پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞
دوشنبه 1 تیر 1394 2:22 PM
به نام خدا
متن آیه:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ
ترجمه آیه:
اي کساني که ايمان آورده ايد! اطاعت کنيد خدا را، و اطاعت کنيد رسول (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازيد.
تفسیر آیه:
33- اي کساني که ايمان آوردهايد اطاعت کنيد خدا، و اطاعت کنيد رسول خدا را، و اعمال خود را باطل مسازيد!
در آيهي بعد روي سخن را به مؤمنان کرده، و بعد از بيان خطوط منافقين
و کفار خط آنها را نيز چنين تبيين ميکند: «اي کساني که ايمان آوردهايد! اطاعت کنيد خدا و اطاعت کنيد رسول خدا را، و اعمال خود را باطل مسازيد» (يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللَّه و اطيعوا الرسول و لا تبطلوا اعمالکم).
در حقيقت برنامهي مؤمنان در همه چيز نقطهي مقابل گروه کافر و منافق است آنها مخالفت فرمان خدا ميکنند، و اينها اطاعت، آنها به عداوت و دشمني با پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و سلم برميخيزند و اينها فرمانبردارند، آنها اعمالشان بر اثر کفر و ريا و منت و مانند آن نابود ميشود اما اينها با ترک اين امور پاداش اعمالشان در پيشگاه خدا محفوظ است.
به هر حال لحن آيه نشان ميدهد که در ميان مؤمنان آن روز نيز افرادي بودهاند که در مسألهي اطاعت خداوند و رسول و حفظ اعمالشان از باطل شدن کوتاهيهائي داشتهاند که خداوند با اين آيهي به آنها اخطار ميکند.
شاهد اين سخن شأن نزولي است که بعضي از مفسران دربارهي اين آيهي نقل کردهاند که «بنياسد» اسلام آوردند و خدمت پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و سلم عرضه داشتند ما تو را بر خود مقدم داشتهايم، و جان و خانوادهي خويش را در اختيار تو گذاردهايم، ولي از لحن گفتارشان يک نوع منتگذاري استفاده ميشد، آيهي فوق نازل گشت و به آنها در اين زمينه هشدار داد.
بعضي از فقها به جملهي اخير (و لا تبطلوا اعمالکم) براي حرمت شکستن نماز استدلال کردهاند، ولي همانگونه که آيات قبل و بعد، و خود آيهي مورد بحث گواهي ميدهد مربوط به اين معني نيست، بلکه هدف عدم ابطال از طريق شرک و رياء و منت و امثال آن است.
نکته:
عوامل نابودي ثواب عمل
از نکات حساسي که در آيات مختلف قرآن از جمله آيهي مورد بحث، به آن هشدار داده شده اين است که مؤمنان مراقب باشند که اعمالشان همچون کفار حبط و نابود نشود.
و به تعبير ديگر اصل عمل مطلبي است، و نگاهداري آن مطلبي مهمتر، يک عمل پاک و سالم و مفيد عملي است که از آغاز سالم و بيعيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود.
عواملي که اعمال آدمي را به خطر ميافکند يا نابود ميسازد بسيار است از جمله:
1- «منت گذاردن و آزار دادن» است، چنانکه قرآن ميگويد:
يا ايها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن والاذي کالذي ينفق ماله
رئاء الناس و لا يؤمن باللَّه واليوم الاخر: «اي کساني که ايمان آوردهايد انفاقها و بخششهاي خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند کسي که مال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق ميکند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد» (بقره- 264).
در اينجا دو عامل بطلان عمل يکي «منت و آزار» و ديگري «ريا و کفر» مطرح شده است که اولي بعد از عمل ميآيد، و دومي مقارن آن، و اعمال نيک را به آتش ميکشند.
2- «عجب» عامل ديگري است براي نابودي آثار عمل، چنانکه در حديث آمده است العجب ياکل الحسنات کما تاکل النار الحطب: «عجب حسنات انسان را ميخورد همانگونه که آتش هيزم را»!.
3- «حسد» نيز يکي از اين گونه اعمال است که دربارهي آن نيز تعبيري شبيه به «عجب» آمده که همچون آتش، حسنات را نابود ميکند، پيغمبر گرامي اسلام صلي اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: اياکم والحسد فان الحسد يأکل الحسنات کما تاکل النار الحطب.
اصولا همانگونه که حسنات، سيئات را از بين ميبرد (ان الحسنات يذهبن السيئات) (سورهي هود- 114) همچنين گاهي سيئات، حسنات را به کلي از اثر مياندازد.
4- مسألهي حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقاي آثار عمل است چرا که قرآن به صراحت ميگويد: «کساني که بيايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و نابود ميشود».
از اينجا است که به اهميت و مشکلات مسألهي نگهداري اعمال پي ميبريم، و لذا در حديثي از امام باقر عليهالسلام آمده که فرمود: الا بقاء علي العمل اشد من العمل، قال و ما الابقاء علي العمل؟ قال يصل الرجل بصلة و ينفق نفقة للَّه وحده و لا شريک له، فکتب له سراً ثم يذکرها فتمحي فتکتب له علانية، ثم يذکرها فتمحي و تکتب له رياء!:
«نگهداري عمل از خود عمل سختتر است».
راوي سؤال ميکند منظور از نگهداري عمل چيست.
پاسخ فرمود انسان بخششي ميکند و يا انفاقي در راه خداوند يکتا و به عنوان يک انفاق پنهاني براي او ثبت ميشود، سپس در جائي آنرا مطرح ميکند اين انفاق پنهاني حذف ميشود و بجاي آن انفاق آشکار نوشته ميشود، دگر بار در جائي ديگر آنرا مطرح ميکند باز حذف ميشود و به عنوان رياء نوشته ميشود»!.
آيهي مورد بحث اشارهي سربستهاي به همهي اين امور کرده ميگويد: و لا تبطلوا اعمالکم.
بحث و گفتگو پیرامون آیه
بندگی خدا شرایط دارد. فقط به حرف نیست. باید در عمل هم ثابت کنیم. و اون هم از طریق عمل کردن به تمام فرامین خداوند هست. خدا می فرماید از من اطاعت کنید و از رسول و فرستاده من هم اطاعت کنید. ما نمی تونیم بگیم ما از فقط از خدا اطاعت می کنیم و فقط به فرامین او عمل می کنیم ولی از رسولش اطاعت نکنیم. این رسم بندگی نیست.
تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
وقتی تصمیم می گیریم بنده خدا باشیم باید تمام وجودمون رو در اختیار او بگذاریم و از او و رسولانش و فرستادگانش اطاعت کنیم و اعمالمون رو تباه نکنیم. وقتی از خدا اطاعت می کنیم از رسول او هم طبق فرمایش خود خدا باید اطاعت کنیم چون او هم سخنی غیر از سخن خداوند بر زبان نمی آورد. مگر می شود فرستاده خدا باشد و حرف و سخنش غیر از خدا باشد. مگر می شود بنده خدا باشی ولی فرستاده او را قبول نداشته باشی. همونطور که ما خودمون دوست داریم وقتی کسی به حرفمون گوش میده به همه حرف هامون گوش بده و عمل کنه یکی دوتاش فایده ای نداره خُب خدا که بالاتر و بزرگتره. باید به همه دستوراتش عمل کنیم.
به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
باید کار را درست و تمام و کمال انجام بدیم. هر کاری رو که درسته و صلاحمونه. کاری که خدا فرمان داده و ازمون خواسته بی چون و چرا. حتی اگه برامون سخته. اینطوری در تمام کارهای دیگمونم موفق میشیم. چون به خدا ایمان داریم که صلاح ما رو می خواد و یقین داریم که هر چه فرمان میده به نفع ماست. پس باید به اون عمل کنیم.
یک سری فرامین رو خداوند از طریق فرستادگانش و پیامبرانش برای ما آورده و ما چون خدا را قبول داریم باید آن ها را هم قبول کنیم و بی چون و چرا بپذیریم چون از طرف خداست این راه و رسم بندگی ست.