پاسخ به:∞ آیه شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان ∞
دوشنبه 22 تیر 1394 11:11 PM
بنام خدا
و الّذين يقولون ربّنا هب لنا من ازوجنا و ذريتنا قرة اعين و اجعلنا للمتقين اماما(74)
و كساني كه گويند پروردگارا ما را از همسران و فرزندانمان ، مايه روشني چشم ما قرارده و ما را پيشواي پرهيزكاران بنما(74).
راغب در مفردات مي گويد: وقتي مي گويندفلان قرت عينه،معنايش اين است كه : فلاني خوشحال و مسرور شد، و به كسي كه مايه مسرت آدمي است نورچشم و قره عين گفته مي شود، همچنان كه در قرآن كريم فرموده : قره عين لي و لك و نيزفرموده : هب لنا من ازواجنا و ذرياتنا قرةاعين. بعضي از علما گفته اند: اصل اين كلمه ازقربه معناي خنكي و سردي گرفته شده و معناي قرت عينه اين است كه : ديدگانش خنك شد و از آن حرارتي كه در اثر درد داشت ، بهبودي يافت . بعضي ديگرگفته اند: از باب بهبودي يافتن از حرارت درد چشم نيست ، بلكه از اين بابت است كه اشك شادي خنك ، و اشك اندوه داغ است ، و به همين جهت به كسي كه به او نفرين مي كندمي گويند: خدا چشمش را داغ كند. بعضي ديگر گفته اند: اين كلمه از قرار گرفته شده ،و معناي جمله قرت عينه اين است كه : خدا به او چيزي داد كه چشمش آرامش و قرار يافت، و ديگر چشمش به دست اين و آن نمي افتد.
و مراد بندگان رحمان ، از اينكه دردعاي خود در خواست مي كنند به اينكه همسران و ذريه هايشان قره عين ايشان باشد، ايناست كه : موفق به طاعت خدا و اجتناب از معصيت او شوند و در نتيجه از عمل صالح آنان، چشم ايشان روشن گردد. و اين دعا مي رساند كه بندگان رحمان غير از اين ، ديگرحاجتي ندارند. و نيز مي رساند كه بندگان رحمان اهل حقند و پيروي هواي نفس نمي كنند،زيرا هر همسر و هر ذريه اي را دوست نمي دارند، بلكه آن همسر و ذريه را دوست ميدارند كه بنده خدا باشند.
معناي اينكه ايشان از خداوندمي خواهند: ما را براي متقين امام قرار بده
و اجعلنا للمتقين اماما - يعني ما را توفيق ده تا در راه انجام خيرات و به دست آوردن رحمتت از يكديگر سبقت گيريم ، در نتيجه ديگران كه دوستدار تقوايند از مابياموزند و ما را پيروي كنند، همچنان كه قرآن كريم درباره ايشان فرموده : فاستبقوا الخيرات و نيز فرموده : سابقوا الي مغفرة من ربكم و جنة و نيز فرموده : والسابقون السابقون اولئك المقربون.
وگويا مراد از دعاي مورد بحث ، اين است كه : بندگان رحمان همه در صف واحدي باشند،مقدم بر صف ساير متقين . و به همين جهت كلمه امام را مفرد آوردو نفرمود: و اجعلنا للمتقين ائمه.
بعضي از مفسرين گفته اند: مفرد آوردن كلمه مذكور از اين جهت بوده كه اين كلمه هم در يك نفر و هم در جمع ، مفرد مي آيد. بعضي ديگر گفته اند: امام در اينجا، جمع آم به معناي قاصد است ، همچنان كه كلمه صيام جمع صائم مي آيد و معناي آيه اين است كه : خدايا ما را قاصدين متقين قرار ده تاهمواره ايشان را قصد كنيم ، و به ايشان اقتدا نماييم ، همچنان كه اهل بيت (عليهمالسلام ) آيه را و اجعل لنا من المتقين اماما قرائت كرده اند.
منبع : تفسیر المیزان