پاسخ به:جنبشهای تکفیری.....(مبحث 120 صالحین راسخون)
چهارشنبه 1 اردیبهشت 1395 2:29 PM
یکی از ویژگی های اصلی قرن بیستم میلادی، وقوع انقلابهای علمی در عرصه های گوناگون بود. بسیاری بر این عقیده هستند که یکی از مهم ترین دلایل شکوفایی علمی شگفت انگیز بشر در این قرن، ظهور و پیدایش روشهای جدید در فرآیند علم آموزی و علم ورزی می باشد. به عبارت دیگر، توجه ویژه دانشمندان به روش دانش آموزی و ابداع شیوه های جدید در تحقیقات علمی در کنار پیشرفتهای بزرگی که در حوزه فنآوری و تکنولوژی به وقوع پیوست، زمینه های مناسبی را برای گسترش علوم در همه زمینه ها فراهم ساخت.
بر اساس یک دسته بندی رایج، صاحب نظران عرصه روش تحقیق، با الهام از روشهای رایج علمی در تاریخ حیات علمی بشر، دو نوع اصلی تحقیق را از یکدیگر متمایز می سازند: 1) اول تحقیق بعد تئوری 2) اول تئوری بعد تحقیق
نوع اول در حقیقت همان روش استقرایی است که از زمان فرانسیس بیکن به این سو، و سیطره و گسترش روش تجربی بر همه حوزه های علمی در مغرب زمین، رواجی عام یافت. نوع دوم نیز شباهت زیادی به روش قیاسی مشهور در عرصه مطالعات فلسفی دارد که از دیرباز مورد توجه شاگردان ارسطو قرار داشت اما با نقدهایی که بیکن بر آن وارد ساخت در فاصله قرنهای هفده تا بیستم میلادی تا حدودی از رونق افتاد اما در نیمه اول قرن بیستم میلادی با نقدهایی که بر روش تجریی و مکتب پوزیتیویسم وارد شد، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.
به هر حال مساله اساسی در تحقیقات از نوع اخیر _ اول تئوری بعد تحقیق _ آن است که از یک سو، در حال حاضر انباشته های علمی بشر تا بدانجا پیش رفته است که کمتر موضوعی را می توان یافت که محققان و دانشمندان گذشته بدان توجه نکرده باشند. به عبارت دیگر، هر مساله ای که امروز برای تحقیق انتخاب شود، به احتمال زیاد در میراث فکری و علمی بشر می توان نمونه های مشابهی برای آن یافت و از محصول تلاشهای علمی گذشتگان می توان برای حل مسائل جدید استفاده کرد. از سوی دیگر، در این نوع از تحقیق، همچنین فرض اساسی آن است که در بسیاری از موارد با استفاده از نتایج تحقیقات قابل قبولی که در گذشته انجام شده و احتمالا نظریه ها و تئوری هایی که در زمینه های گوناگون ارائه گردیده است، می توان مبنایی نظری و عقلانی برای تحقیق در دست انجام، فراهم آورد.
بر همین اساس است که امروزه در بیشتر دانشگاههای کشور، البته در مقاطع تحصیلات تکمیلی، از دانشجویان خواسته می شود تا در فصل اول رساله تحصیلی، مبانی نظری انتخاب شده برای تحقیق خود را معرفی نمایند. به منظور آشنایی دانشجویان عزیز با چگونگی تدوین چارچوب نظری تحقیق در فرآیند تدوین و تکمیل فرمهای طرح تحقیق، مقاله تدوین شده به وسیله جناب آقای حیدری معرفی می گردد.