کار با کنترل ها (قسمت اول)
با سلام خدمت دوستان گرامی.
در این بخش میخواییم شما رو با کنترل ها یا به عبارتی اشیاء موجود در برنامه نویسی C# آشنا کنیم.
کنترل ها ، قسمت بصری فرم ها هستند . به عنوان مثال ، تکست باکس ، لیبل ها ، دکمه ها و بقیه اجزا .
در این قسمت میخواییم کار با هر کدوم رو به صورت تک تک و با بررسی پروپرتی هاشون شروع کنیم .
برای اضافه کردن کنترل به فرم ، 2 حالت وجود داره . یکی با کد نویسی و دیگری با استفاده از دیزاینر .
استفاده از دیزاینر خیلی آسونه و کافیه اون کنترل مورد نظر رو به فرم منتقل کنید و پروپرتی هاش رو مشخص کنید.
برای ایجاد یک دکمه یا هر شی دیگه به وسیله کد نویسی ، در آخر مبحث توضیح میدم.
کنترل ها ، یک سری پروپرتی مشترک و مثل هم دارند. مثلاً ، پروپرتی text ، Size و Font در بین بیشتر کنترل ها یکی هست.
در حالت دیزاینر ، به راحتی میشه خواص شیء رو تغییر داد. بعضی وقتها ، لازمه که با کد نویسی این خواص تغییر کنن . با استفاده از کد های زیر ، میشه این 3 تا پروپرتی رو با کدنویسی تغییر داد .به عنوان مثال ، من شیء button رو در نظر گرفتم.
برای عوض کردن text :
کد PHP:
button1.Text = "New Value";
برای عوض کردن Size :
کد PHP:
button1.Size = new System.Drawing.Size(100, 100);
استفاده از کلمه کلیدی New واسه تعریف یک موقعیت جدید ، ضروریه .
و برای فونت :
کد PHP:
button1.Font = new System.Drawing.Font("Tahoma", 8.25F);
خب ، میریم سراغ کار با کنترل های مهم و کاربردی .
button
کاربردی ترین شی در برنامه نویسی ، دکمه هست . با کلیک روی دکمه ، دستوراتی که لازم داریم اجرا میشه.
پروپرتی های مهم :
Enable : فعال یا غیر فعال کردن دکمه.
Backcolor : برای تعیین رنگ دکمه استفاده میشه.
BackGroundImage : برای تعیین عکس پشت دکمه به کار میره.
FlatStyle : حالت نمایش دکمه.
ForeColor : رنگ دکمه(نوشته ها).
Location : تعیین موقعیت دکمه در فرم.
Locked : این پروپرتی باعث میشه که دکمه در فرم غیر قابل حرکت باشه.
Margin : فاصله ی حاشیه ای از اطراف.
textAlign : محل قرارگیری نوشته دکمه (دارای 9 حالت مختلف)
Visible : نمایش و عدم نمایش دکمه.
در بخش بعدی با کنترل های دیگه و همچنین کار با اون ها در حالت کد آشنا میشیم.
موفق باشید.