0

عـزت الله انـتـظامی

 
mamiran
mamiran
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 466
محل سکونت : زنجان

عـزت الله انـتـظامی
سه شنبه 14 دی 1389  8:16 PM

عـزت الله انـتـظامي
متـولد:  1303 تـهـران
متاهـل
فارغ التـحصيل دانشکـدهً هـنرهاي زيـباي دانشگـاه تـهـران و فارغ التـحـصيل مدرسهً شبانه تـئـاتـر و سيـنماي آلمان.  ر
آغـاز فعـاليت هـنري از سال 1320 با پـيش پـرده خواني و ايفاي نقـش هاي کوتاه در تـئـاتر.   ر
 
فـيـلم شـناسي
گـاو:   1348
آقاي هـالو:  1349
ستارخان:  1351
بي تا:  1351
صادق کرده:  1351
پـسـتـچي:  1351
 قـيامت عـشـق:  1352
بـنـگـاه تـئـاتـرال ( نا تـمام ): 1353
ملکـوت:  1355
شير خـفـتـه:  1355
دايرهً مـيـنا:  1357
اين گـروه مـحـکوميـن:  1357
غـبارنـشـين ها:  1357
مدرسه اي که مي رفـتـم:  1360
حاجي واشـنگـتـن:  1361
خانه عـنکـبوت:  1362
جعـفـرخان از فرنگ برگـشته:  1367 - 1363
کمال الملک:  1363
چـمـدان ( نمايش داده نـشد ): 1364
شـيـر سنگي:  1365
اجاره نـشين ها:  1365
شيرک:  1366
کـشتي آنجـليکا:  1367
گـراند سينما:  1367
در مسير تـند باد: 1367
هـامون:  1368
روزهـاي بـلند انـتـظار:  1369
خانهً خـلوت:  1370
ناصرالدين شاه آکـتور سينما:  1370
روز فرشـته:  1372
بازيـچـه:  1372
 
جـوايز عـمده
جـشـنوارهً شيکاگـو: 1971  گـاو
هـفـتـمين جشنواره بـين المللي فـيلم فـجر:  1367  گـراند سينما
دوازدهـمين جشنواره بـين المللي فـيلم فـجر:  1372   روز فرشته
 
سوالي کوتاه از انـتـظامي:  ر
به جز بازيگري به رشـته هاي هـنري ديگر هـم عـلاقـه داشتـه ايد؟
هـميشه دوست داشتـم موسيقي دان بـشوم و هـنوز هـم حسرت مي خورم.  اما هـر سه پسرم اهـل موسيقي هـسـتـند و از اين موضوع بـسيار خوشوقـتـم.   ر
 
دربارهً انـتـظامي
هـمه چـيز براي سينما روهايي که حالا بايد سن و سالي از آنهـا گـذشته باشد با فـيـلم " گـاو " شروع شد.  سال 1348 نمايش پـر سر و صداي اثـري که با درد سر فراوان راهـش را تا پـرده سپـيد طي کرده بود.  اما هـمهً آن دردسرهـا ارزشش را داشت.  بعـدهـا از اين سال، به عـنوان سالي تعـيـين کـنـنده در سينماي ايران ياد کردند و در عـين حال سالي هـم بود که تماشاگـران سينماي ايران براي نخـستـين بار، فارغ از روزمرگي هاي دوران، شاهـد يک بازي تـکان دهـنده شدند.  عـزت الله انـتـظامي بازيگر تـئـاتـر که تـوانست با حضور در فـيـلم " گـاو " اعـتـبار بازيگري سينما را به رخ بکـشد.  چهـرهً شاخصي که با هـمين يک فـيـلم درخـشـشي نامـتعـارف داشت.  در حاليکه ستاره گونه هـم ظاهـر نشده بود.  حتي بعـدهـا هـم با وجود حضور ديرپايش، قامت ستارهً سينما را نگـرفـت در حالي که به تعـبـير واقعـي ستاره هـم بود.  درست مـثـل نخستـين حضورش در سـيـنما؛ بي شک فـيلم گـاو با حضور بازيگران نخبه و پـر شمارش شکـل گـرفـت، جلوه اي يافت و تـثـبـيت شد.  اما نـقـش آفريـني هـمهً  آنهـا را تـنـها بازي استادانهً انـتـظامي در خـلق شخـصيت اغـراق يافـته " مش حسن " و استـحاله اش را به واسطهً بازي او باور کرديم.  گويي هـمه چـيـز آن روستاي ماتـم زده واقـعـي بود.  گـويي به يکي از آدمهـاي اطرافـمان  نگـاه مي کرديم........      ر
حالا که به انـتـظامي نگـاه مي کـنيم و سالهـاي گـذشـته را از ذهـن مي گـذرانيم، در عـين هـجوم فـزايـنده چروک هاي صورتـش، تـغـيـيـر چـنداني را در سيمايش نمي بـيـنـيم.  گويي امروز هـم به هـمان " مش حسن " ديروز نگـاه مي کـنـيم.  حقـيقـت اين است که او هـرگـز در فـيلم هـايش جوان نـبود و نـقـش مردان جـوان را هـم بازي نکرد.  هـميـشه و هـمه جا نـقـش مرد پا به سن گـذاشـتهً تـنـهـايي را داشت که مجـبور بود با خودش کـلنجار برود.  مثـل " گـاو " يا " خانه خـلوت " و يا به واسطه تـنـهايي اش ديگـران را به بازي بگـيرد، مثـل " اجاره نشين هـا " يا " کمال الملک "؛ اما وجوه مشترک اصلي تر فـيلم " انـتـظامي " را وسواس هـميشگي اش براي پـذيرش نقـش هايش رقـم زدند.  جايي که با وجود حضور ديرپايـش، تعـداد فـيلم هايش پـر شمار نـيـستـند، اما در برخورد اول تـنوع قـابل ملاحضه اي را نشان مي دهـند.  امروزه او تـوانـسته است که به يکي از اسطوره هاي بازيگـري سـيـنماي ايران بدل شود.  بازيگـري فارغ از دغـدغـه هاي ستاره سالاري که بي شک يکي از بزرگـان اين قـلمروي بي انـتـهـا محـسوب مي شود.  ر

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها