سیمای امام سجاد علیه السلام
یک شنبه 25 مهر 1395 2:02 PM
بی گمان شرط اول پیشوا قرار دادن اهلبیت علیهم السلام، شناخت ویژگی های آنان و تاسی به آنهاست; صفات برتری که پیروان را به سوی قله کمال راه می نماید، وجود انسان را با انوار الهی، طاهر میسازد و شایستگی هدایت پذیری و وصول به قرب الهی را فراهم می آورد . بر این اساس، اینک که در آستانه شهادت امام زین العالدین علیه السلام قرار گرفته ایم، از چشمه سار ویژگی ها و شخصیت آسمانی آن حضرت جرعه هایی مینوشیم، تا پیروی مان بامعرفت آغشته گردد .
سیمای امام سجاد علیه السلام (۱)
ویژگی های امام سجاد علیه السلام را میتوان در دو بخش مطالعه کرد; ویژگی های مرتبط با امامت (علم، عصمت، معجزه) و ویژگی های شخصی آن حضرت که خود در دو بخش (ارتباط با خداوند، ارتباط با مردم و خود) قابل مطالعه است .
ویژگیهای مرتبط با امامت
۱ . علم
امام سجاد علیه السلام همچون دیگر ائمه و رسولان الهی برخوردار از علم غیب بود و با این فضیلت الهی وظایف امامت را انجام میداد . علم غیب به دو گونه است:
۱ . مطلق; که مختص خداوند است . «عالم الغیب والشهادة وهو الحکیم الخبیر» ; (۲) «آگاه به غیب و شهود است و حکیم و داناست . »
۲ . نسبی; که به اذن الهی در اختیار انبیا و امامان قرار دارد; علمی که محدود، وابسته به علم الهی، و بالقوه است، برخلاف علم غیب مطلق خدا که نامحدود، مستقل و فعلی است و در هیچ شرایطی، چیزی از او پنهان نمیماند .
بر این اساس راوی میگوید: امام زین العابدین علیه السلام میفرمود: «لولا آیة فی کتاب الله لحدثتکم بما کان وما یکون الی یوم القیامة فقلت له یابن رسول الله ایة آیة؟ قال: قول الله تعالی یمحوا الله ما یشاء ویثبت وعنده ام الکتاب; (۳) اگر یک آیه در قرآن نبود، شمارا به آنچه بود و خواهد بود تا روز قیامت، خبر میدادم . [راوی میگوید:] به او گفتم: ای پسر رسول خدا! آن کدام آیه است؟ فرمود: سخن خداوند تعالی [که فرمود:] «هر چه را خدا بخواهد محو و تثبیت میکند و ام الکتاب نزد اوست .»
آن حضرت زمانی هم که شخصی بر سر مسئله ای فقهی با وی به جدل پرداخت فرمود: «اگر به خانه ما درآیی، ردپای جبرئیل را به تو نشان خواهیم داد . آیا کسی هست که از ما به سنت آگاه تر باشد .» (۴)
نمونهای از علم غیب آن حضرت را میتوان در برخوردش با عبدالملک بن مروان یافت . حجاج بن یوسف به عبدالملک نوشت: «اگر میخواهی بنیان حکومت خودت را استوار سازی، لازم است علی بن الحسین علیه السلام را به قتل برسانی .»
عبدالملک هم در جواب او نوشت: «از ریختن خون بنی هاشم خودداری کن; زیرا سلطنت آل ابوسفیان به واسطه کشتن بنی هاشم چندان پایدار نماند .» عبدالملک نامه را مخفیانه به حجاج فرستاد، ولی چند روز بعد نامه ای از امام سجاد علیه السلام دریافت کرد که در آن نوشته بود: «از آن نامه ای که درباره حفظ خون بنی هاشم به حجاج نوشته بودی اطلاع یافتم ...»
وقتی عبدالملک نامه را خواند، دید تاریخ آن با تاریخ نامهای که برای حجاج نوشته است مطابقت دارد . (۵)
ناگفته نماند که علاوه بر امور غیبی که آگاهی از آن برای هدایت سکان امامت ضروری است، آن امام از علوم معمول نیز آگاهی کامل داشت; تا آنجا که زهری، از علمای درباری عبدالملک، میگوید: «ما رایت احدا کان افقه منه; (۶) کسی را فقیه تر از او (امام سجاد علیه السلام) ندیدم .»
۲ . عصمت
بیگمان سکان هدایتبشر باید در دست کسانی قرار گیرد که خود از هرگونه آلودگی به دور هستند . شیعیان کسی را به امامت میپذیرند که مصداق «لیذهب عنکم الرجس» ، و از هر گناه و آلودگی به دور باشد . یک پرسش و پاسخ از محضر امام سجاد علیه السلام میتواند موضوع را به کلی روشن سازد:
امام سجاد علیه السلام فرمودند: «الامام منا لایکون الا معصوما ولیست العصمة فی ظاهر الخلقة فیعرف بها فلذلک لا یکون الا منصوصا . فقیل یا ابن رسول الله فما معنی المعصوم؟ فقال: هو المعتصم بحبل الله وحبل الله هو القرآن لا یفترقان الی یوم القیامة والامام یهدی الی القرآن و القرآن یهدی الی الامام و ذلک قول الله عزوجل «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» (۷) ; امام از ما، حتما معصوم است و عصمت چیزی نیست که در ظاهر خلقت معلوم باشد تا با خلقتشناخته شود . به این جهت، امام را جز از راه نص نمیتوان تعیین کرد . سؤال شد: ای فرزند رسول خدا! پس معنای معصوم چیست؟ فرمود: معصوم کسی است که به ریسمان الهی تمسک جوید و ریسمان الهی قرآن است . [امام و قرآن] تا قیامت از هم جدا نمیشوند . امام [مردم را] به قرآن و قرآن به امام هدایت میکند و [شاهدش] این سخن خداوند است که «این قرآن [مردم را] به راهی که پایدارتر است، هدایت میکند .»
مناجات آن حضرت در روز عرفه نیز شنیدنی است، آنجا که میفرماید: «وهب لی عصمة تدنینی من خشیتک وتقطعنی عن رکوب محارمک وتفکنی من اسر العظائم وهب لی التطهیر من دنس العصیان; (۸) عصمتی به من ببخش که مرا به ترس از تو نزدیک سازد و از انجام محارم تو باز دارد و از اسارت گناهان بزرگ آزاد سازد، و پاکی از آلودگی گناه را به من ببخش .»
۳ . معجزات
معجزه کار خارق العاده ای است که از راهی غیر از راه علل طبیعی و عادی ایجاد میشود و هدف از آن تحدی است . مانند اینکه پیامبر یا امام برای اثبات رسالت و امامت خود کاری خارق العاده انجام دهد و آن را نشانه امامت یا رسالت خود بداند . در قرآن کریم معجزات گاه به خود پیامبران (۹) و گاه به خداوند نسبت داده شده است . (۱۰)
اژدها شدن عصای حضرت موسی علیه السلام (۱۱) ، ید بیضای آن حضرت، (۱۲) سخن گفتن عیسی علیه السلام در کودکی (۱۳) و ... ، همگی ثابت میکنند که معجزه امری قابل وقوع است .
اینک نمونه ای از معجزات امام سجاد علیه السلام را نقل میکنیم:
ابو خالد کابلی سالها به امامت محمد حنفیه معتقد بود تا اینکه از طریق یحیی بن ام طویل توانستبه حضور امام سجاد علیه السلام برسد . در ملاقات دوم وی، امام سجاد علیه السلام فرمود: «اگر میخواهی مقام خودم را در بهشت هم اکنون به تو نشان میدهم .» امام دستش را به چشمان ابوخالد کشید و او خود را در بهشت و کاخ ها و رودخانههای آن دید . تا آنکه حضرت بار دیگر دستبه چشمان او کشید و او خود را یک مرتبه روبهروی حضرت دید . (۱۴)
وی سرانجام در سایه این توجهات حضرت، توفیق پیروی از امام حق را یافت . (۱۵)
ویژگی های امام علیه السلام، در ارتباط با خدا
۱ . شاکر بودن
ابوحمزه ثمالی میگوید: امام زین العابدین علیه السلام هرگاه غذا میل میکرد، میفرمود: الحمدلله که به ما غذا داد و ما را سیراب کرد و ما را کفایت فرمود و به ما کمک نمود و ما را پناه داد و نعمت عطا فرمود و فضیلت بخشید . ستایش خدایی را که همگان را اطعام میدهد و کسی او را اطعام نمیکند . (۱۶)
آن حضرت میفرمود: «لقد استرقک بالود من سبقک بالشکر; (۱۷) هر که زودتر شکر و سپاس [نعمت] تو را به جا آورد، با دوستی [و محبت] خود، تو را برده خویش کرده است .»
۲ . عشق به قرآن
آن حضرت میفرمود: «لو مات مابین المشرق والمغرب لما استوحشتبعد ان یکون القرآن معی; (۱۸) اگر آنچه بین مشرق و مغرب است از میان برود، پس از آنکه قرآن با من باشد، بیمی به خود راه نمیدهم .»
امام سجاد علیه السلام از خوش صداترین افراد بود و ممکن نبود کسی صدای قرآن خواندن او را بشنود و تحت تاثیر قرار نگیرد; لذا مورخان گفته اند: سقاهایی که از در خانه امام میگذشتند، می ایستادند تا صدای امام را بشنوند . (۱۹)
آن حضرت میفرمود: «آیات القرآن خزائن، کلما فتحتخزانة ینبغی لک ان تنظر ما فیها; آیات قرآن گنجینه هایی اند، هر وقت گنجینهای گشوده شود، شایسته است که به دقت در آن بنگری .»
برای همین، حضرت در نماز عبارت «مالک یوم الدین» را آنقدر تکرار میکرد که نزدیک بود جان از جسمش جدا شود . (۲۰)
امام زین العابدین علیه السلام در بخشی از دعای بسیار طولانی ختم قرآن خود، بارها این عشق و دلدادگی اش را آشکار میسازد . از جمله عرض میکند: «اللهم صل علی محمد و آله واجعلنا ممن یعتصم بحبله ویاوی من المتشابهات الی حرز معقله ویسکن فی ظل جناحه ویهتدی بضوء صباحه; (۲۱)
خداوندا! بر محمد و آل او درود فرست و ما را از کسانی قرار بده که به ریسمان [محکم] قرآن چنگ میزنند و در [درک معانی] متشابهات به پناهگاه محکم محکمات قرآن پناه میبرند و در زیر بال قرآن به آرامش میرسند و به وسیله نور صبحگاهی آن هدایت میشوند .»
۳ . مستجاب الدعوه بودن
امام سجاد علیه السلام از آن روی که محبوب الهی بود، مقام والای مستجاب الدعوه بودن را هم داشت .
ثابتبنانی نقل میکند: من و گروهی از عبادتگران بصره (ایوب سجستانی، صالح مری، عتبة الغلام، حبیب فارسی و مالک بن دینار) به حج رفتیم و دیدیم مردم از شدت تشنگی و بیآبی در مضیقه و فشارند . آنان به ما متوسل شدند و ما به سوی کعبه رفتیم و پس از طواف، با تضرع از خدا تقاضای باران کردیم، اما دعای ما پذیرفته نشد . در همین بین جوانی که اندوه و ناراحتی در چهرهاش پیدا بود، آمد و بعد از طواف، رو به ما کرد و گفت: مالک بن دینار و ... ! گفتیم: بله! گفت: یک نفر از شما را خدا دوست ندارد!؟ گفتیم: ما دعا کردیم، اجابتبا اوست!
او به سوی کعبه رفت و در آنجا به سجده افتاد . در سجده میگفت: خدایا تو را به علاقه ای که به من داری، اینها را از باران سیراب کن . هنوز دعایش تمام نشده بود که باران همچون دهانه مشک باریدن گرفت .
گفتم: جوان! از کجا فهمیدی خدا تو را دوست دارد؟ گفت: اگر دوست نداشت، به خانه اش دعوت نمیکرد . حال که دعوت کرده، فهمیدم مرا دوست دارد; لذا او را به علاقه اش به خودم قسم دادم .
آن جوان از پیش ما رفت ... از مردم مکه پرسیدم این جوان که بود؟ گفتند: علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام بود . (۲۲)
۴ . عبادت
امام سجاد علیه السلام عبادت را بزرگترین حق خدا بر گردن انسان میدانست و میفرمود: «فاما حق الله الاکبر فانک تعبده، لاتشرک به شیئا، فاذا فعلت ذلک باخلاص جعل لک علی نفسه ان یکفیک امر الدنیا والاخرة ویحفظ لک ما تحب منهما; (۲۳)
بزرگترین حق خدا این است که او را عبادت کنی و چیزی را با او شریک قرار ندهی . پس اگر این کار را با اخلاص انجام دادی، خدا بر خود لازم میکند کار دنیا و آخرت تو را کفایت کند و هر چه از دنیا و آخرت بخواهی، برایت پاس دارد .»
آن حضرت درباره حق نماز نیز میفرمود: «فاما حق الصلاة فان تعلم انها وفادة الی الله وانک قائم بها بین یدی الله فاذا علمت ذلک کنتخلیقا ان تقوم فیها مقام الذلیل الرغب الراهب الخائف الراجی المسکین المتضرع; (۲۴)
حق نماز آن است که بدانی نماز شرفیابی به درگاه الهی است و تو به وسیله نماز در مقابل خدا ایستاده ای . پس هر گاه آن را دانستی، سزاوار خواهی بود که مثل بندهای ذلیل، مشتاق، ترسناک و بیمناک [از عذاب خدا]، امیدوار [به رحمت او]، محتاج، و نالان، در برابر او بایستی .»
امام سجاد علیه السلام درباره درجات عبادت میفرمود: «من از خدا کراهت دارم که او را تنها به خاطر پاداش عبادت کنم، تا مانند بنده طمع کار باشم که هر وقت طمع ثواب داشت، عبادت کند وگرنه عبادت نکند . و کراهت دارم که از ترس عذابش عبادت کنم، تا مانند بنده بدی باشم که اگر نترسید کاری نمیکند .» سؤال شد: پس به چه منظور خدا را می پرستی؟ فرمود: «برای اینکه او با کرامتها و نعمت هایش شایسته عبادت است .» (۲۵)
در مقام عمل نیز امام سجاد علیه السلام عابدترین فرد روزگار بود . تا آنجا که مالک بن انس درباره آن حضرت میگفت: به من خبر رسیده که علی بن الحسین علیه السلام هر شب و روز هزار رکعت نماز میخواند . (۲۶) و ابن ابی الحدید میگفت: «کان الغایة فی العبادة; (۲۷) نهایت در عبادت کردن بود .» برای همین، او به زین العابدین مشهور شد .
امام باقر علیه السلام میفرمود: «بلغ من العبادة ما لم یبلغه احد وقد اصفر لونه من السهر ورمضت عیناه من البکاء ودبرت جبهته من السجود و ورمت قدماه من القیام فی الصلاة; (۲۸) از عبادت به جایی رسیده بود که کسی نرسیده بود . از شبزندهداری رنگش زرد، و از گریه چشمانش سرخ، و از سجده پیشانی اش برجسته، و از ایستادن در نماز پاهایش دچار ورم شده بود .»
مبلغان :: بهمن و اسفند ۱۳۸۲، شماره ۵۱
___________________________
۱) میزان الحکمة، ج۱، ص۱۶۹ (الامامة)، به نقل از نوادر راوندی، ج۳، ص۱۹۳ .
۲) انعام/۷۳ .
۳) تفسیر نورالثقلین .
۴) زندگانی امام زینالعابدین، عبدالرزاق مقرم، ص۴۳۵، به نقل از فصول المختاره، ج۱، ص۷ .
۵) اثبات الهداة، ج۵، ص۲۳۵ .
۶) سیر اعلامالنبلاء، ج۴، ص۳۸۹ .
۷) بحارالانوار، ج۲۵، ص۱۹۴ .
۸) صحیفه سجادیه، دعای ۴۷ .
۹) آلعمران/۴۹; مائده/۱۱۰; اعراف/۱۰۸ .
۱۰) اعراف/۱۶۰ .
۱۱) اعراف/۱۱۷ و ۱۰۷ .
۱۲) نمل/۱۲ .
۱۳) مریم/۳۰ .
۱۴) زندگانی امام زینالعابدین، مقرم، ص۸۶ . به نقل از: دلائل الامامة، ص۹۱ . نظیر نشان دادن بهشت و جایگاه آخرت را میتوان در مورد امام حسین علیه السلام که جایگاه بهشتی را به یارانش نشان داد، یا امام هادی علیه السلام که به صالح بن سعید نشان داد، یا رفتار حضرت موسی علیه السلام که مقامات بهشتی ساحرانی را که به او ایمان آوردند، به آنان نشان داد .
۱۵) مدینة المعاجز، ص۳۱۸ .
۱۶) محاسن برقی، ج۱، ص۱۶ .
۱۷) نهایة الارب فی فنون الادب، ج۲۱، ص۳۳۱ .
۱۸) بحارالانوار، ج۴۶، ص۱۰۷ .
۱۹) اصول کافی، ج۲، ص۶۱۶ .
۲۰) تحلیلی از زندگانی امام سجاد علیه السلام، باقر شریف قرشی، ص۵; اصول کافی، ج۲، ص۶۰۲ .
۲۱) صحیفه سجادیه، دعای ۴۱ .
۲۲) بحارالانوار، ج۱۱ (ترجمه زندگی امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام)، ص۳۸ .
۲۳) تحف العقول، ص۱۸۴ به بعد .
۲۴) همان .
۲۵) تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص۱۳۲ .
۲۶) تهذیب الکمال، ج۲۰، ص۳۹۰ .
۲۷) شرح نهجالبلاغه، ج۱، ص۲۷ .
۲۸) مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۴۸; ارشاد، مفید، ص۲۵۵ .
از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست