تکنولوژیای که آیفون را دگرگون خواهد کرد
سه شنبه 27 مرداد 1394 8:51 AM
اپل برای اولین بار فورس تاچ را در ساعت هوشمندش و سپس در لپتاپهای مکبوک به کار گرفت. فورس تاچ کاربردهای زیادی در این دستگاهها دارد. مثلا اگر انگشت خود را بر روی نمایشگر اپل واچ فشار دهید، امکان تغییر Watch face ساعت را خواهید داشت. یا فشردن آرام دست بر روی ترکپد مکبوک به عنوان میانبری سریع برای درج یک رویداد در تقویم و یا پیشنمایشی از یک لینک در مرورگر سافاری خواهد بود.
فورس تاچ میتواند تغییری بنیادی برای آیفون باشد؛ مانند Touch ID که نحوه بازکردن قفل گوشیهای هوشمند و پرداخت هزینههای اینترنتی را دگرگون کرد.به همین دلیل، بسیاری از توسعهدهندگان iOS از همین حالا به فکر کاربردهای فورس تاچ و استفاده از آن نسخه آینده برنامههایشان هستند.
فورس تاچ در اپلیکیشن های طراحی و عکاسی
«کول رایز» (C. Rise) صاحب اپلیکیشن عکاسی محبوب Litely میگوید قابلیتی مانند فورس تاچ میتواند دسترسی به زیرمنوها را بسیار آسانتر از گذشته کند؛ بدون اینکه باعث حواسپرتی شما به هنگام کار با برنامه شود. او در مصاحبه ای با «بیزینس اینسایدر» میگوید:
«من زمان زیادی را صرف کاربردهای احتمالی آن میکنم. به عنوان مثال فرض کنید بخواهید رنگ چیزی را تغییر دهید. میتوانید از فورس تاچ استفاده کنید و به آسانی رنگ را تغییر دهید.»
او تصور کلیاش از فورس تاچ را اینگونه بیان میکند:
«من به فورس تاچ به عنوان قبل از یک عمل و بعد از آن نگاه میکنم. کاربران بسیاری شاید نتوانند یک عمل را بدون خواندن دستورات مخصوص آن اعمال کنند. ولی ما فورس تاچ را داریم که کاربر انگشت خود را بر روی چیزی میگذارد و به آسانی عمل مورد نظرش را انجام میدهد. شما میتوانید انگشت خود را بر روی یک تصویر قرار دهید و به راحتی آن را تغییر دهید. فورس تاچ از دشواریهای این کارها به شدت میکاهد.»
Astropad برنامهای است که هنرمندان و عکاسان میتوانند از آن برای کار با پروژههایشان استفاده کنند. «مت رانگ» (M. Ronge) خالق این برنامه گمان میکند که مزایای اعمال فشارهای مختلف بر روی نمایشگر بسیار گسترده خواهد بود. او در همین مورد میگوید:
«به عنوان مثال فرض کنید که در حال کار با Mask ها و یا Background تصویر هستید. در این حالت اعمال فشارهای مختلف کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت.»
فورس تاچ برای بازیهای iOS
گیمینگ یکی دیگر از حوزههایی است که شاهد حضور پر رنگ فورس تاچ خواهد بود. «پاول مورفی» (P. Murphy) مدیرعامل شرکت Playdots که بازیهای مشهور و موفقی چون Dots و Two Dots را در بازار دارد، میگوید که این تکنولوژی میتواند الهامبخش گیمپلیهایی جدید در بازیهایش باشد. "وقتی که ما ساز و کار گیمپلی جدیدی به بازی بیفزاییم، شاید تنها به اضافهشدن ۵۰ مرحله دیگر بینجامد، اما در واقع ما یک بازی کاملا جدید ایجاد کردهایم.” مورفی در ادامه میگوید که هر تغییر نرم افزاری و یا سخت افزاری در آیفون بعدی ایجاد شود، تیم او به فکر تاثیرات آن در آینده بازیها خواهد بود.
میانبرهای جدید
کول رایز همچنین از کاربرد فورس تاچ در میانبرهایی مانند Undo کردن یک دستور در آیفون میگوید :
«به جای تکاندادن گوشی برای Undo کردن یک دستور مانند نوشتن پیامی متنی، فورس تاچ راه آسانتری را پیش پای کاربر میگذارد.»
«اریز پیلوسف» (E. Pilosef) برنامهنویس اپلیکیشن ایمیل Hop قصد دارد از این تکنولوژی به عنوان جایگزینی برای جسچر Long-Press (فشار طولانی) استفاده کند. به گفته او:
«فورس تاچ و Long Press یک عمل مشابه را انجام میدهند، اما فورس تاچ عملکردی سریعتر خواهد داشت.»
فورس تاچ باید ساده باشد
رایز اعتقاد دارد که فورس تاچ در شرایطی بر ارزش آیفون اضافه خواهد کرد که استفاده از آن توجیهپذیر و البته آسان باشد.
«اگر فورس تاچ به آسانی قابل تشخیص نباشد، یا کاربران علاقهای به آن نشان ندهند، آن وقت است که ما نیز توجه زیادی به آن نشان نمیدهیم.»
اما از سوی دیگر به خود توسعهدهندگان و بهکارگیری آسان و توجیهپذیر آن در برنامههایشان نیز بستگی دارد. رایز میگوید:
«به عنوان مثال اگر یک زیرمنو بسیار مهم مانند افزودن یک تصویر را تحت فورس تاچ پنهان کرده باشید و کاربر نیز دکمهای برای آن نبیند، شاید استفاده از آن سخت باشد.»
البته برخی از توسعهدهندگان نیز هیجان چندانی برای فورس تاچ ندارند. «اشر والمر» (A. Vollmer) که بازی محبوب Threes را در اپ استور دارد، اعتقاد دارد که بیشتر کاربران همچنان به همان روش قدیمی و بدون نیاز به فورس بازی با آیفون کار خواهند کرد. وی میگوید که هنوز بسیار زود است در مورد پتانسیلها و یا حتی علاقه مردم به آن صحبت شود.
«من احساس میکند که مردم با فورس تاچ کار خواهند کرد، اما آن را به عنوان یک روش تعاملی همیشگی و با اهمیت انتخاب نمیکنند.»
گفتنی است استفاده از تکنولوژی فورس تاچ در آیفون بعدی اجباری نخواهد بود و امکان فعال یا غیرفعالکردن وجود خواهد داشت.