خصايل حضرت عيسي(ع) در قرآن
سه شنبه 8 دی 1394 2:26 PM
همشهري آنلاين/ در قرآن کريم براي حضرت عيسي (ع) امتيازات ويژهاي در نظر گرفتهاند که از آن جمله ميتوان به نحوه خاص تولد و مسيحا بودن اين پيامآور اشاره کرد.
احمدرضا مفتاح، عضو هيئت علمي دانشگاه اديان و مذاهب گفت: شخصيت حضرت عيسي (ع) در قرآن تجليل شده است و با احترام از اين پيامآور ياد ميشود؛ آنچه محل اختلاف بين مسيحيان و مسلمانان است موارد غلوآميزي است که در اناجيل به عيسي مسيح نسبت داده شده است. به عنوان نمونه در قرآن کريم بر بشري و عبد بودن عيسي مسيح بسيار تاکيد شده است و عيسي را با تعابيري چون «عيسي بن مريم» مورد خطاب قرار داده است که همه اين تعابير بر زميني و فرزند مريم بودن عيسي تاکيد دارند.
وي با برشمردن امتيازات ويژهاي که قرآن کريم به عيسي بن مريم نسبت ميدهد، گفت: در قرآن کريم خلقت عيسي مانند حضرت آدم است. از ديگر امتيازاتي که قرآن کريم براي حضرت عيسي برميشمارد تعبير مسيحا بودن است اين تعبير براي پيامبران قبل از عيسي استفاده نشده است.
مفتاح افزود: معجزاتي که به حضرت عيسي (ع) نسبت داده شده است همگي در عهد جديد آمدهاند اما در قرآن از اين معجزات بيشتر تحت عنوان شفاعتهايي که عيسي به اذن و اراده خداوند آنها را انجام داده است ياد ميشود تا اين سوء برداشت نشود که عيسي مسيح فرزند خداوند است. همچنين در قرآن براي خطاب قرار دادن مريم از تعابيري استفاده ميشود که مشابه آن در کتاب مقدس مسيحيان وجود ندارد و اين خود نشاندهنده شان و مقام مريم مقدس است.
وي در جمعبندي وجه مشترک ديدگاه قرآني، عهد جديد و اناجيل در مورد عيسي مسيح گفت: در تجليل از شخصيت عيسي تاکيد بر معجزات و قصه عروج در قصه عروج اين کتب مقدس آسماني با هم اشتراک دارند، اما قصه به صليب کشيده شدن و عروج عيسي تا حدودي متفاوت است.
وي در مورد سرنوشت مسيح در کتب آسماني گفت: همه اناجيل، گزارش تقريبا واحدي دارند که بر اساس آن؛ بزرگان معبد سليمان جمع شدند و توطئهاي چيدند و حضرت را دستگير کردند و تحويل حاکم دادند و حاکم رومي هم ابتدا نميخواست ايشان را اعدام کند و در آخر تحت فشار يهوديان ايشان را به مکان اعدام مجرمين بردند و در کنار دو نفر ديگر به صليب کشيدند، حضرت هم در آنجا جان داد و ايشان را در قبري گذاشتند و بعد از مدتي ديدند در قبر نيست و از ميان مردگان بر خواسته است و به آسمان رفته است؛ ولي قرآن اين مطلب را قبول ندارد و تصريح ميکند که حضرت مسيح زنده است و او را به صليب نکشيدهاند، بلکه فردي را اشتباهي که مجرم هم بود به صليب کشيدند البته در برخي متون ديگر اسلامي آمده است که آن حضرت هنگام ظهور حضرت مهدي (عج) به زمين بازخواهند گشت.
وي افزود: پس مسيح قرآن و مسيح اناجيل در داستان به صليب کشيدن، بنده بودن عيسي و ادعاهاي غلوآميزي که مسيحيان به پيامآور خود نسبت ميدهند متفاوت است. اما در قرآن شأن حضرت عيسي به عنوان مسيحا مورد تجليل قرار ميگيرد. در قرآن مسيحيان به عنوان نزديک ترين افراد به مسلمان ياد ميشود؛ در کل حضرت عيسي پيامبري از پيامبران بني اسرائيل است که هم خود و هم حضرت مريم شأن بالايي دارند و عيسي در ادامه ارسال رسولي که خداوند بر بندگانش ميفرستاد است.
وي در آخر گفت: آنچه از روايات به ما ميگويند عيسي مسيح روزي باز خواهد گشت و اين باور با انتظاري که ما مسلمانان در اسلام داريم مشترک است. ميخواهم بگويم درست است که به لحاظ الهياتي و کلامي اعتقادات ما متفاوت است اما در مورد آيندهاي که براي جهان به ترسيم کشيدهايم هم سو هستيم و برخلاف تعابيري که برخي جريانهاي مسيحي تاکيد دارند و ميخواهند بين مسمانان و مسيحيان جدايي بيافکنند در اين نقطه نظر با يکديگر هم افق هستيم.
گفتم که خدا مرا مرادی بفرست ، طوفان زده ام راه نجاتی بفرست ، فرمود که با زمزمه ی یا مهدی ، نذر گل نرگس صلواتی بفرست