پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞
سه شنبه 9 تیر 1394 11:56 PM
بنام خدا
«16» قَالَ رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
(موسى) گفت: پروردگارا! همانا من به خویشتن ستم كردهام، پس مراببخش، پس (خداوند) او را آمرزید بدرستى كه او آمرزندهى مهربان است.
نكتهها:
سؤال: جمله ى «ظَلمتُ نَفسى» به خودم ظلم كردم، از زبان كسى كه به پیامبرى مىرسد چه معنایى دارد؟
پاسخ: مراد از ظلم به خود در اینجا، گرفتار شدن به آثار اجتماعى قتل غیر عمد است، نه گناه، تا با مقام عصمت منافات داشته باشد. زیرا خداوند، حضرت موسى را مخلَص مىداند؛ «اِنّه كانَ مُخلَصاً»(17) و كسى كه به این درجه نائل گردید دیگر گناه نمىكند، زیرا شیطان خود اقرار كرده است كه قدرت نفوذ در مخلصین را ندارد. «فَبِعزّتِك لاُغویّنّهم اَجمَعین اِلاّ عبادكَ منهُم المخلَصین»(18)
پیامها:
1- در دعا، خداوند را با كلمه مباركه ى «ربّ» بخوانیم. «قال ربّ»
2- هر چند كار خلاف، عمدى نباشد ولى نباید از آثار طبیعى و وضعى آن غافل بود. «ظَلمتُ نفسى» (حضرت موسى به قصد نجات یك مؤمن وارد صحنه شد و ناخواسته مرتكب قتل گردید و در واقع گناهكار بحساب نمىآمد، امّا این عمل، كار او را دشوار كرد و این یك آفت بود.)
3- افراد صالح حتّى در برابر كجى هاى غیر عمدى نیز بلافاصله استغفار مىكنند و از تبعات آن دورى مىگزینند. «فاغفرلى»
(حضرت موسى با استغفار خود چند چیز را از خداوند درخواست كرد، هم محو آثار اجتماعى كار خود را، هم برطرف شدن نگرانى از آینده را و هم دفع توطئه هاى انتقام جویانه ى فرعونیان را.)
4- دعاى انبیا مستجاب است. «فَغَفرلَه»
پی نوشت ها :
17) مریم، 51.
18) ص، 82 - 83.