نماز جماعت اوّل وقت مهم تر است!!
شنبه 19 اردیبهشت 1394 6:28 PM
مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.
در فرض سوال، چنان چه طوری باشد که عرفا، محل نماز جماعت زنان و مردان، مجموعاً مکان واحدی به شمار آید و بانوانی که پشت حائل هستند متوجه رکوع و سجود امام شوند، اشکالی ندارد و نماز جماعت آنها صحیح است. (گلپایگانى، لطفالله صافى، جامع الأحکام، ج1، ص 98 ؛ فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج2، ص 148)
احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.
جایز است.
اشکال ندارد.
اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.
امامت زن برای زن جایز است.
اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.
در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.
جایز است.
امامت زن برای زن کراهت دارد.
بنابر احتیاط واجب امام جماعت زن هم باید مرد باشد.
در غیر نماز میت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.
امامت زن برای زن مانعی ندارد.
امامت زن زنان، در صورتی که دارای شرایط نماز جماعت باشند مانع ندارد.
امامت زن برای زن صحیح است.
ـ اگر در صفهای جماعت جا باشد، مکروه است انسان تنها بایستد.
ـ مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود.
ـ مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را دو رکعت می خواند، مکروه است در این نمازها به کسی که مسافر نیست اقتدا کند، و کسی که مسافر نیست مکروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.
ـ مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.
ـ وقتی که جماعت برپا میشود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده دوباره با جماعت بخواند، و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده، نماز دوّم او کافی است.
ـ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند، هرچند استحبابش ثابت نیست، ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد.
ـ کسی که در نماز به حدی وسواس دارد که موجب بطلان نمازش میشود، و فقط در صورتی که نماز را با جماعت بخواند، از وسواس راحت میشود، باید نماز را با جماعت بخواند.
ج. در صورت خواندن با جماعت بهتر است.
ج. جمع آن دو ممكن است.
ج. در اوّل وقت، نماز فرادا بخواند و بعد به جماعت آن را اعاده كند و اگر نخواست دو نماز بخواند، احتیاط در این امر مستحبّى، در تقدیم نماز اوّل وقت است.
ج. جایز است.
ج. استحباب شركت در جماعت، موكّد است؛ به طورى كه بین مستحبّات كم نظیر یا بى نظیر است و ترك آن به عنوان اوّلى مواخذه ندارد.
ج. دومى را انتخاب كند.
ج. به ترتیب: 1) مسجد الحرام؛ 2) مسجد النّبى؛ 3) مسجد كوفه؛ 4) مسجد سهله؛ 5) مسجد خیف؛ 6) مسجد غدیر؛ 7) مسجد بیت المقدس؛ 8) مسجد براثا؛ 9) مسجد قبا؛ 10) مسجد جامع هر شهر؛ 11) مسجد قبیله؛ 12) مسجد بازار و نیز مشاهد مشرفه انبیا و اوصیاى آنان و ائمه ـ علیهم السّلام ـ .
ج. نماز جماعت مقدّم است.