0

دجال

 
hoosianp
hoosianp
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389 
تعداد پست ها : 1508
محل سکونت : خراسان رضوی

دجال
سه شنبه 30 آذر 1389  11:37 PM

از نشانه هاي ظهور، خروج دجّال است.دجّال از ريشه ي «دجل»به معناي دروغ گوي حيله گر است.دجّال در زباني عربي به معناي آب طلا است و به همين علت، افراد بسيار دروغ گو كه باطل را حق جلوه مي دهند، دجّال ناميده مي شوند.در روايات از دجّالها و دروغ گويان فراواني نام برده شده است.در برخي روايات از دوازده و در برخي سي، شصت و هفتاد دجّال آمده است.(1)از ميان اين دجّال ها، فردي كه دروغ گويي و حيله گري اش سرآمد همه دجّالان است و فتنه او از همه بزرگ تر است، نشانه ي ظهور مهدي (ع)(2)يا برپايي قيامت(3)است.بر اين اساس، بايد گفت دو نوع دجّال داريم؛ يكي دجّال حقيقي كه پس از همه ي دجّال ها مي آيد و ديگري گروهي شيّاد و دروغ گو كه به فريب مردم و گمراهي آنان دست مي زنند.
دجّال در روايات اسلامي اين چنين توصيف شده است:« او داراي قدرت و تأثير عجيبي است، چشم راست ندارد و چشم ديگرش در وسط پيشاني اوست و مانند ستاره صبح مي درخشد.چيزي در چشم اوست كه گويي آميخته به خون است.داخل درياها مي شود و آفتاب با او باز مي گردد كوهي از طعام و نهري از آب هميشه با اوست.آسمان به دستور وي باران مي دهد و زمين گياه مي روياند.اختيار گنج هاي زمين با اوست.مرده را زنده مي كند.با صداي بلندي كه تمام جهانيان صداي او را مي شنوند، مي گويد:من خداي بزرگ هستم كه شما را آفريده ام و روزي رسان هستم، به سوي من بشتابيد».(5)بيشتر پيروان او از يهود و زنان و عرب هاي بياباني است.اصل او را از اصفهان پا بجستان يا خراسان گفته اند.(6)
اصل داستان دجّال در كتاب هاي مقدس مسيحيان آمده و بارها واژه ي دجّال در انجيل به كار رفته است.درباره ي دجّال، صرف نظر از ويژگي هاي او، چند احتمال وجود دارد: 1.دجّال، نام شخص معيني نيست بلكه هر كسي كه با ادّعاهاي پوچ و بي اساس و با توسل به حيله گري و نيرنگ، درصدد فريب مردم باشد، دجّال است.بر اين اساس دجّال ها خواهند بود و اينكه در روايات از دجّال هاي فراوان (دوازده، سي، شصت و هفتاد)سخن به ميان آمده، اين احتمال را تقويت مي كند.2.فردي معين و مشخص به عنوان دجّال در دوره غيبت، با همان ويژگي هايي كه براي وي بيان شده، خروج مي كند و مردم را به انحراف مي كشاند.3.اين احتمال نيز وجود دارد كه مراد از دجّال، همان سفياني باشد كه در كتاب هاي عامه، بيشتر به عنوان دجّال و در كتاب هاي شيعه به عنوان «سفياني» آمده است.(7)4.دجّال، كنايه از كفر جهاني و سيطره ي فرهنگ مادي بر همه ي جهان است، استكبار، به معناي واقعي، دجّال است.استكبار خود را قيّم ملت ها مي داند و با تكيه بر ثروت انبوه و قدرت عظيمي كه در اختيار دارد، در همه جاي زمين دخالت مي كند و همه را زير سلطه خويش مي آورد.(8)موضوع دجّال، بيش از آنچه در روايات شيعه، از طريق اهل سنّت نقل شده است و قسمت عمده ي آن را احمد بن حنبل در كتاب «مسند»، ترمذي در «صحيح»خود، ابن ماجه در «سنن»و مسلم در «صحيح»و ابن اثير در «نهايه»از عبدالله بن عمر، ابوسعيد خدري و جابر بن عبدالله انصالي نقل كرده اند.(9)مرحوم صدوق در اين زمينه مي گويد:متعصبّان اهل سنت، اين گونه اخبار را تصديق مي كنند و در باره ي دجّال، غيبت وي و زنده بودنش، در اين مدت طولاني روايت نموده اند كه، در آخرالزّمان خروج مي كند.آنگاه آشكار مي گردد و جهان را پر از عدل و داد مي كند، چنان كه از ظلم و جور پر شده باشد.با اينكه پيامبر (ص)و امامان (ع)از اين موضوع، صريحاً سخن گفته اند.(10)همچنين موضوع دجّال، اختصاص به اسلام ندارد، بلكه نوشته است:« دروغ كيست، جز آنكه مسيح بودن عيسي را انكار كند، آن دجّال است كه پدر و پسر را انكار مي نمايد».(11)

درياچه ي طبريّه
حضرت مهدي (ع)كتاب «زبور»داوود (ع)را از درياچه ي طبرستان بيرون مي آورد.(12)در روايتي آمده است كه دجّال، پس از خشك شدن درياچه ي طبريه خروج مي كند.(13)از بررسي رواياتي كه درباره ي شورش ها آمده به اين نتيجه مي رسيم كه سپاه حضرت مهدي (ع)از طريق فلسطين شرقي عازم عراق مي شود، در كرانه هاي درياچه ي طبريّه ، با سپاه سفياني روبه رو مي شوند كه از عراق بر مي گردد.جنگ سختي بين دو سپاه در مي گيرد كه سفياني درآن شكست مي خورد و همه ي سپاهيانش بدون استثنا در آنجا كشته مي شوند و فقط خودش مي ماند، يكي از ياران امام به نام صيّاح (صباح)با گروهي از سپاهيان بر او مي تازند و او را دستگير مي كنند و به محضر امام (ع) مي آورند.هنگامي او را مي آورند كه امام مشغول نماز عشا هستند.نمازشان را تخفيف مي دهند و به طرف او بر مي گردند.سفياني مي گويد:اي پسر عمو!مرا آزاد كن و براي خود نگه دار، تا يكي از ياران تو باشم!حضرت مهدي (ع) به اصحاب خود مي فرمايد:«درباره ي او و سخنانش چه مي گوييد؟»همگي مي گويند:به خدا سوگند به كمتر از قتل او راضي نمي شويم.او چقدر خون ريخته، چقدر به حريم جان و مال و ناموس مردم تجاوز كرده است و انتظار عفو دارد!حضرت مهدي (ع)مي فرمايد:«هرچه مي خواهيد انجام دهيد».گروهي از ياران او را مي گيرند و روي سنگي در كرانه ي درياچه ي طبريه مي خوابانند و همانند گوسنفد ذبح مي كنند و با ذبح او فتنه ها ذبح مي شود و ريشه ي جنايات مي خشكد و بزرگ ترين فاجعه خونين جهان پايان مي پذيرد.(14)
 

مدیریت تالار مهدویت 

مدیریت تالار فرق و مذاهب  

 

 

 

 

 

رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها