14- كتاب ده نكته از استاد طاهرزاده
نكتة دهم
برزخ و چگونگي عذاب قبر
همچنانكه «نفس» باطنِ « تن» است، «عالَم برزخ» هم باطنِ «عالَم ماده» است و در هنگام مرگِ انسان؛ زمين، « قبرِ تن» و برزخ، « قبرِ من يا نفس» خواهد بود.
علت آنكه بعضيها در مسألة معاد گرفتار شك شدند، يكي نشناختن نفس است كه انسان را بهكلي با بدن يكي گرفتهاند و متوجه تجرد روح نشدهاند، وديگري هم مسأله نشناختن قبر است كه گمان كردهاند منظور از قبر در نصوص اسلامي، همين قبرخاكي است، در حالي كه به صراحت در روايات ما هست كه منظور از عالم قبر، همان عالم برزخ است.
عمربنيزيد ميگويد: امامصادق«عليهالسلام» در بارة اينكه شيعيان عذاب قيامتي ندارند فرمودند: « ....... وَلكِنّي وَاللهِ اَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخ » وليكن خدا ميداند من نگران شما هستم در برزخ كه در آنجا عذاب داريد. پرسيدم: «مَاالْبَرْزَخ؟» برزخ چيست؟ «قالَ: اَلْقَبْر» فرمودند: برزخ همان «قبر» است. و غفلت نبايد كرد قبرِ حقيقي انسانها همان عالَم برزخي است. عالم برزخي كه عالمي است مجرد و مثل نفس انسان زنده است و شعور دارد، و بنا به فرمايش امامصادق«عليهالسلام» اين قبر هر روز ميگويد: «من خانة غربت هستم.....»
معني فشار قبر
حال در نظر داشته باش؛ فشار قبر مربوط به چه عالَمي است؟ و در واقع نفس انسان است كه در عالم قبر كه همان عالم برزخ است، درفشار اعمال خود است. در رابطه با اينكه فشار قبر همان فشاري است كه به علت عقايد و اخلاق سوء بر بدن برزخي وارد ميشود؛ ميتوان به جريان «سعدبنمعاذ» توجه كرد كه از ياران خوب پيامبر«صلواةاللهعليهوآله» بود و وقتي از دنيا رفت ، حضرت رسول«صلواةاللهعليهوآله» با پاي برهنه تابوت او را به دوش گرفتند و فرمودند: صفوف ملائكه در تشييع جنازه حاضرند، و خود حضرت با دست خود او را در قبر گذاردند. در اين حالت مادر سعد خطاب به او گفت: اي سعد! خوشا به حالت، بهشت گوارايت باد. حضرت فرمودند: اينك سعد را به واسطة بدخلقي كه با خانوادهاش داشت فشار قبر فرا گرفت،(بحارج6 ص217) .
پس اولاً: يكي از علتهاي فشار قبر، سوء اخلاق است.
ثانياً: اگر اين فشار از طريق قبر خاكي انجام ميگرفت مسلماً همه حاضرين آن را ميديدند. پس معلوم است منظور از فشار قبر، فشارِ قبرِ برزخي است و «مَنِ» سعد را تحت فشار قرار داد كه چشم برزخي پيامبر«صلواةاللهعليهوآله» ديدند و از آن خبر دادند