پاسخ به:دیکته نویسی ودرمان مشکلات دیکته نویسی دردانش آموزان:
جمعه 3 اردیبهشت 1395 7:48 PM
2- ضعف حافظه دیداری :
کودک به خوبی قادرنیست تصویر حرف مورد نظر را به خاطر آورد.و درنتیجه درصداها و حروفی ک صدا و تلفظ آنها مثل هم است دچار مشکل می شوند
مثل:انواع (ث-س-ص) ثریا=سریا صدا=سدا
-انواع (ت-ط) طوطی=توتی حتّی=حتّا
ـ انواع (اِ ِـه) اِمام =عِمام عَلّت= اِلّت
ـ انواع (ح ـ ـهـ) خوش حال=خوش هال همیشه = حمیشه
ـ انواع(ز ض ظ ذ) مریض= مریض ناظم=ناضم گذشته= گزشته
ـ انواع ( غ ق) ورق= ورغ کاغذ = کاقذ
☔️☔️روش های درمانی :
🕊۱ـ چندشکل ویا چندوسیله به کودک نشان داده و سپس پنهان کنید و از کودک بپرسید نام وسایل رابگوید.
🕊۲ـ چند وسیله و یا کارت را مرتب کنید و درحضور کودک آنها را به هم بزنید و از کودک بخواهسد آنان را مانند قبل مرتب کند.
🕊۳ـ تصویری را به کودک نشان داده و سپس آن را بردارید و از کودک بخواهید جزییات تصویر دیده شدع رابیان کند.
🕊۴ـ بر روی یک کارت واژه های هم خانواده را بنویسید تا کودک ببیند ( مانند:نظر ناظر منتظر منظره نظارت)
🕊۵ـ کلمه صحیح را بصورت درشت بنویسید و کودک با انگشتش املای آن رادر هوا بنویسد.
عمر گران میگذرد خواهی نخواهی ـ سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی