پاسخ به:∞ آیه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ∞
چهارشنبه 17 تیر 1394 1:37 PM
نکته ها | ||
در این آیه خداوند به پیامبرش دستور تلاوت قرآن و نماز را در كنار هم داده و این به خاطر آن است كه قرآن و نماز دو منبع نیروبخش مىباشند. خداوند كه به پیامبرش از یك مسئولیّت سنگین خبر مىدهد، «انّا سنلقى علیك قولاً ثقیلاً»(143) به او مىفرماید: براى انجام این مسئولیّت سنگین، از دو منبع نیروبخش كمك بگیر: یكى تلاوت قرآن. «و رَتّل القرآن ترتیلا»(144) و دیگرى نماز شب. «اِنّ ناشئة الیل هى اَشدّ وَطاً و أقوم قیلاً»(145) البتّه علاوه بر این آیه، نماز و قرآن، بارها در كنار هم آمده است؛ از جمله: «یتلون كتاب اللّه و اقاموا الصّلاة»(146) و «یمسّكون بالكتاب و اقاموا الصّلاة»(147) براى جمله «لذكر اللّه اكبر» چند معنا بیان شده است: الف: نماز، بزرگترین ذكر الهى است. به دلیل آیهى «أقم الصّلاة لذكرى»(148) كه نماز را ذكر خداوند مىداند. ب: یاد خدا (و حضور قلب)، بالاتر از ظاهر نماز است. ج: یاد خدا براى انسان از همه كارها برتر است. د: یاد خدا، براى جلوگیرى از فحشا و منكر بالاتر از هر اهرم دیگر است. ه: یاد خدا از شما، بزرگتر از یاد شما از خدا است. (البتّه این معنا با توجّه به روایات در ذیل آیه «فاذكرونى اذكركم»(149) برداشت شده است.(150)) به پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله گفته شد: فلانى هم نماز مىخواند و هم خلاف مىكند، فرمود:«انّ صلاته تنهاه یوماً»(151) بالاخره نماز او روزى نجاتش خواهد داد. امام صادقعلیه السلام فرمود: هر كسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منكر باز داشته است یا نه. سپس امامعلیه السلام فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه»(152) به اندازهاى كه نماز، انسان را از منكرات باز مىدارد، به همان اندازه قبول مىشود. 143) مزمّل، 5. 144) مزمل، 4 . 145) مزمل، 6 . 146) فاطر، 29 . 147) اعراف، 170 . 148) طه، 14. 149) بقره، 152 . 150) تفسیر نورالثقلین. 151) تفسیر مجمعالبیان. 152) تفسیر مجمعالبیان. |
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار