هیولای کاسپی،هواپیمای آب نشینی که شکست خورد
شنبه 14 شهریور 1394 10:16 AM
در تابستان سال 1967 ميلادي گروهی از نیروهای اداره اطلاعات برون مرزی سیا در اتاقی بنام اتاق سبز گردهم جمع گردیده تا در خصوص مشخص کردن عکسهای گرفته شده توسط ماهواره جاسوسی امریکا از شهر کوچک بندری درشمال دریایی خزر با هم مجادله کنند.
در عکسهای گرفته شده توسط ماهواره جاسوسی آمریکا هواپیمای آب نشین بزرگی بود از نوع آئروپلان ها که در یکی از بنادر نظامی روسی پهلو گرفته است اندازه آن ماشین از هر هواپیمای جنگی و یا مسافربری ساخته شده تا آن زمان بزرگتر بود،به همین دلیل ماموران سیا این آئروپلان را هیولای کاسپی (در زبان روسی به دریای خزر دریای کاسپین می گویند)نامیدند.
تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اطلاعات چندانی از پروژه ساخت آن هواپیمای آب نشین و یا آئروپلان در دست نبود، اطلاعات اولیه بدست آمده از عکسهای هوایی هیولای کاسپی بدین ترتیب بود که این آئروپلان دارای ده موتور جت هست که هشت موتور جت در روی بالهای آن و دو موتور دیگر در روی قسمت عقب آن نصب گردیده بود، طول این آئروپلان تقریبا" نزدیک به 100 متر و وزن آن نزدیک به 540 تن برآورد شده بود.
بعد از فروپاشی کشور اتحاد جماهیر شوروی مشخصات کاملی از این آئروپلان در مجله های علمی و نظامی روسی و غربی چاپ و منتشر گردید.
آئروپلان ((هیولای کاسپی ( هیولای خزر)) پرنده فلزی بود که در کلاس آئرو پلانها جای داشت البته مهندسان و کارشناسان روسی اولین بار پروژه ای آزمایشی آئرو پلان را در سال 1923 میلادی طراحی کرده و نمونه آزمایشی کوچکی ساخته بودند.
در سال 1966 میلادی دکتر الکسیف سرپرست گروهی گردید که با تجارب و نتیجه گیریهای از آزمایشات گذشته در خصوص هواپیماهای آب نشین پروژه ساخت نمونه اولین آئروپلان را به اتمام رساندند،طول واقعی این آئروپلان 92 متر ارتفاع آن 22 متر و بالهای کوچکی در وسط و انتهای بدنه وجود داشت که در مقایسه با هواپیماهای این باله ها کوچک به نظر میرسیدند و طول آنها 37 متر بودند.
گرچه ظاهر آئروپلان شبیه به هواپیما بود اما قسمت زیرین آن مشابه با طراحی کشتی ها ساخته شده بود هشت موتور مستقر در روی بالهای آن هر کدام جداگانه کششی تقریبی برابر با ده تن تولید میکردند همه قدرت این موتورها تقریبا" برای استارت و بلند شدن آئروپلان از روی آب و تولید بالشتی از هوا در زیر آن کافی بود و دو موتور انتهای که در روی دم آئروپلان قرار داشتند فقط برای به پرواز در آوردن این هیولا در روی آب بود و ماکزیمم وزن بارگیری شده آن 544 تن بود که در آن زمان بالاترین رکورد بالا بردن وزن برای هواپیماها بود، البته سالهای بعد از آن رکورد بیشترین وزن بار پرواز توسط هواپیمای باربری AN-225 شکسته شد.
تجربه ساخت هیولای کاسپی باعث ساخته شدن دو آئروپلان دیگر در سال 1972 گردید.
اولین آئروپلان با طول کمتر 58 متر و وزن 120 تن که پروژه موفقی هم بود و برای حمل نیروهای ویژه نیروی دریایی تولید وساخته شد.
آئروپلان دومی در سال 1987 میلادی ساخته و به آب انداخته شد که برای حمله به ناوهای هواپیما بر و ناوهای های جنگی نیروهای ایلات متحده امریکا و ناتو طراحی و ساخته شده بود و لقبش قاتل ناو هواپیمابر بود و در روی بدنه آن شش محل برای حمل راکتهای دریایی بالدار هوا به دریا بر ضد ناوهای هواپیما بر و ناوهای جنگی در نظر گرفته شده بود.
یکی از مشخصات مثبت و خوب این نوع آئروپلانها پرواز و پنهان شدن از دید رادارها بود و آنها تقریبا" در دید کور رادارها پرواز میکردند و این به دلیل ارتفاع کم پرواز آنها که از 4 تا 14 متر از سطح دریا و افق بود که تقریبا" در دید خیلی از رادارهای قرار نمی گرفتند.
پس از ساخت این آئروپلانها تقریبا" به مدت 15 سال مورد آزمایش های گوناگونی قرار گرفتند.
در سال1980 میلادی که با مرگ سازنده آئروپلانها دکتر الکسیف مصادف گردید یکی از این آئروپلان ها در هنگام پرواز آزمایش غرق شد که بدون تلفات انسانی همراه بود.
با مرگ سازنده و غرق شد شدن یک فروند از آنها پرونده آئروپلانها برای همیشه بسته و به بایگانی فرستاده شد.
ويژگيهاي ائروپلان هیولای کاسپی (KM-1)
اندازه بال جلوی 37.60 متر
اندازه بال دم 37 متر
طول 92 متر
ارتفاع 21.80 متر
مساحت بال 662.50 مترمربع
وزن خالی 240000 کیلو گرم
ماکزیمم بيشينه وزن برخاست 544000 کیلوگرم
پيشرانه ده عدد موتور TRD-7
ماکزیمم کشش موتورها 1300010 اسب بخار
حداکثر بيشينه سرعت پرواز 500 کیلومتر
متوسط بيشينه سرعت پرواز 430 کیلومتر
برد مفيد 1500 کیلومتر
سقف پرواز 14-4 متر
خدمه پرواز شش نفر
مترجم:دکتر حمید فرامرزپور