0

مقالات توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مهارت هاي مطالعه در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان
جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:15 AM

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 34 تا صفحه 40 .
 
عنوان مقاله:  مهارت هاي مطالعه در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
 
نویسندگان:  بادله شموشكي محمدتقي*, حسام مسلم, چركزي عبدالرحمان, عسگري سيدضياء, خورشا حسن
 
* گرگان، کيلومتر 5 جاده گرگان - ساري، مجموعه آموزش عالي، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، معاونت آموزشي
 
چکیده: 

زمينه و هدف: پيشرفت تحصيلي به دانش و کاربرد موثر مهارت هاي مطالعه بستگي دارد. اين مطالعه با هدف بررسي مهارت هاي مطالعه در بين دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان انجام گرفت.
روش بررسي: در يک مطالعه مقطعي - توصيفي، تعداد 211 دانشجو در سال تحصيلي 88-1387 از طريق نمونه گيري آسان وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوري داده ها سياهه مهارت هاي مطالعه کانگان بود. توانايي خواندن متون درسي، يادداشت برداري، تقويت حافظه، آمادگي براي امتحان، افزايش تمرکز و مديريت زمان خرده مقياس هاي مورد بررسي در اين مطالعه بودند. نمرات کسب شده از پرسشنامه با آزمون هاي آماري و با نرم افزارSPSS  سنجيده شدند.
يافته ها: ميانگين و انحراف معيار نمرات 2.47±0.40 از 4 بود. 43.6 درصد داراي مهارت هاي مطالعه ضعيف، 53.6 درصد متوسط و 2.8 درصد داراي مهارت هاي مطالعه خوبي بودند. مهارت هاي مطالعه در دانشجويان دختر به طور معني داري بيشتر از دانشجويان پسر بود (p=0.017). مهارت هاي مطالعه دانشجويان جديدالورود به طور معني داري بيشتر از دانشجويان ترم هاي بالاتر بود (p=0.0001).
نتيجه گيري: مهارت مطالعه اکثر دانشجويان مورد بررسي در حد مطلوب نبود. به نظر مي رسد تحصيل در دانشگاه، باعث بهبود مهارت هاي مطالعه دانشجويان مورد بررسي نشده است. ضرورت آموزش مهارت هاي مطالعه به دانشجويان در حد آموزش کارگاهي و يا به شکل ارائه واحد درسي در ابتداي ورود به دانشگاه محسوس است.

بارگیری متن کامل:

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها