پاسخ به:نقد وهابیت در مبحث توسل
جمعه 7 آبان 1395 9:45 PM
نقد و بررسي
همه مفسران اين آيه را دربارهي مشرکان و بت پرستاني ميدانند که بتها را در خلق و ادارهي امور جهان شريک خداوند ميپنداشتند و آنها را مورد پرستش قرار ميدادند.
و اين عمل مربوط به کساني است که پيامبران را هرگز شريک خدا در خلق و ادارهي جهان ندانسته و آنان را نميپرستند، بلکه روزي چند نوبت شهادت ميدهند که پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بنده و فرستادهي اوست: «اشهد ان محمدا عبده و رسوله»، و چون پيامبر رحمت (ص) مستجاب الدعوة است، از او ميخواهيم که براي ما دعا و شفاعت کند.
تمسک به آيه ما نعبدهم الا ليقربونا
بن باز مفتي عربستان در جواب آيت الله واعظ زاده ميگويد: بت پرستان نيز به يکتايي خدا شهادت ميدادند اما بتان را عبادت ميکردند و ميگفتند:
ما نعبدهم الا ليقربونا الي الله زلفا (ما اينان را عبادت نميکنيم جز براي اينکه به خدا تقرب جوييم). و اين نظير کار کساني است که براي تقرب به خدا به اصحاب قبور متوسل ميشوند [42] .
نقد و بررسي
علامه طباطبايي از اين سخن پاسخ ميدهند که به نص کتب اديان و مذاهب و شهادت بت پرستاني که صدها ميليون در چين، هند و ژاپن زندگي ميکنند، کيش بت پرستي بر اين اساس است که ميگويند: آفرينش عالم و حتي خداياني که ميپرستند از آن خداي تعالي است ولي چون قابل درک ما نيست ناگزيريم و برخي از بندگان مقرب او را پرستش کنيم مانند ملائکه و جن و پاکان تا آنان ما را به خدا نزديکتر کرده پيش او براي ما شفاعت کنند.
از نظر آنان ملائکه مانند بنايي هستند که صاحب منزل، ساختمان منزلي را به او واگذار کرده است و شفاعت به منزله خواست بنا است.
اما در قرآن کريم توسل به انبياء به نحو واسطه - نه به طور استقلال - شرک معرفي نشده و نکوهش مشرکين نه از جهت شفاعت بلکه از جهت عبادت غير خدا است [43] .
تمسک به آيه «يقولون هولاء شفاؤنا»
بن باز در پاسخ آيت الله واعظ زاده به اين آيه بر عدم جواز توسل تمسک ميجويد: و يعبدون من دون الله ما لا يضرهم و لا ينفعهم و يقولون هولاء شفعاؤنا عندالله... [44] .
و عبادت مي کنند غير خدا را چيزهايي که نه به آنان زيان ميرساند و نه سود و ميگويند اينان شيعيان ما نزد خداوند هستند.