0

ده نکته از معرفت النفس(استاد اصغر طاهر زاده)

 
helma_110
helma_110
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : اسفند 1394 
تعداد پست ها : 99
محل سکونت : قم

پاسخ به:ده نکته از معرفت النفس(استاد اصغر طاهر زاده)
شنبه 22 اسفند 1394  3:11 PM

سوال: شناخت آفاقی را توضیح بفرمایید..
جواب: شناخت آفاقی شناخت مخلوقات الهی هستند که دربیرون از ما هستند
 
سوال: سلام در آیه 79 سوره ی انفال منظور از قلب چیست؟
جواب: قلب همان نفس ناطقه ماست
 
سوال: آیا تمام کلام قرآن هم همین مطلب را به ما تفهیم میکند که همین نزدیکی خدا به ما و در نفس ما
یا خیلی مفهومی تر از این هم هست؟
جواب:
 
سوال: پس جایگاه استدلالهای عقلی مبنی بر وجود خدا کجاست؟
جواب: استدلال برای خدا فقط برای منکر خدا معنا دارد ولی برای کسیکه خدا را قبول دارد بی معناست
 
سوال: استاد چرا ما سعی در ابطال نظریات قبلی هستیم؟
جواب: ما نمیگیم سعی در ابطال نظرات داریم نظریه پردازان غربی چنین حرفی رامطرح میکنند البته
داستانش طولانیه وبه اتفاقات بعد از فیزیک کوانتوم بر می گردد.
 
سوال: میشه در این رابطه کتابی معرفی کنید؟
جواب: بله کتاب علم ودین ایان باربور
 
سوال :حرف آقای پوپر درست است چون پوپر علم را قوانین داخل هستی می داند و قوانین داخل هستی
چون از جنس واقعیات است ابطال پذیر است درسته استاد ؟
جواب: اشکالی ندارد این اتفاق جریان فیزیک کوانتوم علم را به نسبیت کشاند.
 
سوال : پس اگر همه چیز انقدر واضح است چه احتیاج به بحث.ایراد از نفس ماست؟
جواب:
 
سوال:پس هدف از فراگیری علم چی؟
جواب: علم برای تعالیه اما برای شناخت صحیح آفاق باید از نفس شروع کرد
 
سوال: استاد شما می فرمایید ما خدا پرستان نیازی به استدلال برای اثبات خدا نداریم اما با شبهاتی که
ایجاد شده ما باید بتوانیم استدلال داشته باشیم؟
جواب: اشکالی ندارد برای جدل با منکران علم کلام هم بلد باشیم ولی فقط بدرد جدل میخورد ولی انتظار
خدایابی باعلم کلام نداشته باشید
 
نظر یک از اعضا: اگر درس را درست فهمیده باشم منظور استاد این بود که ما با علم حضوری که مقدم بر
استدلال است به شناخت رسیدیم ولی در هر حال برای بیان معرفت و آموزش آن باید از علم حصولی و
استدلال استفاده کرد زیرا ما به علم حضوری دیگری احاطه نداریم!
 
سوال: اینکه میفرمایید علم باید از معرفت نفس شروع شو را بیشتر توضیح می دهید ؟
جواب: علم حضوری به معنای شناخت بی واسطه حقایق نیست بلکه به معنای درک خودتان بدون واسطه است
که به حضور می یابیدش. ماهمه چیز را با معیار درونی خودمان میشناسیم پس باید این خود شناخته بشود
وگرنه علم سوبژکتیو میشود سوبژکتیو یعنی  (ذهنی ، نظری شخصی ، ذاتی) از فرهنگ واژگان

امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الْحِسابَ يَوْمَ الْقِيامَةِ؛
معاشرت و رفت و آمد با خويشاوندان، حساب روز قيامت را بر انسان آسان مى كند.
بحارالأنوار، 74/102 .

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها