پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیبشناسی مصرف»
پنج شنبه 23 مهر 1394 7:44 PM
با سلام و تشکر از برگزارکنندگان مباحث خوب صالحین
سه واژه رو باید ببینیم : ظلم و اسراف و فسق
ظلم از دیدگاه لغت شناسان به معنی قرار دادن هرچیزی در جای غیر خود است خواه کم باشد یا زیاد یا در زمان و مکان ویژه آن انجام نشود اما اسراف فقط به معنای زیاده روی و قراتر رفتن از حد تعادل است. پس اسراف ظلم هم هست
اما واژه سومی که اینجا مطرح است فسق است
فسق یعنی خارج شدن از راهی که عقل آن را درست می داند، می باشد و فاسق کسیست که اعمال ناشایست انجام می دهد.
بنابر همین تعاریف نافرمانی پروردگار از مصادیق فسق است
وازه دیگه ای هم هست به نام کفر که به معنای پوشاندن و پنهان کردن است و اگرچه تداخل معنایی لغوی چندانی با سه نوع قبل نداره اما چون طبیعتا با پوشاندن حقیقتی و اصلی دچاراسراف و فسق و ظلم می شویم این رو هم مطرح کردم
حتی از کشاورز هم بخاطر پنهان کردن دانه و بذر کافر یاد شده
نکته اینجاست که ما با ارتکاب هر یک از چهار مورد به رستگاری نخواهیم رسید : انه لایفلح الظالمون / سوره مومنون آیه 117
وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ / آیه 44 سوره مائده
وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ / آیه 45 سوره مائده
وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ / آیه 47 سوره مائده