0

انتظار به زبان نیست باید زمینه ساز تحول و گشایش باشیم

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

انتظار به زبان نیست باید زمینه ساز تحول و گشایش باشیم
چهارشنبه 19 آبان 1395  2:39 PM

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، تبیین تعابیر وارده در باب رویکرد های علمی و فرهنگی و اجتماعی در دولت مهدوی و آغاز سقایت و امامت حضرت حجت(عج) در کنار واکاوی مواجهات و تقابلات گوناگون پیرامون رویکردها و مناصبات عصر مهدوی که بنابر روایات، آغاز و شروع بهره مندی از منویات ناب الهی و اسلامی نیز است، ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد مرکز تخصصی مهدویت، گفت وگویی ترتیب دهیم که بخش دوم و پایانی آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

 

در آغاز و مبدأ عصر ظهور که به تعبیر وارده، عصر نوین و غایی علوم الهی و اسلامی است، چه امور و شاخصه هایی مد نظر است و جامعه بشری با چه رویکردهایی مواجه خواهد شد؟

 در این مقوله باید گفت که در عصر و آغاز دوران مهدوی و شروع عصر نوین علوم الهی، هر کس و هر شخص و هر گروهی در هر نقطه و موقعیتی از جهان هستی که باشد، بنا به انتظار و طالب بودن عصر ظهور و آغاز حرکت مهدوی، با حرکت و نهضت حضرت حجت(عج)، همراهی خواهد کرد و خود را از هر نقطه عالم به حرکت و نهضت ایشان متصل می کند. بعد از این شروع که به تعبیری آغاز هدایت گری و روشنگری حضرت حجت(عج) و عصر حکومت مهدوی است، امام(عج)، به مراتب و مراحل دیگر دعوت و نهضت خود دست خواهد زد. به طور نمونه می توان گفت که، در مراحل بعدی و  شروع دعوت به نهضت عالی و غایی اسلامی، ایشان قطعاً اعجاز و معجزه گری نیز خواهند کرد. این معنی این نکته را می رساند که، کسانی که از جانب پروردگار به مأموریت و یا امری واداشته می شوند، به طور حتم و یقین، معجزاتی را نیز از جانب پروردگار نمایان خواهند کرد. حضرت حجت(عج) با توجه به این معجزات و نعمات الهی که به ایشان اهدا شده است، می توانند در عقل و فهم و درک مردم، دخل و تصرف کنند و حجاب ها و پرده های غفلت را از دیده ها و افکار آنها کنار زنند. در این رویکرد، حضرت حجت(عج) به جِد در قلوب و بینش مردم تأثیرگذار خواهند بود و به تعبیری که از جانب بزرگان و عالمان ما بیان شده است، حضرت حجت(عج) در آن دوران گویی کیمیاگری می کنند و از قلوب گرفته و تاریک مردم، افکار باز و روشن  و متعالی می سازند.

 

در روایات در باب نهضت مهدوی و عصر ظهور و حکومت حضرت حجت(عج)، وارد شده است که آن حضرت(عج) با عنایت و سایه افکندن بر سر مردم و توده آنها، عقول پراکنده و پریشان آنها را یکپارچه و متحد می نماید و باعث روشن شدن و تنویر افکار  عمومی ومردمی خواهند شد.

 

مهمترین بحث و کنکاش در علم و شاخه های مختلف علمی، مولفه ها و المان های تأثیرگذار آن علوم در لایه ها و طبقات مختلف علمی و اجتماعی است، این المان ها و شاخصه های موثر کدامند؟ 

 

در این باب اگر بخواهیم اصولی و علمی، با این موضوع مواجه شویم، باید بیان شود که، اساساً مردم و توده های آنها به دو شکل و صورت، سیر و مسیر تکاملی و صعودی خود را طی می کنند، بنا به روایات وارده، مردم در طلیعه و عصر ظهور به طور کامل و متقن به آن سیر تکاملی و پیشرفت علمی و اجتماعی و فرهنگی مد نظر خود خواهند رسید. به تعبیری، در عصر ظهور پیشرفت علمی و آموزشی بشر به حد و کمال غایی خود خواهد رسید و هر شخص و فرد، بنا به موقعیت و آموزه هایی که دریافت داشته و تعلیم دیده، به درستی و  به حقیقت، در مکان و جایگاه متناسب و مشخص خود، قرار خواهد گرفت.

در باب رویکرد عصر ظهور باید بیان شود که، بنا بر موقعیت و شرایط زمانی و مکانی حضرت حجت(عج) در عصر ظهور، هیچ حجاب و غفلتی برای مردم و عموم عامه آن نخواهد ماند و بنا به آموزه های مهدوی، انسان مغفولات و ناشناخته های خود را خواهد یافت. در مسیر و تعالی انسان و بشریت که شاخصه اصلی و اساسی انسان و خلقت بشریت است، آمده است که، در دوران مهدوی و عصر ظهور، انسان به کمال غایی خود که همان عبودیت و بندگی حق تعالی است نائل خواهد شد و این بزرگترین و اساسی ترین دستاورد بشر و جامعه بشری است.

 

اما در باب دوران و عصر حاضر و به تعبیری دوران غیبت، المان ها و شاخصه های دستیابی به رویکردهای اساسی علمی و فرهنگی و اجتماعی به سختی و دشواری بسیار و قابل توجهی، قابل دریافت و اجرا سازی خواهد بود. اولین المان و شاخصه مهم در دوران غیبت که انسان و جامعه بشری باید به طور جِد به دنبال آن باشد، حفظ و نگهداری ایمان و باورهای متعالی الهی و انسانی با توجه به تمامی هجمه ها و ناملایمات گوناگونی است که در فضای اجتماعی و بین المللی، متأسفانه ساری و جاری است.

 

در عصر و دوران غیبت حضرت حجت(عج)، اگر انسان و جامعه بشری بتوانند شاخصه ها و باورهای ایمانی خود را از تمامی ناملایمات و هجمه های گوناگون و مختلف حفاظت و پاسداری کند، قطعاً به بزرگترین و اساسی ترین پیروزی و نقطه تعالی خود دست یافته اند. المان و شاخصه مهم دیگر در این باب، مسئله و رویکرد انتظار و منتظر بودن برای فرج و گشایش و طلیعه ظهور است. این معنی به طور حق و حقیقی، از جانب دین مبین و منویات آن، برای انسان و جامعه بشری تبیین شده است. این انتظار یعنی، چشم به راه تغییر و تحول بودن، در این مقوله باید گفت، بحث انتظار، فقط گویش و پرداختن زبانی و لسانی نیست، بلکه معنی متقن و کامل انتظار، یعنی چشم به راه تحول و تکامل بودن و گشایش در امور است.

 

انتظار یعنی، چشم به راه تغییرات اصولی و اساسی مبانی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که به طور قطع، این دگرگونی ها باعث اعتلا و پیشرفت و سعادت انسان و جامعه بشری خواهد شد. در باب دیگر رویکرد انتظار و منتظر بودن، یک بحث اساسی و اصلی وجود دارد و آن بحث، بحث امیدواری و امید داشتن به آینده است. انسان مومن و متعهد کسی است که به طور قطع بگوید و بیندیشد که عصر و دوران ظهور، به وقوع خواهد پیوست و از شبهات و ناملایمات دلسرد و ناامید نشود.

 

المان و شاخصه دیگر که در همراهی شاخصه ها و مولفه هایی که بیان شد، باید در عصر و دوران غیبت به آن توجه و اهتمام کرد، بحث و مولفه «ولایت و ولایت پذیری» است. در باب ولایت پذیری در دوران و عصر غیبت باید گفت که، نوع و خصوصیت این ولایت پذیری با سایر دوران ها فرق دارد. این ولایت پذیری که در راستای ولایت پذیری ائمه معصوم(ع) است، در واقع تبعیت و پیروی از نواب و جانشینان عام حضرت حجت(عج) در عصر غیبت و دوران قبل از طلیعه ظهور است.

 

این شاخصه و مسیر که تنها راه و معبر عبور و تکامل جامعه و انسان در عصر غیبت است، باید به طور جدی و اساسی مورد نظر و دقت و اهتمام قرار گیرد. این تبعیت در واقع تبعیت از ولی فقیهی است که، با توجه به شرایط و اصولی که تبیین می شود، در رأس امور و مسائل جاری و حکومتی قرار می گیرد. باید گفت بدون در نظر گرفتن و توجه کردن به این مسئله مهم و اساسی، باید بیان کرد قطعاً، مسئله انتظار و منتظر بودن، مقوله و مورد ناکارآمد و به تعبیری ابتر خواهد بود. در ادامه و در تثبیت این مفهوم و تنویر افکار عمومی باید عنوان کرد، این نکته یعنی مقوله ولایت پذیری و تبعیت از ولی فقیه، در مبانی و تعابیر اهل بیتی(ع) نیز وارد و تأکید شده است.

 

آیا در این راه که برای رسیدن به عرصه و آغاز دوران پرشکوه علمی، اجتماعی، فرهنگی و غایی مهدوی است، مشکلاتی نیز تشخیص داده شده است؟ 

در باب دوران قبل از ظهور و عصر مهدوی بیان شده است که، جامعه و انسان هر چه که به دوران ظهور و سرآغاز امامت حضرت حجت(عج) نزدیک می شود، مشکلات و مصائبش بیشتر و روزافزون تر می گردد. در این دوران امکان کج روی یا کج فهمی و به مشکل و گرفتاری مبتلا شدن برای جامعه و بشریت بسیار زیاد است، بنابراین وارد شده است که، جامعه این دوران و موقعیت را بدون همراهی و سقایت افراد آگاه و وارد به مسائل مختلف فقهی و دینی نپیماید.

 

المان و شاخصه چهارم و آخری که باید در دوران و عصر غیبت به آن توجه و اهتمام داشت این است که یا به عصر مهدوی می رسیم و یا اینکه باید در این مسیر و صراط  قرار بگیریم. این معنی و مفهوم یعنی اینکه جامعه منتظر و پایبند به تعالیم مهدوی، می بایست با تمامی توان اعم از نظامی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خود، به سمت و جهت رسیدن به جامعه و عصر طلایی مهدوی، گام بردارد.

 

باید برای جامعه و ارکان حاکمیتی آن این مفهوم تبیین شود که، رسیدن به جامعه مهدوی دست یافت و سعادت بزرگی برای انسان و بشریت خواهد بود. باید گفت در این معنی سعادتمندترین و خوشبخترین افراد و جوامع، کسانی هستند که در مسیر رسیدن به عصر ظهور گام بر می دارند و به عصر و دوران ظهور نیز می رسند و حضور و وجود حضرت حجت(عج)  را درک می کنند و تحت ولایت ایشان قرار می گیرند. اما اگر جامعه و انسان نتوانست به آن مرحله دست یابد، پس گواراتر و شیرین تر آن است که، بتواند در این مسیر و صراط روشن باشد.

 

در مسیر رسیدن به جامعه مهدوی، نکته دیگر و اساسی در این باب این است که، حتماً باید از افراط و تفریط نیز به طور قطع، اجتناب کرد. قطعاً این رویکرد جامعه و بشریت را از درک و فهم ارکان و موجودیت جامعه و عصر مهدوی دور خواهد کرد. باید برای ترویج فرهنگ و اندیشه مهدویت همگی وارد عرصه شویم و بنا به شرایط و موقعیت خود در هر چه بهتر و روشن تر تبیین و تحلیل نمودن باور و اندیشه مهدوی تلاش کنیم و در این مسیر از تمامی ابزارها و ادوات، اعم از سیاسی، فرهنگی و هنری استفاده کنیم. نکته خیلی مهم و اساسی دیگر که باید در این مورد بیان کرد این است که، به طور قطع حضرت حجت(عج)  و عصر ظهور، فقط برای جامعه اسلامی و مختص آن به منصه بروز و ظهور نخواهد رسید، بلکه عصر و طلیعه ظهور و رسیدن به کمال عالی و غایی انسانی در عصر حضرت حجت(عج)، برای تمامی آحاد و جامعه بشری در سراسر گیتی به وقوع خواهد پیوست.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها