نهان و آشکار، دو چیز متقابل و دو صفت برای اعمال ما هستند؛ سِرِّ ما کارهایی ست که مخفیانه انجام می دهیم، و جَهرِ مان کارهایی ست که بی پرده و آشکارا انجام می دهیم.
و امّا معنیِ ما تکسبون (آنچه کسب می کنید): عبارت است از حالتی که نفسِ انسان در اثر کارهای نیک و بد و آشکار و نهانش به خود می گیرد، پس سِرّ و جهر ی که در آیه ذکر شده اند دو صفت صوری هستند برای اعمال خارجی و بدنی؛ و ما تکسبون ، صفت روحی و معنوی برای نفس است.
بنابراین اعمال خارجی هم به حسب صورت مختلفند و هم به حسب معنا، و شاید همین اختلاف (دو معلوم در دو مقام) باعث شده که کلمه ی یعلم را دو بار ذکر فرموده: یعلم سرکم و جهرکم و یعلم ما تکسبون
المیزان