پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»
شنبه 14 شهریور 1394 5:02 PM
بنام خدا
مباحث فضای مجازی
در یک مقدمه مختصر تاریخی باید عرض نمایم که مفاهیم فضای مجازی ، قدرت و جنگ نرم پس از یک دوره انباشت ادبیات آن در طول جنگ سرد در واپسین سالهای قرن بیستم و آغازین روزهای هزاره جدید به پارادایم غالب حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شد.در این حال سلطه ابزاری غرب بر ساز و کارهای ارتباطی دنیای معاصر هجمه فرهنگی آن را بر دیگر گونه های باورمندی سخت تر ساخته است . از سوی دیگر به نظر می رسد ماهیت کشاکش جدید که به طور طبیعی از ظرفیتهای فرهنگی و اندیشه ورزی تأثیر می پذیرد ، فرصتی نامتقارن را به جوامع آماج می بخشد تا بلوغ فکری ، معنوی و تشخص هویتی آنان به جهانیان شناسانده شود .
در اینجا به مفهوم قدرت نرم را از زبان مبدع آن جوزف نای توجه فرمائید : قدرت نرم از جاذبیت فرهنگ ، ایده آلهای سیاسی و سیاست های یک کشور ناشی می شود. به اعتقاد بنده نه تنها شبکه های اجتماعی بطور خاص بلکه اینترنت و فضای مجازی را به طور عام باید شمشیر دو لبه ای فرض نمود که یک لبه آن به سمت دشمن و لبه دیگر به طرف خود ماست و این تدبیر و توانایی ماست که بتوانیم آن یکی لبه تیز را هم علیه دشمن بکار بگیریم.اگر این گونه عمل کردیم نه تنها تهدید نیستند بلکه در سایه درایت و حکمت توانسته ایم تهدید را به یک فرصت مغتنم تبدیل نماییم . پس تهدید یا فرصت فرض کردن شبکه های اجتماعی به نحوه واکنش ما بر میگردد.
ظهور، بروز و قوام شبکه های اجتماعی ریشه در تفکر و آینده نگری غربی ها دارد چرا که آنها با توسعه شبکه های مختلف ارتباط مجازی "دهکده جهانی " را رقم زده و به بسیاری از اهداف خود در زمینه جهانی سازی رسیده اند . اگر غرب با بهره مندی از تجهیزات و امکانات پیشرفته ناتوی فرهنگی و جنگ نرم همه جانبه را بر علیه جهان اسلام به راه انداخته بر ما هم واجب است به این اصل رجوع کنیم که گاهی بهترین دفاع حمله است اما به جای اینکه در صدد نابودی آلات دشمن باشیم آنها را در راه توسعه خویش و مبارزه با دشمن استخدام نماییم .هیچوقت پاک کردن صورت مسئله کمکی به حل مسائل ننموده است پس یا باید منزوی شد یا با اسلحه دشمن به جنگ خودش برویم.
امروزه یک جنگ نرم تمام عیار در سطح جهان در فضای مجازی در حال انجام است و به نوعی تقابل ذهن و عین به صورت جدی در افکار عمومی و جهانی مشهود و ملموس می باشد.به قول جیمز روزنا در کتاب فناوری اطلاعات و سیاست جهانی :
تهدید اولیه اینترنت راهی است که اشکال غیر سنتی جنگ و خشونت را تسهیل می کند . جهان غرب از جمله آمریکا با استفاده از فنون رسانه ای و شبکه های اجتماعی و با بهره مندی از اینترنت به عنوان یک رسانه متنوع و چند گانه در پی شکل دهی به افکار عمومی با هدف سلطه بر جهان است . در واقع همان اندازه که جمعیت هر کشور از نظر قدرت عاملی مهم ارزیابی می شود به همان اندازه هم تصورات ، برداشت ها و انتظارات مردم برای حکومت ها مهم هستند . مهم ترین هدفی که دشمن در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی دنبال میکند شکل دهی به این تصورات از طریق اغواست. هدف سردرگم نمودن جامعه و اغوای جوانان است.
زمانی مرحوم شهید مطهری "بحران معنوی"را بزرگترین بحران جهان معاصر می دانست و امروزه این بحران نه تنها همچنان باقی است بلکه وخیم تر و آسیب زا تر هم شده است ، چرا که جامعه فاقد معنویت به نوعی تهی از هویت خواهد بود و تسلط بر چنین جامعه ای بسیار آسان و کم هزینه است. اگر دنیای کفر بزرگترین سرمایه گذاری را برای زدودن آموزه های اسلام اصیل از جوامع اسلامی و به ویژه در اذهان جوانان کرده با هدف تخریب و حذف اسلام است.
آندره مالرو در کتاب ضد خاطرات خود می نویسد : " در جوانی شرق را عرب پیری دیدم که بر گرده خر خود به خواب بی پایان اسلام فرو رفته بود".
اگر مالرو در کتابش مسلمانی را خفتن در خواب بی پایان غفلت تبلیع می کند رسانه های غربی هم "توحش داعش "را ذات اسلام اصیل معرفی می کنند.اینجاست که یک مسلمان واقعی باید به هر نحوی و با هر ابزاری با شناساندن اسلام ناب محمدی به جهانیان به جنگ شیاطین برود.باید این واقعیت را پذیرفت که طوفان تغییرات آنی در سطوح مختلف تبادل اطلاعات این جمله القاءآمیز جورج اورول در رمان معروف "1948" که" برادر بزرگ دارد می بیند "را بی اعتبار نموده است؛چرا که دیگر جهانی سازی و انقلاب اطلاعاتی نه تنها اجازه انحصار و کنترل اطلاعات را به هیچ کشوری نمی دهد بلکه بازیگران غیر دولتی "القاعده ، داعش ، ادوارد اسنودن ، جولیان آسانژ" را هم قادر ساخته به اندازه کافی قدرت کسب کنند و در عین بی قدرتی صاحب قدرتی خارق العاده شده و امنیت ملی هر کشوری را که بخواهند تهدید و تضعیف نمایند .
در یک جمع بندی کلی و نهایی:
باید عرض کنم که بنده شبکه های اجتماعی را فرصتی مناسب برای نشر افکار و اندیشه های اصیل ایران - اسلامی ، بومی و محلی دانسته و مهم ترین راهکار برون رفت از تهدیدات مخرب آنها بر جوامع اسلامی را آسیب شناسی علمی و نقادانه بر پایه پژوهش های کاملا" علمی و بی طرفانه دانسته و معتقدم اگر به جوانان آموزش و امکانات لازم داده شود می توان از آنها که مرکز و هدف اصلی تهاجم نرم دشمن هستند به بهترین شکل ممکن بر علیه همین دشمن بهره برد .