حجاب تولید کننده فکر سالم و استاندارد دینی است
شنبه 11 دی 1389 8:45 AM
امام جمعه گچساران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص حجاب و عفاف گفت: زن مسلمان علاوه بر حضور در جبهه جهاد اکبر، در جبهه دیگری بنام جهاد کبیر حضور فعال پیدا می کند از این رو حجاب علاوه بر مصونیت از گناه، تولید کننده فکر سالم و استاندارد دینی است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدفرج ا... موسوی، امام جمعه گچساران و عضو هیات علمی واحد دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب در گفت و گو با خبرنگار سایبر دیپلماسی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به چهار نوع جهاد (جهاد کبیر، جهاد اکبر، جهاد اصغر، جهاد افضل) اشاره و خاطر نشان کرد: تلاش و کوشش و فعالیت های فرهنگی مثبت در برابر تهاجم فرهنگی که همواره به شکل ناتوی فرهنگی بروز پیدا می کند و باورهای ناب محمدی (ص) و توابع او و ارزشهای دینی را به استحاله می کشد و ایستادگی در برابر آنها یک نوع جهاد فرهنگی و به تعبیر قرآن جهاد کبیر است.
وی در ادامه افزود: قرآن کریم به پیامبر (ص) که در جبهه جهاد در مکه با کفار بود فرمود " ای پیامبر تابع کفار نباش و بوسیله قرآن سخت با آنها جهاد کن" . لذا جهاد کبیر: حضور در جبهه فرهنگی برای فاش سازی توطئه فرهنگی دشمنان است.
امام جمعه گچساران جهاد اکبر را چنین تعریف کرد: هر کسی در حوزه فردی وظیفه دارد با کمک عقل و اندیشه های خدایی خود، در برابر هوا و هوس شیطانی مقاومت کند که اسلام آنرا جبهه جهاد اکبر نامید که در برابر جهاد اصغر، جهاد نظامی است.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در روایتی فرموده اند "درود خدا به آن گروهی که از جهاد اصغر فارغ شدند ولی جبهه جهاد اکبر برایشان باز است". اصحاب از پیغمبر سوال کردند " ای پیامبر این جنگ میلیونها خون ریخته شده آیا بالاتر از این، جهاد دیگری هست؟" فرمودند: "بله، جهاد با نفس"
عضو هیات علمی واحد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جهاد افضل، جهادی در حوزه اجتماعی است که با اظهار حق در پیشگاه رهبر ستمکار صورت می گیرد و کسی در این جبهه به بیان حقایق بپردازد مجاهد فی سبیل ا... است.
وی بعد از ذکر مقدمه از جهادها، حجاب و عفاف را به منزله جهاد کبیر و جهاد اکبر دانست و گفت: حجاب و عفاف به این خاطر جهاد اکبر است زیرا انسان باحیا و عفیف در درون خود سخت درگیر هوی و هوس است ولی مالک بر نفس خود شده و پیروز می شود و این کار هرکسی نیست. حجاب خود عفاف است، اگر در وجود کسی عفاف و حیا نهادینه شود در روابط اجتماعی حجاب ظهور پیدا می کند.
وی در ادامه افزود: زن با حجاب کسی است که در گام اول نفس خود را در اختیار مالکیت خود قرار دهد و در گام دوم با انتخاب لباس و رفتار نامناسب در جامعه حضور پیدا کند. به تعبیر قرآن زنانی که با تبرّج، نفس خود را در اختیار نگرفته مدنظر اسلام نیستند. زنانی می توانند با حجاب و با وقار در جامعه زندگی کنند که پیش از آن، به عظمت جایگاه خود به عنوان یک گوهر در عالم هستی پی ببرند و آن را از اهداف آفرینش به حساب آورند نه به عنوان کالا برای بوالهوسانی که خود را ارزان به تاراج می دهند.
امام جمعه گچساران بسیاری از بدحجابی و بی حجابی ها را عقده های حقارتی دانست و اظهار داشت: زنانی که گرفتار این مرض روحی و روانی شده اند در واقع می خواهند خود را به گونه ای نشان دهند و چون جمال و شرافت خود را درست کشف نکرده اند گرفتار تجملات می شوند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: زن مسلمان علاوه بر حضور در جبهه جهاد اکبر و مبارزه با خواسته های ناروا، با حجاب و عفاف در جبهه دیگری بنام جهاد کبیر حضور فعال پیدا می کند یعنی با رعایت موازین و قوانین شریعت پیغمبر (ص) فرهنگ سازی و فضاسازی دینی را رقم می زند. از اینرو حجاب، علاوه بر مصونیت از گناه، تولیدکننده فکر سالم و استاندارد دینی است.
عضو هیات علمی واحد دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: زن مسلمان با حجاب به مردن و زن جامعه درس مقاومت، انسانیت و کرامت می آموزد. از اینرو امام علی (ع) می فرماید "اجر و پاداش اینگونه مجاهدین فی سبیل ا... را از اجر شهدا کمتر نیست و کسانی را که دارای حجاب و عفاف اند جهادشان مثل جهاد شهداست". آن کسانی که قدرت بر گناه دارند ولی بخاطر عفت آلوده نمی شوند فرشتگانی در میان مردم اند چرا که عفاف نماد تقوا و سلامت نفس است.
امام جمعه گچساران حجاب را خیمه عفاف و عایق دانست و گفت: پوشش زن سد بزرگی برای انسان های هرزه است چون نخستین گام برای کرامت زن را همین حجاب و عفاف دانست.
وی در خاتمه به عوامل بی حجابی چون ضعف ایمان، جلب توجه دیگران، غرب باوری ، پشت پا زدن به ازدواج، تبلیغات استعمار، فخرفروشی و تبرّج، وسوسه های شیطانی، سرزنش دیگران، ضعف غیرت مردان، مدگرایی، عدم نظارت سیاستگذاران فرهنگی، ضعف حیا، سهل انگاری خانواده، عدم اتخاذ موضع یگانه در مسایل فرهنگی و کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.