0

∞ آیه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ∞

 
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ∞
دوشنبه 15 تیر 1394  3:55 PM

 
اُتْلُ مَآ أُوْحِىَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ
 
وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
 
آیه 45، سوره ی مبارکه ی عنکبوت
 
آنچه را از كتاب (آسمانى قرآن) به تو وحى شده تلاوت كن و نماز را به ‏پادار، كه همانا نماز
(انسان را) از فحشا و منكر باز مى‏ دارد و البتّه یاد خدا بزرگ‏تر است
و خداوند آنچه را انجام مى‏ دهید مى‏ داند.

 

نکته ها

 

در این آیه خداوند به پیامبرش دستور تلاوت قرآن و نماز را در كنار هم داده و این به خاطر آن است كه قرآن و نماز دو منبع نیروبخش مى‏ باشند. خداوند كه به پیامبرش از یك مسئولیّت سنگین خبر مى ‏دهد، «انّا سنلقى علیك قولاً ثقیلاً»(آیه 5، سوره ی مبارکه ی مزمل) به او مى‏ فرماید: براى انجام این مسئولیّت سنگین، از دو منبع نیروبخش كمك بگیر:
یكى تلاوت قرآن. «
و رَتّل القرآن ترتیلا»(آیه 4، سوره ی مبارکه ی مزمل)
و دیگرى نماز شب. «اِنّ ناشئة الیل هى اَشدّ وَطاً و أقوم قیلاً»(آیه 6، سوره ی مبارکه ی مزمل)
 
البتّه علاوه بر این آیه، نماز و قرآن، بارها در كنار هم آمده است؛ از جمله: «یتلون كتاب الله و اقاموا الصّلاة»(آیه 29، سوره ی مبارکه ی فاطر) و «یمسّكون بالكتاب و اقاموا الصّلاة»(آیه 170، سوره ی مبارکه ی اعراف)
 
براى جمله «لذكر الله اكبر» چند معنا بیان شده است:
الف:
نماز، بزرگ‏ترین ذكر الهى است.
      به دلیل آیه‏ ى «أقم الصّلاة لذكرى»(آیه 14، سوره ی مبارکه ی طه) كه نماز را ذكر خداوند مى‏ داند.
ب:
یاد خدا (و حضور قلب)، بالاتر از ظاهر نماز است.
ج:
یاد خدا براى انسان از همه كارها برتر است.
د:
یاد خدا، براى جلوگیرى از فحشا و منكر بالاتر از هر اهرم دیگر است.
ه:
یاد خدا از شما، بزرگتر از یاد شما از خدا است.
   (البتّه این معنا با توجّه به روایات در ذیل آیه «فاذكرونى اذكركم»(آیه 152، سوره ی مبارکه ی بقره) برداشت شده است.(تفسیر نور الثقلین))
 
به پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله گفته شد: فلانى هم نماز مى‏ خواند و هم خلاف مى‏ كند، فرمود:«انّ صلاته تنهاه یوماً»(تفسیر نور الثقلین) بالاخره نمازِ او، روزى نجاتش خواهد داد.
امام صادق‏ علیه السلام فرمود:
هر كسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منكر باز داشته است یا نه. سپس امام‏ علیه السلام فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه»(تفسیر نور الثقلین) به اندازه‏اى كه نماز، انسان را از منكرات باز مى‏ دارد، به همان اندازه قبول مى‏ شود.

 

پیام ها

 


 1- تنها آشنایى با مفاهیم، تلاوت و آموزش قرآن كافى نیست، بلكه عمل لازم است. «اُتلُ - أقِم»
 2- قرآن و نماز، در رأس برنامه‏ هاى تربیتى است. «اُتلُ - أقِم»
 3- رابطه پیامبر با مردم از طریق تلاوت آیات قرآن و ابلاغ اوامر خداوند به آنان
      و رابطه او با خدا از طریق عبادت و نماز است. «اُتلُ - أقِم»
 4- در تبلیغ و ارشاد، حكمت و آثار دستورها دینى را بیان كنیم.
     «أقِم الصّلاة انّ الصّلاة تنهى عن الفحشاء و المنكر»
 5 - در پیشگاه خداوند، نماز از عظمت و جایگاه خاصّى برخودار است.
      «أقم الصّلاة اِنّ الصّلاة» (تكرار كلمه‏ ى «صلاة»)
 6- نقش اصلاحى نماز در فرد و جامعه حدسى و پیشنهادى نیست، بلكه قطعى است.
     «اِنّ الصّلاة» (كلمه‏ ى «انّ» و جمله‏ ى اسمیه)
 7- اگر نمازِ انسان، او را از فحشا و منكر باز نداشت، باید در قبولى نماز خود شك كند.«
اِنّ الصّلاة تنهى»
 8 - گسترش كارهاى نیك و معروف، به طور طبیعى مانع رشد منكر است. «
الصّلاة تنهى»
 9- علم خداوند، ضامن اجراى صحیح دستورهاى اوست. «
والله یعلم ما تصنعون»
 10- در نماز، انواع راز و رمزها، هنرها و سلیقه‏ ها نهفته است. «
ما تصنعون»
تشکرات از این پست
nargesza salma57 shirdel2 tahmores
دسترسی سریع به انجمن ها