۵. چرا امام به شهادت میرسد؟
پنج شنبه 9 دی 1389 7:22 PM
۵. چرا امام به شهادت میرسد؟
آخرين مطلبی كه بايد مطرح شود، پاسخ به این سؤال است كه با توجه به چنين جايگاهي كه امام در ميان اهل سنت دارد و جايگاه خاصي كه در بين تشيع دارد، پس چرا آنچنان مظلومانه درصحراي كربلا به شهادت ميرسد؟
جواب سؤال با تأمل در منويات ابوسفيان پايه گذار حكومت اموي و رفتار معاويه و يزيد از سران بني اُميه به خوبي روشن ميشود. چون آنان آنچه را دنبال ميكردند، حكومت، رياست ومملكتداري بود. آنان حتي به مقام نبوت از ديدگاه مملكتداري مينگرستند. ابوسفيان در توصيههاي كه به بازمندگان خود دارد تصريح دارد به اينكه امارت، رياست و مملكت براي شما آماده شده است، مبادا به راحتي از دست دهيد چون مهم همين است و از بهشت و جنت خبري نيست.
در جاي ديگر با گذر از روي قبر "حمزه سیدالشهدا" عموي پيغمبر او را مورد خطاب قرار داده ميگويد: آنچه را كه تو چوبش را خوردي امروز در دست بني اُميه قرار گرفته است.
و يا در جاي ديگر خطاب به عباس عموي پيغمبر ميگويد: برادر زاده شما عجب شوكت و سيادت دارد «لقد أصبح ملك ابن اخيك عظيماً[۱۰]» عباس به او يادآور ميشود كه آنچه در حق پيغمبر ميگويد درست نيست چون آنچه را شما ميبينید نبوت است نه ملك.
نمونه ديگر رفتار عمر سعد از عمال ابن زياد است؛ او براي سرزمین ري عاقبت خود را فروخت و دست خود را به خون امام و ياران و اصحاب او آغشته نمود.
پی نوشتها :
۱) ابن خلدون، عبدالرحمن، «تا ريخ ابن خلدون»، ج۳، ص۱۸-۲۲، لبنان، انتشارات اعلمی، ۱۳۹۱ﻫ؛ و طبری، محمد، «تا ريخ طبري»، ج.۴، بیروت، ۱۸۷۹م.، ص.۲۳۷. و ابن اثیر، علی، «الكامل»، ج.۴، ص۱۴-۸۰، بیروت، ۱۳۸۵ﻫ.ق.
۲) ابن خلدون، همان، ص۲۱؛ و طبری، همان، ص.۲۴۱.و یعقوبی، احمد، «تاریخ یعقوبی»، ج۲، ص۲۴۱، قم، نشر فرهنگ اهلبیت.
۳) ابن اثیر، علی، «الكامل فی التاریخ»، ج۴، ص۵، بیروت، ۱۳۸۵ﻫ.ق.
۴) همان، ص۲۱.
۵) همان، ص۲۳.
۶) ابن حنبل، احمد، «مسند»، ج۵. ص۳۹۱، بیروت، دارالاماره.
۷) متقی هندی، علاء الدین، «كنز العمال»، ج۱۲، ص۱۲۰، بیروت، موسسه الرساله، ۱۴۰۹ه.ق.
۸) ابن اثیر، همان، ص۵۴.
۹) یعقوبی، همان، ص۲۴۵.
۱۰) محمد خالد، خالد، «ابناء الرسول في كربلا»، ص۲۸-۲۹، چاپ پنجم، شعبان۱۴۰۶ﻫ. ق.