دنياي 360
شنبه 4 مهر 1388 8:23 AM
دنياي
360درجه نوکيا
گردهمايي
" دنياي نوکيا " (Nokia World) از دوم سپتامبردر شهر اشتوتگارت آلمان شروع به کار کرد . در اين گردهمايي در حدود دو هزار توسعه دهنده، تحليلگر و خبرنگار متخصص شرکت دارند.
در تابستان سال
2009 نوکيا تحولاتي اساسي را در استراتژيهاي خود انجام داد به طوري که توليد کننده شماره يک جهاني تلفن همراه با مايکروسافت غول نرم افزاري دنيا براي استفاده از بسته نرم افزاري " آفيس " در تلفنهاي همراه خود به ائتلاف رسيد.
همچنين يک سرويس پرداخت الکترونيکي جديد را ارائه کرد که براي مثال کاربران نوکيا مي توانند قبوض خود را از طريق تلفن همراه پرداخت کرده و يا قطعات موسيقي را خريداري کنند
.
از سويي ديگر، نوکيا فروشگاه مجازي
Ovi Store را براي خريد نرم افزارهاي جانبي محصولات خود راه اندازي کرد و سرانجام تصيميم گرفت که وارد بازار " نت بوکها " يا " ميني نوت بوکهاي ارزان " شود.
روزنامه ايتاليايي
" کوريره دلا سرا " در حاشيه گردهمايي " دنياي نوکيا " سال 2009 مصاحبه اي را با " اولي پکا کالاسوئو " (Olli-Pekka Kallasvuo) انجام داد که در ادامه مي خوانيد:
*
اگر چالش امروز ايجاد يک اکوسيستم بي سيم متشکل از سخت افزار، نرم افزار و ساير خدمات قابل عرضه به مصرف کنندگان باشد بنابراين مي بينيم که در اين زمين بازي، اپل با " آي - فن " و فروشگاه "Apps Store" ايستاده است و گوگل نيز بدون هيچ ابزار سخت افزاري در طرف ديگر زمين و شرکت Research-in-Motion نيز با رايانه جيبي - تلفن همراه " بلاک بري " حضور دارد . اين در حالي است که به نظر مي رسد نوکيا به صورت 360 درجه قدرت خود را در اين ميدان رقابت نشان مي دهد و در هر زمينه اي چيزي براي عرضه دارد .آيا هدف شما اين است که به تنها آدرسي تبديل شويد که تمام مصرف کنندگان آن را در اين اکوسيستم مي شناسند؟
-
اين يک نقطه کليدي از استراتژي ما است . يک مثال مي زنم : Research-in-Motion ايده اي را ارائه کرد که براساس آن کاربران رايانه جيبي - تلفن همراه بلاک بري مي توانند از سرويس ايميل نيز استفاده کنند . به اين ترتيب اگر کسي يک دستگاه بلاک بري را خريداري کند در حقيقت يک سيستم پست الکترونيک را خريداري کرده است که با يک سامانه موبايل همراه شده است . اين درحالي است که ما توجه خود را بر روي عرضه طيف وسيعي از سرويسهايي معطوف کرديم که روي يک دستگاه تلفن همراه عمل مي کنند . اميدواريم با اين عرضه بتوانيم طيف وسيعي از مشتريان را نسبت به ساير رقبا جذب کنيم . در اينجا نيابد فراموش کرد که يک پنجم تمام تلفنهاي همراه در دنيا نوکيا هستند . اين بدان معني است که تعداد بسياري از مشتريان در دنيا وجود دارند که تنها مي خواهند تلفن کنند، ايميل ارسال کنند و روي وب جستجو کنند . همچنين تعداد بسياري از کاربران حرفه اي و شرکتي نيز وجود دارند که به امکانات و سرويسهاي پيچيده تري نياز دارند . به همين دليل است که ما نمي توانيم خود را تنها به توليد يک تلفن همراه محدود کنيم.
*
آيا اين يک انتخاب اجباري براي کسي است که 36درصد از بازار جهاني سامانه هاي موبايل را در اختيار دارد؟
-
ابعاد وسيع اين بازار به ما اين اجازه را مي دهد که ائتلافهايي را انجام دهيم و توافقنامه هايي را براي ورود به طيف نامحدودي از سرويسها و برنامه هاي جانبي به امضا برسانيم و سپس اين خدمات را به مشتريان خود عرضه کنيم . براي مثال کافي است به توزيع موسيقي فکر کنيم . شرکتهاي تهيه کننده موسيقي مي دانند که مي توانيم به صدها ميليون نفر دسترسي داشته باشيم و قطعات موسيقي را که اين شرکتها توليد کرده اند با کيفيت بالا روي تلفنهاي همراه عرضه کنيم . بنابراين اين شرکتها تمايل دارند که با ما مشارکت کنند.
*
امروزه در دنيا بيش از يک ميليارد تلفن همراه نوکيا وجود دارد . اما اين رقم با عرضه تلفنهاي همراه هوشمند با قيمت بالا مي تواند به تدريج کاهش يابد .آيا به نظر شما نوکيا همچنان قادر خواهد بود که اين سطح وسيع از بازار را حفظ کند؟
-
بي شک ضرورتي ندارد که براي يک شرکت موفق تنها دو قطب مخالف هم را در نظر بگيريم . در حال حاضر نوکيا بيشترين رقم را در بازار تلفنهاي همراه دارد و اگر ما بخواهيم اين رقم را حفظ کنيم و يا آن را افزايش دهيم بايد به اين فکر ادامه دهيم که استراتژي ما در مسير درست قرار دارد . در بازار امروز نيازهاي مصرف کنندگان به سرعت افزايش مي يابد و حتي احتياجات مصرف کنندگاني که تمايل به خريد تلفنهاي همراه ارزان دارند نيز روبه رشد است و ما براي حفظ خود در اين بازار بايد به اين نيازها نيز پاسخ دهيم.
* "
پول نوکيا " (Nokia Money) که از سال 2010 عرضه مي شود مي تواند عصر جديدي را در سطح پرداختهاي از راه سامانه هاي موبايل بگشايد .اما چگونه مي توان اين سرويس را در کشورهاي مختلف داراي قوانين بانکي متفاوت عرضه کرد؟
-
اولين هدف ما ايجاد يک سکوي جهاني است . سپس براي هر کشور و با در نظر گرفتن قوانين آن کشور سکوهاي داخلي ايجاد مي کنيم . به همين دليل نياز داريم که در هر بازار به توافقات جداگانه اي با موسسات ارائه دهنده کارتهاي اعتباري و سيستمهاي بانکي دست يابيم."