شارژ خودروهای برقی با فناوری جدید جادههای هوشمند
پنج شنبه 20 مهر 1396 6:37 AM
خودروهای کنگو با داشتن نیرویی معادل 20 کیلووات میتوانند نیروی خود را در صد کیلومتر در ساعت حفظ کنند. به این ترتیب آنها برد خوبی خواهند داشت و این جاده شارژکننده راه حلی عالی برای برطرف کردن اضطراب برد است؛ مشکلی دیگر برای وسایل نقلیه برقی که میتوانست سالها ما را گرفتار آن کند. اکنون شرکت کوالکام میتواند خودروهای برقی را تا 20کیلووات شارژ کند، اما قصد او ابتدا فقط 11کیلووات بوده است. بنا به گفته گریم دیویدسون، معاون توسعه و بازاریابی تجاری شرکت کوالکام، این فناوری دقیقا مانند سیستم شارژ خانههای مدرن، برق تولید میکند. از آنجاکه خودروهای برقی در بزرگراه، بین ده تا 15 کیلووات برق مصرف میکنند، بیشتر رانندههای این خودروها هنگام رانندگی، امکان شارژ مجدد را از دست نمیدهند.
بیش از یک هفته از وقت نیدرهاوسر و همکارانش برای ساخت این مسیر آزمایشی شارژ خودروهای برقی و نصب استابها صرف شد، اما پروژههای بعدی تا این اندازه وقتگیر نخواهند بود. دیویدسون میگوید، فرآیند ساخت این نوع جاده را میتوان با ساختو سازهای جادهای که معمولا در طول سال انجام میشوند، همگام ساخت. درواقع هنگام جادهسازی، این فناوری نیز زیر زمین جاسازی میشود. درضمن این سیستم شارژ جادهای، به تعویض یا برداشتن در مواقع عملیات معمول نگهداری جادهها نیاز ندارد.
از نظر دیویدسون، اولین مکانی که باید به این فناوری مجهز شود، نواحی شهری است و بنابر محاسبات انجام شده از سوی شرکت کوالکام و ویدیکام، یک چهارم جادههای یک شهر باید به شارژ بیسیم دینامیکی مجهز شوند تا خودروهای برقی و خودران کاملا فعال شوند.
دیوید مارتل، مدیر عامل ایستگاه شارژ چارجمستر بریتانیا، با این موضوع موافق است و میگوید: بزودی سراسر بریتانیا به این فناوری مجهز خواهد شد. این نوع شارژ بویژه شارژ استاتیکی را میتوان در تاکسیهای جدید برقی به کار برد که اتفاقا قرار است اوایل زمستان امسال مشغول به کار شوند.
هدف اصلی شارژ بیسیم
اما هدف اصلی و نهایی، به کار گرفتن این فناوری بیرون از مراکز شهری و شبکههای بزرگراهی است که در آن مسیرها، خودروهای برقی به آسانی شارژ شوند. این هدفی است که دولت بریتانیا هم در پی آن است. بریتانیا سال 1392/ 2013، در مورد این که آیا میتوان شارژ بیسیم دینامیکی انجام داد، دست به تحقیقات زد و از همان زمان تاکنون آزمایشهای خود را در این فناوری آغاز کرده است. برخی مشکلاتی که در این تحقیق نمایان شده بود، مانند چگونه میتوان مقدار شارژ دریافتی رانندگان را ردیابی کرد، از قبل حل شده است. بنابه گفته مارتل، خودروها را میتوان با تخصیص شمارههای ردیابی روی پدها ردیابی کرد و ردیابی این که چه کسی چقدر الکتریسیته دریافت کرده، کار چندان مشکلی نخواهد بود.