جدیدترین هواپیمای مسافربری «بوئینگ» به نام Boeing 737 Max برای نخستین بار در روز جمعه به صورت آزمایشی پرواز نمود. مسیر پرواز این وسیله ی نقلیه هوایی از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل بود که حدود 2 ساعت و 47 دقیقه به طول انجامید.
مراحل ساخت و تکمیل «بوئینگ 737 مکس 8» در ماه گذشته میلادی به پایان رسید و آخر هفته گذشته در مقابل هزاران کارمند کمپانی سازنده، با تشریفات کامل رونمائی گشت.
بد نیست بدانید خانواده 737 بوئینگ جزء پر فروش ترین خطوط هوائی به شمار می روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند. به طوری که می توان گفت این خط هوائی از سال 1965 میلادی تاکنون بیش از 13 هزار هواپیما فروخته.
مدیر برنامه های Boeing 737 Max، «کیث لورکان» در روز پرواز آزمایشی این هواپیما گفت: «ما یک محصول بسیار عالی و استثنائی در اینجا داریم و تصور می کنیم یکی از پر طرفدراترین هواپیمای مسافربری باشد که تاکنون وجود داشته.»
در ادامه می توانید تاریخ بوئینگ 737 و نسل چهارم Max را به صورت تصویری مشاهده نمائید:
از زمان معرفی یعنی سال 1967، بوئینگ 737 انقلابی بزرگ در سفرهای هوائی کوتاه و متوسط ایجاد نمود و خوب است بدانید در سال های اولیه به «بچه بوئینگ» شهرت داشت.
در آن زمان مدل 737 گزینه ای کاملا قابل اعتماد و کاربردی به شمار می رفت که در مقایسه با بوئینگ های دیگر همانند 707 و 727 هزینه کمتری نیز داشت.
در اواخر دهه 1970 میلادی، بوئینگ نسلی از جت های 737 را توسعه داد که «سری کلاسیک» نامیده می شدند. این مدل ها ردیف ها و صندلی های بیشتری نسبت به نمونه های قبلی داشتند. بعلاوه، سری کلاسیک با موتورهای توربوفن CFM56 همراه بود که موجب کاهش مصرف سوخت و انرژی می شد.
در سال 1977 میلادی، بوئینگ نمونه آپگرید شده ی دیگری از سری 737 معرفی کرد که 737 Next Generation نام داشت.
این سری به تجهیزات هوابرد به روز رسانی شده، کابین شیشه ای خلبان و بالک هایی مجهز شده اند که مصرف سوخت هواپیماها را به میزان زیادی پایین می آورند و در حال حاضر نیز در خطوط هوایی مختلف سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.
و در آخر در رقابت با «ایرباس A320»، بوئینگ نیز جدیدترین مدل از جت های مسافربری خود را به نام «737 مکس» معرفی و رونمائی نمود.
قرار است بوئینگ 737 Max به رقیب جدی و قدرتمند جدیدترین A320های ایرباس تبدیل گردد.
نخستین نمونه از 737 Max در 30 نوامبر مصادف با 9 آذر ماه تکمیل شد اما هنوز رنگ آمیزی نشده بود و به گفته بوئینگ این محصول درست بر اساس برنامه ریزی هایی که 4 سال قبل انجام داده بود، طراحی، ساخته و تکمیل گشت.
فروش هواپیمای بزرگ (جامبو جت) 747 در حد انتظار نبود …
رونمائی از 787 Dreamliner
ورود 737 MAX
بوئینگ در تولید MAX تغییرات اساسی در مدل های 737 ایجاد نموده
به ادعای کمپانی سازنده، بالک های جدید MAX تا 1.8 درصد در مصرف سوخت صرفه جوئی می نماید.
این جت با موتورهای CFM International Leap که سیستم کاهش مصرف سوخت دارند همراه است و در عین حال طراحی زیبایی نیز دارد.
بوئینگ همچنین بدنه و بال های مکس را از نو طراحی نموده و در نتیجه ی آن موجب کاهش وزن کلی و بهبود آیرودینامیک هواپیما شده است.
به ادعای خود کمپانی هوائی نمونه های جدید تا 20 درصد کمتر از 737های موجود در خطوط هوائی سوخت مصرف می نمایند.
به لحاظ قیمت نیز بلیت آن حدود 8 درصد ارزان تر از صندلی هواپیما رقیب یعنی A320neo است.
در این تصویر کابین شیشه ای خلبان را می بینید
همچنین کابین مسافران در نمونه ی نخستین Max پر از تجهیزات تست و آزمایش پرواز است.
هواپیماهایی که ارزش بلیتشان بیشتر باشد، طراحی داخلی اختصاصی بوئینگ به نام آسمان را خواهند داشت.
بوئینگ 737 مکس از اندازه کوچک با 149 صندلی تا 220 صندلی موجود خواهد بود و مدلی که رونمائی گشته، نمونه ای با ظرفیت 189 صندلی بوده.
نسخه های دوم و سوم هواپیمای مورد بحث نیز در رنتون واشنگتن در حال ساخت هستند
در حال حاضر بوئینگ بیش از 3 هزار سفارش برای 737 مکس دارد
قیمت کوچک ترین مدل MAX 7 از 90.2 میلیون دلار آغاز می گردد و این در حالی است که پایه ی قیمت مدل MAX 9 از 116.6 میلیون دلار است.
آغاز پرواز آزمایشی …
توجه: کابین شیشه ای خلبان (به انگلیسی Glass Cockpit) به کابینی میگویند که در آن ابزارهای اصلی ناوبری، دادهها را بصورت دیجیتالی روی صفحه نمایشگر کامپیوتری نمایش دهند. این دادهها شامل وضعیت و موقعیت هواپیما، شرایط موتورها، سرعت، ارتفاع، ارتباطات رادیویی، وضعیت آب و هوا و سایر موارد است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این باره به این لینک مراجعه نمایید.