مصباحيمقدم: هدف از تغيير نحوه بررسي سوال از رييسجمهور، رفع نواقص آييننامه مجلس است
يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، به عنوان موافق دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي، با بيان اينكه اين طرح ناظر به اين دوره رياستجمهوري نيست، گفت: بسيار بعيد است كه نمايندگان تا پايان اين دوره از مجلس هشتم موضوع سوال از رييسجمهور را مطرح كنند، هدف نمايندگان از چنين طرحي، برطرف كردن نواقص آييننامهاي است.
حجتالاسلام غلامرضا مصباحيمقدم، در صحن علني امروز (سهشنبه) مجلس به عنوان دومين موافق فوريت طرح مربوط به تغيير چگونگي بررسي سوال از رييسجمهور در صحن علني گفت: تجربه اخير بعد از مطرح شدن سوال از رييسجمهور نشان داد كه نقص قانوني در اين رابطه وجود دارد. از اين رو ميتوان گفت كه اصلاح اين ماده ناظر به اين دوره رياستجمهوري نيست و تلاش بر اين است كه اين نقص قانوني برطرف گردد.
وي ادامه داد: همانگونه كه رويه قبلي سوال از وزرا نواقصي داشت و مجلس آن را اصلاح كرد، پس از موضوع سوال از رييسجمهور، نمايندگان نيز با تهيه اين طرح درصدد برآمدند تا نواقص موجود را برطرف كنند به طوري كه در اصلاح آييننامه مربوط به سوال از وزرا، رويه اينگونه شد كه نمايندگان نسبت به قانع شدن پاسخهاي وزير راي ميدهند كه در صورت قانع نشدن، كارت زردي به وزير داده ميشود تا بعد از سه كارت زرد زمينه استيضاح براي وزير فراهم ميشود اين موضوع نيز بدان معنا نيست كه اين روند به استيضاح وزير منجر ميشود.
مصباحيمقدم ادامه داد: بعد از تجربه سوال از رييسجمهور و پاسخهايي كه رييسجمهور دادند، كه به نظر ما توهين بسيار سخيفي به مجلس بود، در تلاش برآمديم تا با ارائه اين طرح، آييننامه را اصلاح كنيم. البته بسيار بعيد است كه نمايندگان تا پايان اين دوره بخواهند دوباره سوال از رييسجمهور را مطرح كنند. اكنون مجلس هشتم از پختگي لازم قانونگذاري برخوردار است و به همين دليل درصدد برآمده تا اين ماده از آييننامه را اصلاح كند.
وي در عين حال تاكيد كرد: اگر اين موضوع در مجلس بعدي مطرح شود مطمئنا تا زماني كه بحث سوال از رييسجمهور براي نمايندگان دوره آتي ملموس نشود، آنها انگيزه اصلاح نخواهند داشت.
در ادامه بهمن محمدي، در مخالفت با دو فوريت مطرح شدن طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي، گفت: در حال حاضر مسائل كلانتر و مهمتري از مطرح شدن چنين طرحي در كشور وجود دارد از اين رو فوريت چنين طرحي موضوعيت ندارد.
وي اين پرسش را مطرح كرد كه مگر چه شرايطي در كشور ايجاد شده است كه بايد اين طرح با قيد دو فوريت در دستور كار مجلس قرار گيرد.
وي افزود: مطرح شدن چنين طرحي فوريت ندارد و مخالفان و موافقان تنها در باب محتواي اين طرح صحبت كردند و هيچ موضوعي در خصوص دليل فوريت آن را ارائه نكردند.
محمدي در پايان گفت:در حال حاضر مسائل كلانتري در كشور وجود دارد كه بايد به آن پرداخته شود.
گفتني است در صورت تصويب نهايي طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي و الحاق دو تبصره به آن، مدت طرح سوال از طرف نمايندگان منتخب سوالكنندگان حداكثر 40 ددقيقه و مدت پاسخ رييسجمهور حداكثر يك ساعت است كه طرفين ميتوانند وقت خود را به دو بخش تقسيم نمايند در اين صورت همه سوالات (حداكثر پنج سوال) و پاسخها در بخش اول وقت هر يك از دو طرف بيان ميشود و در بخش دوم ابهامات سوال كنندگان و پاسخهاي رييسجمهور مطرح ميشود.
طبق تبصره يك اين ماده واحده، پس از اين مرحله درباره پاسخ رييسجمهور به هر يك از سوالات از نظر قانع بودن يا نبودن به صورت جداگانه رايگيري ميشود. چنانچه بيش از نيمي از نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رييسجمهور به سوالي قانع نشده باشند، آن سوال به قوه قضاييه ارسال ميشود.
همچنين طبق تبصره دو اين طرح، در صورتي كه سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رييسجمهور به عدد شش برسد طرح استيضاح رييسجمهور با رعايت مفاد اصل 89 قانون اساسي و مواد آييننامه داخلي در دستور كار مجلس قرار ميگيرد.
كوچكزاده اخطار داد: طرح مربوط به نحوه سوال از رييسجمهور به دليل لجولجبازي مطرح شده است
يك عضو فراكسيون انقلاب اسلامي در جريان بررسي دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي و الحاق دو تبصره به آن با استناد به اصل 89 قانون اساسي در اخطاري گفت: به نظر مي رسد كه به دليل لج و لجبازي چنين طرحي مطرح شده است، اجازه دهيد قانون اجرا شود، البته اميدواريم وضع مجلس بعدي بهتر گردد.
مهدي كوچكزاده، با استناد به اصل 89 قانون اساسي گفت: دو بار تيمم، سه بار تيمم و صد بار تيمم كفايت به يك بار وضو گرفتن نميكند، اين موضوع مصداق بحث اين طرح است، به طوري كه در اصل 89 آمده است كه لازمه استيضاح رييسجمهور، درخواست حداقل يك سوم نمايندگان است در صورتي كه در اين طرح به گونهاي راه فرعي براي استيضاح رييسجمهور در نظر گرفته شده است كه اگر تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رييسجمهور به عدد شش برسد، طرح استيضاح در دستور كار قرار ميگيرد، اين رويه يعني با نصف نمايندگان ميتوان رييسجمهور را استيضاح كرد.
در اين هنگام برخي از نمايندگان در مخالفت با اظهارنظرهاي كوچكزاده دو دو ميكردند كه وي در پاسخ خطاب به باهنر به عنوان رييس جلسه گفت: آقاي باهنر شما بايد به آقاياني كه ادب را رعايت نميكنند و وسط حرف من ميپرند بگوييد كه اين كار را انجام ندهند كه باهنر نيز چنين درخواستي را از نمايندگان كرد.
كوچكزاده همچنين گفت:در موضوع سوال از رييسجمهور كه در ماه گذشته نيز مطرح شد، دوستان ما قانع نشدند كه موضع رييسدفتر رييسجمهور در مورد مكتب ايراني چه ربطي به رييسجمهور دارد كه آنها به تبع آن ميخواهند با اصلاح آييننامه چنين پروندههايي را به قوه قضاييه بفرستند.
باهنر پس از اين اخطار تاكيد كرد كه اكنون بحث دو فوريت اين طرح مطرح است و نبايد وارد بحث بررسي جزئيات اين طرح شد.
نقوي حسيني نماينده ورامين نيز با استناد به اصل 89 در اخطاري عنوان كرد كه تبصره 2 اين طرح روش جديدي را براي استيضاح رييسجمهور ابداع ميكند كه باهنر نيز اينگونه پاسخ داد كه اكنون بحث دو فوريت اين طرح مطرح است و اينگونه اظهارات بايد در زمان بررسي جزئيات آن مطرح شود. كواكبيان:طرح تغيير نحوه سوال از رييسجمهور،به انتخابات ربط ندارد/ اينسخنان توهين است
يك عضو فراكسيون خط امام (ره)، در اخطاري با تاكيد بر اينكه طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي، ربطي به انتخابات ندارد، بيان چنين اظهارنظرهايي را توهين به امضاكنندگان اين طرح دانست.
مصطفي كواكبيان، در جلسه علني امروز سهشنبه در جريان بررسي دو فوريت طرح مربوط به تغيير چگونگي روند بررسي سوال از رييسجمهور، با اشاره به صحبتهاي كوچكزاده خطاب به باهنر به عنوان رييس جلسه گفت: آقاي باهنر شما در حالي كه ميدانيد اكنون بحث دو فوريت اين طرح مطرح است، اجازه داديد كه آقاي كوچكزاده در مورد جزئيات اين طرح اخطار دهند و خارج از موضوع صحبت كنند كه اين روند درست نبود.
وي همچنين به اظهارات عباسي به عنوان مخالف فوريت اين طرح نيز اشاره كرد و گفت: ايشان در سخنان خود مطرح كردند كه امضاكنندگان اين طرح آن را به دليل انتخابات دور دوم مجلس مطرح كردند. اين اظهارات توهين به 41 نمايندهاي است كه اين طرح را امضا نمودند چرا كه اين موضوع هيچ ارتباطي به انتخابات ندارد.
نماينده مردم سمنان در مجلس اضافه كرد: با وجودي كه بعد از مطرح شدن سوال از رييسجمهور تابوي اين سوال در مجلس شكسته شد و اين موضوع پيروزي براي مجلس هشتم بود، اما مجلس نتوانست از آن بهرهبرداري لازم را انجام دهد به همين دليل عدهاي به دنبال استيضاح رييسجمهور هستند چون نتوانستند از موضوع سوال از رييسجمهور نتيجه لازم را كسب كنند. لارگاني از پاسخ وزير ارتباطات قانع شد؛ وزير ارتباطات: منکر اختلالات جزئی در تماسهای تلفن همراه نیستم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه منکر اختلالات جزئی در برقراری تماسهای تلفن همراه نیستم، گفت: در ۱۴ روز نخست امسال ۷ میلیارد پیامک بدون اشکال و در صحت کامل ارسال شد.
رضا تقیپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه امروز مجلس، در پاسخ به سوال نماینده مردم اصفهان در رابطه با قطع مکرر تماس تلفنهای همراه و اشکال در ارسال پیامکها، اظهار کرد: در مورد پیامک، در یک دوره زمانی و به مدت یک هفته به دلیل آنکه نرمافزار خارجی را به داخلی تبدیل کردیم، اشکالاتی وجود داشت.
وی ادامه داد: در ۵ روز اول امسال یعنی از ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین ۹۱ ، دو میلیارد و ۸۰۰ پیامک ارسال شد.
وي با اعلام اینکه هیچ پیامک تکراری و دارای اشکالي ارسال نشد، افزود: همه پیامکها به مقصد رسیدند و هیچ مشکلی در این رابطه وجود نداشت، در حالی که اشکالات پیامکی به مدت یک هفته و مربوط به مردادماه سال گذشته بود که رفع شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بيان اينكه براساس آمار در ۱۴ روز نخست امسال ۷ میلیارد پیامک ارسال شد، در رابطه با قطع تماسهای تلفنهای همراه توضیح داد: در حال حاضر ۵۴ میلیون مشترک فعال و بیش از ۸۹ میلیون خط موبایل واگذار شده است که اگر این میزان با ۲۶ میلیون مشترک تلفن ثابت تجمیع شود، مشخص میشود که به ازای هر فرد ایرانی ۲ خط تلفن فعال در کشور وجود دارد.
تقیپور با بیان اینکه اقدامات زیادی در جهت ارتقای کیفیت پوشش تلفن همراه صورت گرفته است، یادآور شد: ما در این راستا ۳ مصوبه داشتیم که براساس یکی از آنها، هزینه برای مکالمات کمتر از ۳ ثانیه حذف شد.
وي در عين حال تصريح كرد: من منکر درصد جزئی اشکال که مطابق استانداردها و شاخصها در دنیا است، نیستم اما میتوانم ریزمکالمات را در اختیار هیات رئیسه قرار دهم تا مشخص شود که از مکالمات کمتر از ۳ ثانیه هزینهای دریافت نشده است.
در ادامه سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان نماينده سوالكننده از وزير در رابطه با چرایی در اختلالات تلفن همراه٬ از پاسخ وزیر قانع شد.
موسوی لارگانی، در توضیح سوال خود اعلام کرده است که اختلالات سرویس تلفن همراه برای مشترکین عادی شده است. قطع مکرر تماسها و پرداخت هزینه دوچندان برای برقراری تماس مجدد توسط مشترکین٬ ارسال پیامک های اشتباه٬ تکرار ارسال پیامک از یک مشترک در حالی که فقط یک بار ارسال شده است٬ عدم تحویل پیامک به مقصد و عدم پوشش تلفن همراه در بسیاری از مناطق تنها نمونهای کوچک از این مسائل مهم است و این از جمله وظایف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که باید از طریق شرکتهای همراه اول٬ ایرانسل و سایر اپراتورها باید پیگیری و مطالبه نماید چرا مردم باید هزینه کلان این ایرادات را بپردازند؟