0

مقالات توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

عوامل تاثيرگذار بر عملکرد اساتيد در تدريس دروس نظري از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان
جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:09 AM

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   پاييز و زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 56 تا صفحه 64 .
 
عنوان مقاله:  عوامل تاثيرگذار بر عملکرد اساتيد در تدريس دروس نظري از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
 
نویسندگان:  بادله شموشكي محمدتقي, چركزي عبدالرحمان*, حسيني سيدعابدين, روحي قنبر, ثناگو اكرم, جعفري سيديعقوب
 
* گرگان، ابتداي جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومي
 
چکیده: 

زمينه و هدف: ارزشيابي اساتيد به عنوان يکي از استراتژي هاي مهم براي ارتقاي کيفيت آموزشي مورد توجه دانشگاههاست. اين مطالعه با هدف تعيين ملاک هاي سنجش عملکرد اساتيد در دروس نظري از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان انجام شد.
روش بررسي: اين مطالعه توصيفي- تحليلي در سال 1387 بر روي 330 دانشجوي رشته هاي مختلف تحصيلي دانشگاه علوم پزشكي گلستان كه از طريق تصادفي (طبقه اي) نمونه گيري شدند، صورت گرفت. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي روا و پايا مشتمل بر 63 سوال بسته، در حيطه هاي عوامل حرفه اي، علمي و فردي بود. تجزيه و تحليل داده ها از طريق نرم افزار آماري
SPSS و از طريق آمار توصيفي و آزمون هاي آماري t مستقل، آناليز واريانس و ضريب همبستگي پيرسون انجام گرفت.
يافته ها: نمونه ها
73.3 درصد (242نفر) دختر و 26.7 درصد پسر بودند. ويژگي هاي حرفه اي اساتيد با ميانگين 4.22±0.42، مهم ترين عامل در ارزشيابي بود و ويژگي هاي علمي و فردي آنان به ترتيب با ميانگين 4.14±0.55 و 3.86±0.52 در اولويت بعدي قرار داشتند. در بخش ويژگي هاي حرفه اي «توانايي اساتيد در تفهيم درس» با ميانگين 4.64±0.96، در بخش ويژگي هاي علمي « توان علمي و دانش اساتيد» با ميانگين 4.65±0.57 و در بخش ويژگي هاي فردي«صبر و حوصله و اخلاق خوب اساتيد» با ميانگين 4.61±0.68 بيشترين نمره را به خود اختصاص دادند. 62.4 درصد معتقد بودند که در بيان نظراتشان صداقت دارند و 59.4 درصد نيز ارزيابي شان را قابل اعتماد دانستند.
نتيجه گيري: علي رغم مهم بودن ويژگي هاي علمي اساتيد، توانايي وي در تفهيم درس و بيان شيوا از اهميت بالايي در نزد دانشجويان برخوردار است. مي توان از نظرات دانشجويان به عنوان يك بخش مهم از ارزشيابي اساتيد استفاده كرد و همراه با آن نواقص و كاستي هاي موجود را شناسايي و مرتفع كرد.

بارگیری متن کامل:

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها