سلام
دوستان قسمت بیستم و کلاس ها
خب همانطور که گفتیم ما در برنامه نویسی شی گرا با اشیا سروکار داریم.برای وارد
کردن اشیا در برنامه های خود ما از کلاس ها استفاده میکنیم.دوستان این قسمت
خیلی ساده هست فقط باید یکم بیشتر دقت کنید تا خوب متوجه شوید.
خب برای ایجاد کلاس از کلمه کلیدی class و بعد از آن یک نام برای کلاس انخاب میکنیم و از یک جفت
پرانتز استفاده میکنیم که در داخل آن نام شی واحد و اصلی کلاس را مینویسیم و در ادامه : میگذاریم
به مثال زیر دقت کنید:
کد PHP:
#!/usr/bin/python
#class
class class1(object):
….
در مثال زیر یک نمونه با شکل کلی یک کلاس آشنا میشویم:
کد PHP:
#!/usr/bin/python
#class
class class1(object):
def __init__(self):
…..
def ashiyane(self):
….
….
m = class1()
m
مثال بالا هیچ کاربردی ندارد فقط برای آشنایی بیشتر زده شد.
توابعی که در این مثال بکار رفته اند به عنوان متد های این کلاس هستند.ودر طول برنامه با فراخوانی کلاس و متد از آنها استفاده میشود.
یک مثال :
کد PHP:
#!/usr/bin/python
#class
class hamid ():
def __init__(self):
print "Ashiyane Digital Security Team"
self.a()
def a (self):
print '2 * 2 = 4'
d = hamid()
d
دوستا این نمونه ای از یک کلاس هست که سعی کردم خیلی ساده و کامل بگم.در مثال بالا از کلمات رزرو شده ای استفاده کردیم مثل self و
__init__ که در ادامه توضیح خواهم داد.
یا علی