پاسخ به:∞ آیه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ∞
چهارشنبه 17 تیر 1394 1:39 PM
پيام ها |
|
|
|
1- تنها آشنایى با مفاهیم، تلاوت و آموزش قرآن كافى نیست، بلكه عمل لازم است. «اُتلُ - أقِم»
2- قرآن و نماز، در رأس برنامههاى تربیتى است. «اُتلُ - أقِم»
3- رابطه پیامبر با مردم از طریق تلاوت آیات قرآن و ابلاغ اوامر خداوند به آنان و رابطه او با خدا از طریق عبادت و نماز است. «اُتلُ - أقِم»
4- در تبلیغ و ارشاد، حكمت و آثار دستورها دینى را بیان كنیم. «أقِم الصّلاة انّ الصّلاة تنهى عن الفحشاء و المنكر»
5 - در پیشگاه خداوند، نماز از عظمت و جایگاه خاصّى برخودار است. «أقم الصّلاة اِنّ الصّلاة» (تكرار كلمهى «صلاة»)
6- نقش اصلاحى نماز در فرد و جامعه حدسى و پیشنهادى نیست، بلكه قطعى است. «اِنّ الصّلاة» (كلمهى «انّ» و جملهى اسمیه)
7- اگر نمازِ انسان، او را از فحشا و منكر باز نداشت، باید در قبولى نماز خود شك كند. «اِنّ الصّلاة تنهى»
8 - گسترش كارهاى نیك و معروف، به طور طبیعى مانع رشد منكر است. «الصّلاة تنهى»
9- علم خداوند، ضامن اجراى صحیح دستورهاى اوست. «واللّه یعلم ما تصنعون»
10- در نماز، انواع راز و رمزها، هنرها و سلیقهها نهفته است. «ما تصنعون»
نماز و بازدارندگى از منكرات
سؤال: چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منكر باز مىدارد؟
پاسخ: 1. ریشهى تمام منكرات غفلت است و خداوند در آیه 179 سورهى اعراف، انسان غافل را از حیوان بدتر شمرده است. «اولئك كالانعام بل هم اضلّ اولئك هم الغافلون» و نماز چون یاد خدا و بهترین وسیلهى غفلتزدایى است، پس زمینهى منكرات را از بین مىبرد.
2. اقامهى نماز و داشتن رنگ الهى، مانع گرفتن رنگ شیطانى است. چنانكه كسىكه لباس سفید بپوشد، حاضر نیست در جاى كثیف و آلوده بنشیند.
3. در كنار نماز، معمولاً توصیه به زكات شده است، كه فرد را از منكر بخل و بىتفاوتى در برابر محرومان و جامعه را از منكر فقر كه زمینهى رویكرد به منكرات است، رها مىسازد.
4. نماز، داراى احكام و دستوراتى است كه رعایت هر یك از آنها انسان را از بسیارى گناهان باز مىدارد، مثلاً:
* شرط حلال بودن مكان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق دیگران باز مىدارد.
* رعایت شرط پاك بودن آب وضو، مكان، لباس و بدن نمازگزار، انسان را از آلودگى و بىمبالاتى دور مىكند.
* شرط اخلاص، انسان را از منكر شرك، ریا و سُمعه باز مىدارد.
* شرط قبله، انسان را از منكر بىهدفى و به هر سو توجّه كردن باز مىدارد.
* ركوع و سجده، انسان را از منكر تكبّر باز مىدارد.
* توجّه به پوشش مناسب در نماز، انسان را از منكر برهنگى و بى حیایى حفظ مىكند.
* توجّه به عدالت امام جماعت، سبب دورى افراد از فسق و خلاف مىشود.
* نماز جماعت، انسان را از گوشهگیرى نابجا نجات مىدهد.
* احكام و شرایط نماز جماعت، بسیارى از ارزشها را زنده مىكند از جمله: مردمى بودن، جلو نیافتادن از رهبر، عقب نماندن از جامعه، سكوت در برابر سخن حقّ امام جماعت، نظم و انضباط، ارزشگذارى نسبت به انسانهاى با تقوا، دورى از تفرقه، دورى از گرایشهاى مذموم نژادى، اقلیمى، سیاسى و حضور در صحنه كه ترك هریك از آنها، منكر است.
* لزوم تلاوت سوره حمد در هر نماز، رابطهى انسان را با آفرینندهى جهان، «ربّ العالمین»، با تشكّر، تعبّد و خضوع در برابر او، «ایّاك نعبد» با توكّل و استمداد از او، «ایّاك نستعین»، با توجّه و یادآورى معاد، «مالك یوم الدین» با رهبران معصوم و اولیاى الهى، «انعمت علیهم»، با برائت از رهبران فاسد، «غیرالمغضوب» و رابطهى انسان را با دیگر مردم جامعه «نعبد و نستعین» بیان مىكند كه غفلت از هریك از آنها منكر، یا زمینهساز منكرى بزرگ است. |
|
|
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار