دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييسجمهور
مطهري:تجربه سوال از رييسجمهور ظرفيت مردمسالاري و دموكراسي نظام را نشان داد علي مطهري با اشاره به مطرح شدن موضوع سوال از رييسجمهور ماه گذشته در صحن علني مجلس گفت: بعد از طرح اين موضوع، نمايندگان به خوبي نقايص آييننامه را در مورد موضوع سوال از رييسجمهور درك كردند از اين رو با استفاده از اين تجربه و اصلاح آييننامه ميتوان كاري كرد كه بحث سوال از رييسجمهور آثاري در جامعه به دنبال داشته باشد.
علي مطهري در جلسه علني امروز (سهشنبه) در توضيح دليل مطرح شدن دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي و الحاق دو تبصره به آن، به ماده 160 آييننامه اشاره و اظهار كرد: طبق اين ماده، فوريت رسيدگي به طرحها و لوايح در مواردي است كه مبين ضرورت و يا حالت استثنايي باشد به طوري كه دو فوريت بايد در مورد طرحي مطرح شود كه براي جلوگيري از وقوع خسارت احتمالي و فوت فرصت باشد.
وي ادامه داد: طبق همين ماده طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي كه مربوط به سوال از رييسجمهور است دو شرايط جلوگيري از فوت فرصت و داشتن حالت استثنايي را دارد.
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به مطرح شدن موضوع سوال از رييسجمهور در صحن علني گفت: تجربه اخير سوال از رييسجمهور نقاط ضعف آييننامه داخلي را آشكار كرد، البته برگزاري چنين جلسهاي بركات زيادي داشت و موجب تنوير افكار عمومي و آشكار شدن همهي ظرفيتهاي مردمسالاري و دموكراسي در نظام جمهوري اسلامي را به دنبال داشت ولي در مقابل محدوديتهايي كه آييننامه براي مجلس ايجاد كرد باعث شد كه برخي ابهاماتي كه رييسجمهور در صحبتهايشان مطرح كردند باقي بماند و نمايندگان به ناچار نظراتشان را در قالب تذكرات متعدد مطرح كنند.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان خاطر نشان كرد: بر اين اساس و با استفاده از اين تجربه، اين طرح را ارائه كرديم تا با اصلاح آييننامه موضوع سوال از رييسجمهور آثار بيشتري داشته باشد.
مطهري همچنين يادآور شد: از آنجا كه سوال از رييسجمهور براي اولين بار در اين دوره از مجلس مطرح شد، نمايندگان با تمام وجود نقاط ضعف آييننامه را احساس كردند و بر اين اساس ميتوانند نسبت به اصلاح آن اقدام كنند. اگر اين اصلاح در دوره مجلس بعدي مطرح شود ممكن است كه نمايندگان آن دوره ضرورت طرح آن را احساس نكنند و نسبت به اين اصلاحيه مبادرت نورزند.
وي با اشاره به ماده 197 فعلي آييننامه داخلي گفت: طبق اين ماده مدت طرح سوال از طرف نماينده منتخب سوالكنندگان حداكثر 15 دقيقه است كه اين مدت زمان بسيار كم است، همچنين طبق آييننامه تنها يك نفر از سوالكنندگان ميتواند سوالاتش را مطرح كند كه اين رويه نيز درست نيست.
مطهري ادامه داد: طبق آييننامه سوالكننده تنها يك بار ميتواند اظهارات خود را مطرح نمايد كه اين موضوع باعث ميشود كه سوالكنندگان نتوانند ابهامات احتمالي كه در پاسخهاي رييسجمهور وجود دارد جواب دهند، همچنين در آييننامه موضوع رايگيري در مورد اظهارات رييسجمهور پيشبيني نشده است كه اين موضوع باعث ميشود كه رييسجمهور موضوع سوال را جدي نگيرد.
نماينده مردم تهران خاطر نشان كرد: در اين طرح پيشبيني شده كه بعد از هر سوال رايگيري انجام شود و در صورتي كه رييسجمهور به شش سوال نمايندگان پاسخ نداد زمينه استيضاح با رعايت اصول قانوني مندرج در اين طرح فراهم ميشود، در واقع در اين طرح اينگونه پيشبيني شده است كه پس از مطرح شدن يك بار سوال از رييسجمهور بحث استيضاح به وجود نيايد.
مطهري با بيان اينكه اين طرح پيچيده نيست، گفت: لازم نيست اين طرح در كميسيون مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد چرا كه نقايص آييننامه براي همه روشن است و نمايندگان طبيعتا ميتوانند پس از تصويب دو فوريت، پيشنهادات خود را در صحن مطرح كنند.
دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييسجمهور
عباسي: اين طرح صرفا به دليل نزديكي موعد دور دوم انتخابات مجلس مطرح شده است
نماينده رودسر، به عنوان مخالف مطرح شدن دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي، گفت: به نظر ميرسد كه مطرح شدن اين طرح با قيد دو فوريت تنها به خاطر نزديكي انتخابات دور دوم مجلس است.
اسدالله عباسي، در صحن علني امروز (سهشنبه) به عنوان مخالف اول فوريت طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي مربوط به چگونگي روند بررسي طرح سوال از رييسجمهور در مجلس، اظهار داشت: امضاكنندگان اين طرح بايد پاسخ دهند كه آيا اين موضوع را به خاطر انتخابات دور دوم مجلس آينده مطرح ميكنند يا اينكه ثلمهاي به كشور وارد شده است كه ميخواهند اين موضوع را با قيد دو فوريت در دستور كار مجلس قرار دهند.
وي ادامه داد: بنده كاري به كم و كيف موضوع سوال از رييسجمهور كه ماه گذشته در مجلس مطرح شد، ندارم. آيا نبايد ما در تمامي طرحهاي خود عدالت را رعايت كنيم؟ اين رويه كه طبق اين طرح 40 دقيقه سوالكنندگان اظهارات خود را مطرح كنند و بعد از 60 دقيقه رييسجمهور پاسخ دهد آيا عدالت است؟
عباسي با طرح اين پرسش كه آيا چگونگي طرح سوال از وزرا نيز عدالت است؟ گفت: در حال حاضر در سوال از وزرا بعد از پاسخهاي وزير دوباره نمايندگان ميتوانند اظهارات خود را مطرح كنند اما مجددا ديگر زماني براي پاسخهاي دوباره وزير گذاشته نشده است. آيا اين رويه مصداق عدالت است؟
اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم با بيان اينكه چرا بايد انگيزههاي سياسي را در بيان طرحها و پيشنهادات خود وارد كنيم، گفت: چرا ما مسائل كلان كشور را در اظهارات خود در نظر نميگيريم در شرايطي كه اكنون مسائل بينالمللي بسياري در اطراف كشور مطرح است، آيا طرح اين موضوع و به دنبال آن اصلاح آييننامه فوريت دارد؟
وي با اشاره به اصل 89 قانون اساسي، گفت: در كجاي اين طرح آمده است كه براي نظارت بر كار رييسجمهور موارد را مجلس به قوه قضاييه ارجاع دهد، اين در حالي است كه در تبصره اين طرح آمده است كه اگر بيش از نيمي از نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رييسجمهور به سوالي قانع نشدند آن سوال به قوه قضاييه ارسال ميشود. در اين قانون تنها آمده است كه رييسجمهور يا وزير در صورت ارتكاب به تخلفي پروندهشان به قوه قضاييه ميرود نه اينكه مجلس سوال از رييسجمهور كند و بعد از آن به دليل قانع نشدن نمايندگان اين موضوع در قالب پروندهاي به قوه قضاييه ارائه گردد.
عباسي با بيان اينكه نبايد براي تحقق خواستههايمان از همه ابزارها استفاده كنيم، اتخاذ چنين رويهاي را به مصلحت نظام ندانست و گفت: آيا با چنين رويهاي ميتوان اقتدار رييسجمهور را حفظ كرد. تلاش مجلس بايد در جهت تعامل با دولت باشد نه اينكه چنين مواردي را مطرح كند.
اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم اضافه كرد:در قانون جايگاه ولايت فقيه براي حل اختلاف بين قوا پيشبيني شده است كه اكنون اين كار توسط هيات عالي حل اختلاف انجام ميشود از اين رو چنين رويهاي اصلا موضوعيت ندارد و به نظر ميرسد كه به نوعي به سمت تشكيل نظام پارلماني پيش ميرويم.
وي خاطر نشان كرد: مطمئنا در چنين صورتي ديگر وجود مقام رييسجمهور در كشور موضوعيت ندارد و بايد اينگونه طرحها در قالب نظام پارلماني پيگيري شود. اين طرح به مصلحت كشور نيست و مطمئنا با تصويب چينن طرحي، ديگر بحث تفكيك وظايف قوا موضوعيت ندارد.
دهقان: اصلاح نحوه بررسي سوال از رييسجمهور، ربطي به تشكيل نظام پارلماني ندارد
يك عضو هيات رييسه مجلس، به عنوان موافق اول مطرح شدن دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آييننامه داخلي، با بيان اينكه مطرح شدن چنين طرحي ربطي به اقتدار رييسجمهور و شكلگيري نظام پارلماني ندارد، گفت: اين طرح به دليل ناكارآمد بودن آييننامه مطرح شده است و مطمئنا مجلس با استفاده از ظرفيتهاي قانونياش ميتواند در جهت تعامل بيشتر با قواي ديگر گام بردارد.
محمد دهقان، در صحن علني امروز مجلس در موافقت با دو فوريت مربوط به تغيير نحوه بررسي سوال از رييسجمهور، اين طرح را بسيار شفاف خواند و گفت: در گذشته موضوع سوال از وزرا در آييننامه اصلاح شد و اين اتفاق در مورد بحث سوال از رييسجمهور رخ نداد چرا كه تا قبل از مطرح شدن اين موضوع، بحث سوال از رييسجمهور بندي متروكه در آييننامه به شمار ميآمد كه بعد از انقلاب هيچگاه چنين موضوعي مطرح نشده بود.
وي افزود: طبق ماده 197 فعلي آييننامه منتخبين 15 دقيقه زمان براي طرح سوالاتشان و رييسجمهور نيز يك ساعت زمان براي پاسخهاي خود را دارند كه مطمئنا چنين رويهاي اشكالات و خسارات واقعي را براي كشور در پي دارد.
نماينده مردم طرقبه و چناران با اشاره به طرح سوال از رييسجمهور در ماه گذشته در مجلس گفت: بعد از مطرح شدن سوال از رييسجمهور در مجلس به دليل وجود ابهامات آييننامه، نمايندگان اظهارات خود را در تذكرات متعدد مطرح كردند كه اين موضوع يك ساعت از وقت مجلس را گرفت از اين رو لازم است تا با تصويب چنين طرحي همان راهي كه مجلس هشتم در اصلاح آييننامه براي اصلاح رويه سوال از وزرا در پيش گرفت براي سوال از رييسجمهور نيز پي بگيرد. اين موضوع هيچ ربطي به نظام پارلماني و يا اقتدار رييسجمهور ندارد.
دهقان در توضيح دليل مطرح شدن دو فوريت اين طرح، گفت: از آنجا كه موضوع سوال از رييسجمهور در مجلس فعلي براي نمايندگان ملموس شده است، آنها به خوبي بحث ناكارآمد بودن آييننامه را در اين باب درك ميكنند از اين رو اين مجلس بهتر ميتواند در خصوص اصلاح آييننامه تصميمات لازم را اتخاذ كند.
وي در پايان در پاسخ به ابهامات مطرح شده از سوي عباسي، مخالف اين طرح، گفت: طبق قانون پرونده رييسجمهور در صورت انجام تخلف، به قوه قضاييه ارجاع ميشود تا به تخلفاتش رسيدگي شود.