با بزرگترین هواپیما دنیا با ابعادی باورنکردنی آشنا شوید!
چهارشنبه 7 مرداد 1394 8:10 PM
برای شروع بد نیست بدانید که هواپیمایی که به آن خواهیم پرداخت ساخت کمپانی روسی آنتونوف است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به شرکتی اوکراینی مبدل شده است. این شرکت در زمان اتحاد شوروی به ساخت هواپیماهای باری و مسافربری میپرداخت و به علت تعداد بالای تلفات و سقوطهای پیدرپی محصولاتش سابقه خیلی بدی در این زمینه داشت. این شرکت با ساخت مدلهای موفق آنتونوف ۷۴ و آنتونوف ۱۲۴ در صدد جبران ناکامیهای قبلی برآمد و سپس با معرفی آنتونوف ۲۲۵ که بزرگترین هواپیمای ساخته شده تاکنون است و قصد داریم به آن بپردازیم تمام رکوردهای پروازی و حمل بار هوایی را یکباره جابجا کرد.
آنتونوف ۲۲۵ که لقب “مریا” به معنی رویا را بر خود میبیند یک هواپیمای باری است که در دهه ۸۰ میلادی مراحل طراحی و ساخت خود را پشت سر گذاشت و اولین پروازش را در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ به انجام رساند. این هواپیما در سال ۱۹۹۹ با حمل شاتل روسی بوران (به زودی به آن خواهیم پرداخت) نقل محافل علمی و هوانوردی جهان شد و با وجود جثه بسیار بزرگش، خود را به عنوان قدرتمندترین بارکش هوایی که به راحتی هواپیماهای آنتونوف ۱۲۴ و لاکهید C5 گالکسی را پشت سر می گذاشت به دنیا معرفی نمود.
آنتونوف ۲۲۵ با ۸۸٫۴ متر طول دهانه بال و بدنه ۸۴ متری دارای ارتفاع ۱۸٫۱۰ متر است که در یک کلام عظیم محسوب میشود. همچنین با بیشینه وزن بر خواست ۶۴۰ تن بیشترین مقدار را در بین هواپیماهای جهان داراست.
این هواپیما از ۶ موتور توربوفن Lotarev D-18T، هر یک به قدرت ۲۲۹٫۵ کیلو نیوتن بر روی بالهای خود بهره میبرد که در مجموع رانش وحشتناک ۱٫۳۷ مگا نیوتونی را برایش به همراه دارد که میزانی فوقالعاده است.
حداکثر برد عبوری آنتونوف ۲۲۵ به صورت خالی حدود ۱۵۰۰۰ کیلومتر است و در صورتی که با ۲۵۰ تن بار و مخازن سوخت پر به پرواز درآید برد آن به مسافت ۴۰۰۰ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
آنتونوف ۲۲۵ دارای سقف پرواز ۱۱۰۰۰ متری است که باعث شده به راحتی به سرعت کروز ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. از دیگر اعداد بزرگ در مشخصات این غول پرنده میتوان به باند ۳۵۰۰ متری برای دویدن پیش از تیک آف اشاره کرد.
اولین پرواز تجاری این هواپیما در ژانویه سال ۲۰۰۲ صورت گرفت که طی آن پرواز محمولهای ۱۸۷٫۵ تنی که شامل ۲۱۶هزار واحد مواد غذایی که در ۳۷۵ سکوی حمل قرار داشتند از اشتوتگارد آلمان به کشور عمان و بنا به درخواست ارتش آمریکا منتقل شدند. از دیگر شاهکارهای این هواپیما میتوان به حمل انواع لوکوموتیوها و ژنراتورهای سنگینتر از ۱۵۰ تن اشاره کرد. برای مثال در ۱۱ اوت سال ۲۰۰۹ این هواپیما سنگینترین بار یکپارچهای که تاکنون در آسمان جابه جا شده است را منتقل کرد. طی این پرواز یک ژنراتور به طول ۱۶ و عرض ۴٫۲۷ متر به یک نیروگاه گازی در ارمنستان منتقل شد. این محموله وزنی معادل ۱۸۹ تن داشت.
این هواپیما همچنین طولانیترین بار هوایی که تاکنون جا به جا شده است را با خود حمل کرده است. آنتونوف ۲۲۵ در ژوئن سال ۲۰۱۰ دو پره ژنراتور بادی ۴۲ متری که در تیانجین چین ساخته شده بودند را به دانمارک منتقل کرد.
قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار بصورت خارجی است. یعنی میتوان با قراردادن سکویی بر روی بدنه هواپیما همانطور که در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را بر روی خود سوار کرد بارهای حجیم را حمل کند.
از این هواپیما همچنین در ماموریتهای بشر دوستانه بسیاری مانند کمک به زلزله زدگان هائیتی استفاده شده است. بد نیست بدانید که در ابتدا قرار بود دو فروند از این هواپیما ساخته شود که به علت مشکلات موجود در روند ساخت تنها یک فروند آن تکمیل و عملیاتی شده است.
آنتونوف ۲۲۵ از ۶ نفر خدمه استفاده میکند و در مواقع لزوم که تاکنون صورت نگرفته است میتواند ۱۵۰۰ نفر سرباز را حمل کند که ۳ برابر بیشتر از توانایی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان ایرباس ۳۸۰ است.