حکم شنا در استخرهایی که به بول آلوده است
شنبه 19 اردیبهشت 1394 6:28 PM
اگر کسی بداند و یا احتمال دهد که به واسطهی عمل به بعضی احتیاطات مبتلا به وسواس میشود، نباید آن احتیاط را عمل کند، مثلاً اگر میداند برای آب کشیدن متنجّس یک بار آب ریختن کافی است، نباید احتیاطاً دو بار یا بیشتر آب بریزد.
آنچه یقین به نجس شدنش نداشته باشد محکوم به طهارت است.
خیر فقط همان قسمت که خون است نجس است و بقیه جاها و وسائل محکوم به طهارت است.
سوال: فضله پرندگان حرام گوشت چه حکمی دارد؟ مرجع: آیة الله مکارم شیرازی مدظله
پاسخ: نجس نیست ولی بنابر احتیاط مستحب پرهیز نمایید.
پاسخ: در صورتی که نجاست روی قرآن ریخته شده باشد آب کشیدن آن واجب فوری است و اگر سال ها قبل چنین اتفاقی افتاده به نجاست باقی مانده است.
سوال: اگر فردی با لباس نجس نماز بخواند اگر میان نماز و یا بعد از نماز بفهمد که لباسش نجس بوده نمازش چه حکمی دارد؟ مرجع:آیة الله بهجت(قدس سره)
پاسخ: اگر در بین نماز متوجه شد و وقت وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند و لباس پاک بپوشد و نماز را بخواند. و اگر وقت تنگ باشد بدون شکستن نماز باید لباس نجس را از تن خارج کند و اگر پس از نماز متوجه شد نماز باطل است و باید با لباس پاک نماز را اعاده کند.
پاسخ: 1) باید در آب کر یا جاری قرار گیرد که آب به تمام آن فرو رود و اگر قبل از قرار دادن در آب کر یا جاری رطوبت داشته باشد باید خشک نمود و سپس در آب کر یا جاری قرار گیرد. 2) اگر ظاهر زمین نجس باشد در صورتی با آب قلیل پاک می گردد که آب از جایی مثل فاضلاب یا سوراخی که در زمین قرار دارد خارج شود وگرنه به نجاست خود باقی می ماند مگر اینکه به وسیله شلنگ آب کشید که در این صورت ظاهر زمین و ساختمان پاک است. هر چند داخل آن به نجاست خود باقی است.
جواب: ده چیز، نجاست را پاك میكند و آنها را مطهرات میگویند:
1.آب. 2.زمین. 3.آفتاب. 4.استحاله. 5.انتقال. 6.اسلام. 7.تبعیت 8..برطرف شدن عین نجاست 9.استبراء حیوان نجاست خوار 10. غائب شدن مسلمان (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م 148)
جواب: 1. آب باید مطلق باشد، پس آب مضاف مانند گلاب و..، چیز نجس را پاك نمیكند.
2. آب باید پاك باشد.
3. آنكه وقتی چیز نجس را میشوید آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزهی نجاست هم نگیرد.
4. آنكه بعد از آب كشیدن چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م149)
خیر، نجس نمیشود.
اگر کسی بداند و یا احتمال دهد که به واسطهی عمل به بعضی احتیاطات مبتلا به وسواس میشود، نباید آن احتیاط را عمل کند، مثلاً اگر میداند برای آب کشیدن متنجّس یک بار آب ریختن کافی است، نباید احتیاطاً دو بار یا بیشتر آب بریزد.