0

مقالات توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مقايسه دانش و عملکرد پرستاران و دانشجويان پرستاري در ارتباط با پيشگيري و کنترل عفونت بيمارستاني
جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:17 AM

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 76 تا صفحه 83 .
 
عنوان مقاله:  مقايسه دانش و عملکرد پرستاران و دانشجويان پرستاري در ارتباط با پيشگيري و کنترل عفونت بيمارستاني
 
 
نویسندگان:  نظري رقيه*, صابري محمد, خزايي نژاد سيما
 
* آمل، خيابان طالب آملي، کوي فياض بخش، دانشکده پرستاري
 
چکیده: 

زمينه و هدف: عفونت هاي بيمارستاني، از علل عمده مرگ و مير و افزايش عوارض در بيماران بستري به شمار مي رود. صاحبنظران معتقدند که پرستاران نقش عمده اي در کنترل عفونت دارند؛ لذا اين مطالعه با هدف بررسي و مقايسه دانش و عملکرد پرستاران و دانشجويان پرستاري شهر آمل در خصوص پيشگيري و کنترل عفونت بيمارستاني انجام گرفته است.
روش بررسي: اين مطالعه تحليلي - مقطعي بر روي 190 نفر از پرستاران شاغل در بيمارستان هاي دولتي شهر آمل (100 نفر) و دانشجويان پرستاري در عرصه دانشکده پرستاري آمل (90 نفر) در سال 1389 انجام گرفته است. اطلاعات به وسيله پرسشنامه اي جمع آوري گرديد که در سه بخش مشخصات فردي، دانش و عملکرد تنظيم شده بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماريSPSS-16  و آمار توصيفي و آزمون هاي تي نمونه هاي مستقل، مجذور کاي و همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين نمره دانش و عملکرد پرستاران به ترتيب 6.91±1.60 و 8.00±1.33 در دامنه 10-0 بوده که به طور معني داري بيشتر از دانش و عملکرد دانشجويان پرستاري 6.29±1.73 و 7.56±1.31 بوده است (P=0.009). همچنين اکثر واحدهاي پژوهشي (59 درصد دانشجويان و 53.4 درصد پرستاران) از سطح دانش متوسطي برخوردار بودند. تفاوت سطح دانش پرستاران و دانشجويان معني دار بود (P=0.003).
نتيجه گيري: نتايج مطالعه حاکي از آن است که آگاهي و عملکرد دانشجويان پرستاري ضعيف تر از پرستاران است و هر دو گروه آنان نيازمند دريافت آموزش هاي مدون و مديريت شده در خصوص پيشگيري و کنترل عفونت بيمارستاني در دوران تحصيل و ضمن خدمت مي باشند.

 

بارگیری متن کامل:

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها