پاسخ به:نقد وهابیت در مبحث توسل
جمعه 7 آبان 1395 9:47 PM
سد ذرايع
سد ذرايع، جمع ذريعه وسيلهاي که رساننده به چيزي است، به عنوان مثال حج مقصدي واجب و سفر وسيله بسوي آن است و ربا مقصدي حرام و معاملهي مدت دار ذريعه و وسيلهاي براي آن علماي اصولي ميگويند وسيلهاي که آدمي را به مقصد حرام ميکشاند بايد سد شود. در مسألهي توسل نيز بعضي از علماي وهابي ميگويند چون توسل و تبرک، عوام را به شرک ميکشاند بايد جلوي آن را سد کرد و اين را «سد ذريعه» مينامند.
بعضي از علماي وهابي مانند دکتر محمد بن سعد سويعر معاون شيخ عبدالعزيز بن بن باز ميگويند توسل و تبرک براي علماي دين که جوهر دين را ميفهمند جايز است، اما براي مردم عوام ممنوع است زيرا که آنان به شرک روي ميآورند و به تدريج معتقد به تأثير ذاتي پيامبر و اوليا و آثار آنان در رفع حاجات و دفع مضرات ميشوند، بنابراين واجب است آنان را از توسل و تبرک به عنوان سد ذرايع منع کرد.
نقد و بررسي
پاسخ آيتالله واعظ زاده خراساني، دبير کل مجمع جهاني تقريب بين مذاهب اسلامي، اين است که: وقتي جواز يا استحباب عملي به دليل قطعي ثابت شد، جايز نيست از ترس جهال که مبادا به آن رنگ شرک دهند، آن را به طور مطلق منع کرد. والا سزاوار بود که خود پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به عنوان سد ذريعة مردم را از تبرک به آثارشان و يا از زيارت قبور و دست کشيدن به حجرالاسود منع کنند؛ بلکه راه سنجيده براي سد ذرايع مراقبت علماي دين است [59] .