی کلان به جیب تولیدکنندگانی است که صنعتی پول ساز برای خویش ایجاد کرده اند.


ایالات متحده در صدر جدول صادرکنندگان محصولات آرایشی


 بر اساس تحقیقاتی که مرکز گلوبال استادی در سال 2008 انجام داده است، سهم ایالات متحده از بازار جهانی محصولات آرایشی در حدود 38.2 میلیارد یورو بوده است. لازم به ذکر است که شرکت پراکتر و گمبل که بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات آرایشی دنیا است، آمریکایی است. 
نتایج به دست آمده از این تحقیقات حاکی از آن است که سهم ژاپن و چین از بازار محصولات آرایشی به ترتیب 23.7 و 8.2 میلیارد یورو است. اروپا با سهم کلی 63.5 میلیارد یورو، بیشترین سهم را داراست. در بین کشورهای اروپایی، کشور آلمان با سهم 11.7 میلیارد یورویی بیشترین سهم را داراست و کشورهای فرانسه (10.4 میلیارد یورو)، انگلستان (10 میلیارد یورو)، ایتالیا (8.8 میلیارد یورو) و اسپانیا (7.4 میلیارد یورو) در رتبه های بعدی هستند. (1)


پی نوشت 1: خبرگزاری مشرق نیوز

 

منبع: تبیان

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها