0

Daylight Robbery

 
MoHaMMaD19
MoHaMMaD19
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 141
محل سکونت : گيلان

Daylight Robbery
پنج شنبه 15 اسفند 1387  2:34 PM

سرقت در روز روشن‎‎‏‎‎‏
Daylight Robbery

نويسنده و کارگردان: پاريس لئونتي. موسيقي: ريچارد چستر. مدير فيلمبرداري: ميلتون کام. تدوين: هاسه بيلينگ. طراح ‏صحنه: ويل فيلد. بازيگران: جئوف بل[الکس]، وس بلک وود[لاکي]، رابرت بولتر[جي]، مکس براون[دکتر]، لئو ‏گرگوري[متي]، جاني هريس[تري]، ريس مرديت[معاون رئيس پليس]، جاستين سالينجر[نورمن]، ليزا شلي[گروگان]، ‏شاون ويليامسون[رئيس پليس]، شاون پارکز، پل نيکولز، تيفاني مالهرن، آنيا لاهيري. 92 دقيقه. محصول 2008 ‏انگلستان. ‏
الکس به همراه دوستانش-لاکي، متي، تري، چابي، نورمن و جي- نقشه اي براي سرقت ميليون ها پول غير قابل رديابي ‏از ‏London Exchange Bank‏ طراحي مي کند. آنها از پوشش طرفداران تيم ملي فوتبال انگلستان در جام جهاني ‏آلمان استفاده مي کنند و قصد دارند تا بعد از سرقت بلافاصله از کشور خارج شوند. آنها پس از حمله به بانک و گروگان ‏گرفتن 20 نفر با استفاده از تونلي که حفر کرده اند، موفق مي شوند پول هاي سرقت شده را از بانک خارج کرده و خود ‏نيز فرار کنند. تنها همدست شان در بانک نيز بعد از حمله پليس موفق به خروج بي دردسر از بانک مي شود. اما اتفاق ‏کوچک و حساب نشده اي تمامي نقشه بي عيب آنها را بر هم مي ريزد...‏

چرا بايد ديد؟
يک فيلم معمول در ژانر سرقت از نوع بريتانيايي آن که به عنوان يک کار اول پذيرفتني و به عنوان دنباله رو سبک ‏کساني چون گاي ريچي تماشايي است، حتي اگر فاقد طنز ريچي باشد. ‏
پاريس يا بري لئونتي 41 ساله اولين فيلم بلند سينمايي خود را در حالي کارگرداني کرده که سابقه اي 18 ساله در بخش ‏هاي مختلف سينماي بريتانيا دارد. منتها اين سابقه به تازگي حدود دو سال قبل به تهيه کنندگي که زنده ها و مرده ‏ها(2006) ساخته سايمون روملي منتهي شده و در دومين قدم به کارگرداني هم انجاميده است. ‏
فيلمنامه و ايده اصلي آن يعني انجام سرقت در پوشش طرفداران تيم فوتبال و طبعاً در زماني که همه حواس ها معطوف ‏به نتايج بازي هاست، هوشمندانه و قابل مقايسه با نياي خود کار ايتاليايي(1969) و از جهت پرداخت روابط شخصيت ‏ها اندکي يادآور سگداني است. لونتي با استفاده و در پيروي از قواعد ژانر به رغم بودجه اندکي که داشته، مکانيسم ايجاد ‏هيجان را در کل فيلم مي گستراند و سبب ترشح آدرنالين به ميزان بالا نزد تماشاگر مي شود. گفتم طنز ريچي را ندارد، ‏اما از آن غافل هم نيست مانند بي دست و پا بودن سارقين و در نتيجه زخمي شدن يکي از آنها در لحظه ورود به بانک يا ‏اشاره به فيلم ‏Inside Man‏ اسپايک لي توسط مامورين پليس که از فرار بدون به جا گذاشتن ردپا توسط سارقين متعجب ‏شده اند و ...‏
البته خلق هيجان و گاه تفريح باعث نشده تا آدم تازه کاري از پرداختن به درام آدم هاي درگير ماجرا غافل شود و قافيه را ‏ببازد. همه اين تنش ها براي شکل دادن به همين درام هاي ريز و درشت است و به خوبي در فيلم گسترانيده شده استو ‏لئونتي مخصوصاً روي قابليت انسان براي حرص ورزيدن به مثابه نوعي زهر که مي تواند گروه را مسموم کند، زوم ‏مي کند و تا سر حد واقعگرايي پيش مي رود. ‏
ترکيب بازيگران به رغم چهره هاي کمتر شناخته شان خوب است و جئوف بل در نقش الکس(او را در کسب و کار ديده ‏بوديم) بازي خوبي از خود ارائه مي کند. سرقت در روز روشن که در ماه جولاي در انگلستان اکران شد، قرار بوده تا ‏گرمي بخش اکران تابستاني اين کشور باشد و به 17 کشور نيز تاکنون فروخته شده است. اگر فيلم هاي تبهکاري ‏بريتانيايي را مي پسنديد، اين فيلم تا اين لحظه بهترين در نوع خود است تا ماه هاي آينده از آستين پخش کنندگان انگليسي ‏بيرون بيايد!‏
ژانر: جنايي، درام، مهيج.


تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها