شی گرائی (بخش چهارم)
ارث بری (بخش دوم)
ارث بری یكی از مفاهیم اولیه ی برنامه نویسی شی گرا می باشد. با استفاده از آن استفاده مجدد از كد موجود به نحوی مؤثر ممکن میشه و صرفه جویی قابل توجهی را در زمان برنامه نویسی بوجود میاره. به كد زیر دقت كنید:
کد:
using System;
public class ParentClass
{
public ParentClass()
{
Console.WriteLine("Parent Constructor.");
}
public void print()
{
Console.WriteLine("I'm a Parent Class.");
}
}
public class ChildClass : ParentClass
{
public ChildClass()
{
Console.WriteLine("Child Constructor.");
}
public static void Main()
{
ChildClass child = new ChildClass();
child.print();
}
}
خروجیش :
Parent Constructor.
Child Constructor.
I'm a Parent Class.
كد بالا از دو كلاس استفاده می كنه. كلاس بالایی ParentClass و كلاس اصلی ChildClass است. كاری كه انجام شده استفاده از كدهای كلاس والد ParentClass در كلاس بچه ChildClass است. برای اینكه ParentClass را بعنوان كلاس پایه برای ChildClass معرفی كنم به صورت زیر باید انجام بشه :
کد:
public class ChildClass : ParentClass
كلاس پایه با استفاده از این علامت ":" ، پس از كلاس مشتق شده تعریف میشه. در سی شارپ تنها ارث بری یگانه پشتیبانی میشه. بنابراین تنها یک كلاس پایه را برای ارث بری میتونیم معرفی کنیم .
ChildClass دقیقا توانایی های ParentClass را داره. بنابراین میتونم بگیم ChildClass همون ParentClass است. برای مثال در كد بالا ChildClass دارای متد print نیست اما از كلاس ParentClass به ارث برده است و در متد Main برنامه از آن استفاده شده.