موتورهاي برقي جايگزين موتورسيکلتهاي بنزيني ميشوند
چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 6:29 PM
معاون شهردار تهران با تاکيد بر اينکه يکي از مهمترين اهداف شهرداري در برنامه 5 ساله دوم کاهش آلودگي هواست، گفت: همزمان با ترويج فرهنگ استفاده از موتورسيکلت برقي، زيرساختهاي لازم در سطح شهر از سوي شهرداري تهران ايجاد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، سيد جعفر تشکري هاشمي با تاکيد بر اينکه اجراي طرح جايگزيني موتورسيکلتهاي بنزيني با موتورهاي برقي يک ضرورت در پايتخت است، گفت: طي سال گذشته ورود موتورسيکلتهاي برقي را با جديت در شهرداري تهران دنبال کرديم به طوري که در فراخواني به شرکتهاي سازنده اعلام کرديم نيازمند حمايت شرکتهاي سازنده هستيم .
به گفته معاون شهردار تهران، به طور قطع شهرداري تهران ازمالکان موتور سيکلتهاي برقي در قالب طرحهاي حمايتي و يارانهاي حمايت خواهد کرد و تسهيلات شارژ و پارکينگ را به مالکان ارائه خواهد کرد.
وي با تاکيد بر اينکه توليد آلايندگي موتورسيکلت بنزيني در حال حاضر و در بهترين شرايط هشت برابر يک خودرو با استاندارد يورو 2 است، تصريح کرد: با توجه به وضعيت آلودگي هواي پايتخت تغيير موتورسيکلت هاي بنزيني به موتورهاي برقي يک ضرورت است. از اين رو در تلاشيم تا هر چه زوتر طرح جايگزيني موتورسيکلتهاي برقي را جايگزين موتورسيکتهاي بنزيني در پايتخت کنيم.
به گفته تشکري هاشمي اندازه ذرات معلق توليد شده توسط موتورسيکلتها ريزتر از خودروهاست و تا عمق ريه نفوذ ميکند و براي شهروندان خطرات جاني به همراه دارد.
وي در ادامه از برگزاري جلسات ويژه با شرکتهاي تامين کننده موتورسيکلت برقي استاندارد خبر داد و گفت: خصوصيات مورد نظرمان را براي موتورسيکلتهاي برقي استاندارد اعلام کرديم تا صنعت گران داخلي که قادر به تامين چنين موتورسيکلتهايي هستند کار خود را آغاز کنند.
تشکري هاشمي تصريح کرد: همپاي ورود موتور سيکلتهاي برقي، موتور سيکلتهاي بنزيني استاندارد جايگزين خواهند شد که اولويت نخست مان نيز محدودههاي پر ترافيک و با آلايندگي بالاست.
وي با بيان اين که از داخل و خارج کشور نمونههايي از موتورسيکلتهاي برقي به شهرداري معرفي شده است، افزود: مجوزهاي سازمان استاندارد به شرکت هاي معرف، ارايه شده و اکنون تعدادي از موتور سيکلتها توانستهاند مجوزهاي لازم را بگيرند.
معاون شهردار تهران تصريح کرد: مادامي که موتور سيکلتهاي بنزيني بدون هيچ چون و چرايي تبليغ و وارد بازار ميشوند و با کمترين هزينه در اختيار مالکان قرار مي گيرند، نمي توان انتظار داشت شهروندان موتورسيکلت برقي را ترجيح دهند، لذا ميطلبد مسئولان محيط زيست و موسسه استاندارد بر ممنوعيت ورود موتورسيکلتهاي چيني و کاربراتوري تاکيد لازم را داشته باشند.
به گفته وي با توجه به اينکه زماني استفاده از موتورسيکلتهاي برقي الزامي ميشود، صنعت گران داخلي بايد هر چه زودتر زيرساختهاي لازم را براي توليد اين نوع موتورسيکلتها فراهم کنند.
تشکري هاشمي هسته مرکزي تهران را جامعه هدف طرح تغيير موتورسيکلتهاي بنزيني به برقي در فاز نخست دانست و اظهار کرد: شهرداري در اجراي اين برنامه نه به دنبال اسقاط موتورسيکلتهاست و نه تعويض آنها بلکه درصدد کاهش آلودگي و حمايت ازخريداران موتورسيکلتهاي برقي است. در عين حال که با تامين يارانه در جهت حمايت از مالکان نيز است.
وي زمان اتمام اجراي طرح ياد شده را حداکثر 5 سال عنوان و تصريح کرد: اگر توافقات لازم صورت گيرد طي دو سال موتورهاي برقي را جايگزين موتورسيکلتهاي بنزيني ميکنيم.
به گفته وي همزمان با ترويج فرهنگ استفاده از موتورسيکلت برقي، زيرساخت هاي لازم در سطح شهر از سوي شهرداري تهران ايجاد خواهد شد. به عنوان مثال از آنجايي که اين نوع موتورسيکلت ها با طي مسيري حدود 60 کيلومتر نياز به شارژ مجدد دارند به منظور رفع اين مشکل، در محدوده مرکزي شهر امکان شارژ موتورسيکلت هاي برقي فراهم مي شود.