پاسخ به:نقد وهابیت در مبحث توسل
جمعه 7 آبان 1395 9:46 PM
نقد و بررسي
اولا، اين آيه ربطي به مسلماناني که جز خدا کسي را عبادت نميکنند، ندارد؛ ثانيا همان طور که گفته شد، خواندن پيامبر به منظور عبادت نيست، بلکه براي درخواست دعا و شفاعت است.
ثانيا، منطبق کردن پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به «ما لا يضرهم و لا ينفعهم» نيز جاي بسي تعجب است، در صورتي که اطاعت از پيامبر براي مسلمانان سودمند و عصيان وي در هر زمان قبل از وفات و چه بعد از وفات زيانبخش است، همچنان که دعا و شفاعت آنان براي کساني که صلاحيت شفاعت داشته باشند هم در دنيا و هم در آخرت به اتفاق همگان موثر است.
رابعا، قياس کردن گفتهي مسلمانان که پيامبران شفيعان ما هستند به گفتهي مشرکين و بت پرستان که ميگفتند: هؤلاء شفعاءنا عندالله، قياس مع الفارق است؛ زيرا که خداوند صريحا بيان ميدارد که اينان در ادعايشان دروغ ميگويند:
والذين اتخذوا من دونه اولياء ما نعبدهم الا ليقربونا الي الله زلفي، ان الله يحکم بينهم في ما هم يختلفون، ان الله لا يهدي من هو کاذب کفار [45] و کساني که به جاي او سروراني به پرستش ميگيرند و / ميگويند / آنان را فقط براي اين ميپرستيم که ما را به خدا نزديک گردانند، بيگمان خداوند در آنچه اينان در آن اختلاف دارند، در ميانشان حکم خواهد کرد، مسلما خداوند کسي را که دروغگوي کافر است، هدايت نميکند.
آري اينان دروغ ميگويند نه خدا را ميشناسند و نه براي خدا سجده ميکنند و نه به خدا ايمان دارند:
و اذا قيل لهم اسجدو للرحمن قالوا و ما الرحمن؟ انسجد لما تأمرنا وزادهم نفورا [46] .
افزون بر اين که آنان شفيعان را ميپرستيدند و مسلمانان هرگز شفيعان را نميپرستند.
عدم دليل بر توسل به ميت
هشتمين دليل سلفيها اينست که توسل به پيامبر (صلی الله علیه و آله) را در زمان حيات بنابر دلايلي ميپذيريم اما بعد از مرگ بعلت فقدان دليل نميپذيريم [47] .