0

زیردریایی هایی که هیچ گاه به سطح آب بازنگشتند!(فجیعترین وقایع دریایی)

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

زیردریایی هایی که هیچ گاه به سطح آب بازنگشتند!(فجیعترین وقایع دریایی)
یک شنبه 15 شهریور 1394  4:15 PM

فناوری و تکنولوژی های نظامی همانند دیگر صنایع جهان به سرعت در حال مدرنیزه شدن است.این پیشرفت تا حد بسیاری مدیون پیشرفت های الکترونیکی و سخت افزاری است.بدون این فناوری ها،ادوات نظامی فقط مقداری آهن و موارد اولیه هستند.برخی از کشورهای جهان مانند آمریکا،روسیه،انگلستان و فرانسه از بزرگترین تولید کنندگان بومی تجهزات نظامی در جهان هستند.اما متاسفانه همیشه اشتباهاتی در ساخت و تولید این تجهیزات باعث به وجود آمدن مشکلاتی جبران ناپذیر خواهد شد.علاوه بر اشتباهات مهندسی،عدم آمورش کافی پرسنل نیز در این مشکلات دخیل هستند.

 

در این مطلب قصد داریم به زیردریایی هایی بپردازیم که در اثر اشتباهات مهندسی و انسانی غرق شده و هیچ گاه به سطح آب باز نگشته اند!

زیر دریایی ها جزو افتخارات بشریت هستند که که توانایی کاوش و حرکت در زیر دریاها و اقیانوس ها را برای انسان ها فراهم کرده است.علاوه بر آن زیردریایی ها هم اکنون به عنوان یکی از مخربترین سلاح های نظامی به شمار میروند که برخی از کشورهای جهان با مسلح کردن آنها به موشک ها اتمی،یک زرادخانه اتمی سیار در زیر اقیانوس ها دارند.اما این زرادخانه ها همیشه هم بی خطر نبوده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده اند.

K-219

تولید و یا اقدام برای تولید بسیاری از این زیردریایی ها در زمان جنگ سرد صورت پذیرفته است.K-219 یک زیردریایی کلاس یانکی و مربوط به شوری سابق بود.این زیردریایی اتمی در سال 1971 تولید شد و طول بدنه آن نیز نزدیک به 130 متر بود.K-219 از حداکثر سرعت 48 کیلومتر بر ساعت برخوردا بود و توانایی حمل 16 موشک بالستیک اتمی را داشت.در تاریخ اکتبر سال 1986 و در زمانی که K-219 مشغول به انجام عملیات گشت زنی خود در دریای آتلانتیک شمالی بود ناگهان بر اثر یک انفجار در قسمت پرتاب گر موشک و نفوذ آب به دورن آن،کاپیتان فورا دستور بستن آن قسمت را به ملوانان میدهد.سپس یک یدک کش برای حمل این زیردریایی به ساحل اعزام میگردد اما در بین راه و بر اثر مشکلات جوی،زیر دریایی به همراه تعدادی از پرسنل باقی مانده غرق میگردد.

کورسک

کورسک یا K141 را بسیاری از علاقمندان مباحث نظامی به خوبی میشناسند.کورسک یک زیردریایی از کلاس اسکار 2 بود.ساخت این زیردریایی اتمی از 1990 تا سال 1994 به طول انجامید.مهمترین ماموریت کورسک،زیر نظر گرفتن ناوگان ششم ایالات متحده در دریایی مدیترانه بود.پس از مدتی و با توجه به کمبود ماموریت های نظامی این زیردریایی،دولت وقت روسیه در سال 2000 تصمیم میگیرد تا کورسک را وارد یک مانور نظامی کرده و توانایی های آن را افزایش دهد.در روزهای ابتدایی مانور (10 آگوست) کورسک موفق به شلیک موشک های گرانیت با سرهای مشقی میشود.دو روز بعد یعنی در 12 آگوست،هنگامی که خدمه برای پرتاب موشک های دیگر در حال آماده شدن بودند،انفجاری درون زیردریایی رخ میدهد و 135 ثانیه دیگر انفجار دوم این زیردریایی را دچار مشکلی بزرگ میکند.انفجارهای اولیه 95 نفر از خدمه را به کام مرگ کشاند.پس از آن این زیردریایی به سرعت به اعماق رفت.نیروی دریایی کشورهایی مانند،نروژ،آمریکا و بریتانیا در همان ابتدا بروز حادثه به روسیه پیشنهاد کمک رسانی کردند اما دولت روسیه از دریافت این کمک ها امتناع کرده و در روزهای دیگر تمامی نروژ،آمریکا و بریتانیا در همان ابتدا بروز حادثه به روسیه پیشنهاد کمک رسانی کردند اما دولت روسیه از دریافت این کمک ها امتناع کرده و در روزهای دیگر تمامی 23 نفر خدمه باقی مانده نیز کشته شدند.کورسک توانایی حرکت با سرعت حداکثر 59 کیلومتر بر ساعت را دارا بوده و از 44 افسر داخل خود بهره میبرد.این زیردریایی توانایی ورود به عمق حداکثر 500 متر را دارا بود و در زمان غرق شدن در عمق 100 متری دریای بارنتز در حرکت بود.این حادثه غمی بزرگ را در دل های مردم روسیه به جای گذاشت.بعد از مدتی کورسک از اعماق دریا بیرون کشیده شد و اوراق گشت.

USS SCORPION

SCORPION (عقرب) یک زیردریایی آمریکایی و از کلاس Skipjack بود.این زیردریایی در سال 1942 وارد خدمت شد و در اکتبر همان سال به اولین ماموریت خود اعزام گشت.حداکثر سرعت این عقرب اتمی 39 کیلومتر بر ساعت بود.دلایل غرق این زیردریایی هیچگاه به طور دقیق و رسمی اعلام نشد.در تاریخ 22 می 1968 و در زمانی که این زیردریایی مشغول عملیاتی مخفی در اقیانوس اطلس بود غرق شد.از دلایل احتمالی این سانحه میتوان به درگیری با نیروی دریایی شوری،نقص فنی در سیستم پرتاب موشک و انفجار موشک درون سوله اشاره کرد.SCORPION پس از این حادثه تقریبا همه ملوانان و خدمه خود را به کام مرگ کشانده و در ته اقیانوس جای گرفت.

USS Thresher

زیردریایی USS Thresher اتمی با ابعادی متوسط (85 متر) بود. USS Thresherآمریکایی در سال 1958 به آب انداخته شد و در سال 1960 به طور رسمی به کار گرفته شد. USS Thresher یا SSN-593 از کلاس زیردریایی Permit بود که تعداد 14 یا 15 فروند از آن تولید شد. USS Thresherدر زمان حادثه دارای 129 خدمه و افسر بود که همگی آنها در این سانحه جان باختند.این زیردریایی اتمی با انواع موشک های ضد ناو و کشتی و اژدر یک زیردریایی هجومی به حساب می آمد. USS Thresherدر سال 1963 و در هنگام تست های عمق و قوس،ارتباط خود را با کشتی های همراه و مرکز از دست میدهد.پس از آن نیروی دریایی آمریکا فورا وارد عمل شده و کشتی های کمکی بسیاری را به منظقه اعزام میکند.متاسفانه این زیردریایی در اعماق آب های اطراف ماساچوست غرق شد.بزرگترین دلیل غرق USS Thresher مشکلات لوله های شناور گزارش شده بود که در اثر نقص فنی این بخش نیروی الکتریسته از بین رفته و زیردریایی به اعماق آبها کشیده شده بود.این یک حادثه بسیار بزرگ در صنعت نظامی آمریکا یه حساب می آید و ایالات متحده پس از غرق شدن این زیردریایی،برنامه ایی با نام SAFSUB را برای موارد ایمنی زیردریایی های اتمی خود ترتیب داد.

K-27

شوروی سابق ید طولانی در مشکلات و حوادث نظامی/اتمی دارد.از حادثه چرنوبیل یا غرق شدن زیردریایی های متعدد.K27 نام یک زیردریایی مربوط به شوروی سابق است که در ابتدا قرار بود فقط برای آموزش و آزمایش از آن استفاده گردد.K-27 در سال 1958 برای اولین بار به آب انداخته شد و در آوریل سال 1962 وارد خدمت نیروی دریایی شوروی شد.این زیردریایی با 110 متر طول،بین 3420 تا 4380 تن وزن داشت.مشکل از 14 می سال 1968 با ضعف یکی از راکتورهای اتمی آغاز گشت.پرسنل این زیردریایی فورا به تعمیر آن مشغول شدند اما خبر نداشتند که آنها در معرض تشعشعات خطرناک رادیواکتیو قرار گرفته اند.پس از مرگ 9 تن از خدمه K-27،این زیردریایی به ساحل منتقل شده و به یک آزمایشگاه برای نیروی دریایی مبدل گشت.K-27 در سال 1979 در اقیانوس منجمد شمالی برای همیشه غرق شد.

K-287

این زیردریایی از کلاس مایک و تولید شوری سابق بود.K-287 برای اهداف گوناگون طراحی شده بود و در سال 1984 به طور رسمی وارد خدمت شد.صحبت های متفاوتی از دلایل غرق شدن این زیردریایی گفته شده است اما همه این گزارش ها در یک مورد با یکدیگر مشترک هستند و آن هم آتش سوزی در داخل K-287 است.این زیردریایی در سال 1989 در آبهای سرد دریای بارنت غرق شد.ظاهرا آتش سوزی از کنترل پرسنل خارج شده و سیستم های الکترونیکی و سخت افزاری K-287 را از کار می اندازد.حدود 45 نفر از خدمه این زیردریایی بر اثر آتش سوزی و یخ زدن در دریا جان باختند.این زیردریایی هم اکنون در نزدیکی کشور نروژ قرار دارد و همچنان درون آن اژدرهای اتمی قرار دارد.

K-159

K-159 یا Soviet submarine یک زیر دریایی اتمی و استراتژیک مربوط به شوروی سابق بود.K-159 در سال 1962 تولید و در سال 1963 به خدمت اعزام شد.کلاس نوامبر یکی از بهترن کلاس های تولید زیردریایی بود که توسط شوروی سابق پیگیری میشد.پس از 2 سال از شروع خدمت،راکتور داخلی K-159 دچار یک نقص فنی شد و این زیردریایی پس از انتقال به ساحل از خدمت کنار گذاشته شد.برخی از خبرگزاری ها و وب سایت ها مدعی انجام تعمیرات بر روی راکتور آسیب دیده K-159 هستند.پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی،این زیردریایی همچنان در بندرگاه خود باقی مانده بود و کمبود بودجه در این قسمت مانع از تعمیرات و بازیابی آن میشد.در نهایت در سال 2003 این زیردریایی توسط 10 ملوان به سمت بندر پولیارنی به حرکت در آمد و پس از حرکت در دریای بارنت،به علت طوفان و نقص فنی در سیستم های شناور سازی و الکترونیک شروع به غرق شدن کرد.در نهایت تنها یکی از خدمه موفق به نجات خود شده و 9 نفر خدمه دیگر به همراه راکتور اتمی به اعماق دریا رفته و کشته شدند.

 

 

تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh lovermohamad
دسترسی سریع به انجمن ها