ارزيابي دروني مشخصات فردي و وضعيت آموزشي دانشجويان کارداني بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي اردبيل
شنبه 12 اردیبهشت 1394 9:23 PM
عنوان نشریه: سلامت و بهداشت اردبيل : پاييز 1389 , دوره 1 , شماره 2 (پي در پي 2) ; از صفحه 42 تا صفحه 51 . |
|
عنوان مقاله: ارزيابي دروني مشخصات فردي و وضعيت آموزشي دانشجويان کارداني بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشکي اردبيل |
|
|
نویسندگان: حميدزاده اربابي يوسف*, صادقي هادي, عالي قدري مرتضي, حضرتي صادق, مختاري سيداحمد, صديق انوشيروان, سروي فريده, تفرجي رقيه, شاهي رضا |
|
* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اردبيل |
|
چکیده:
زمينه و هدف: آموزش و پژوهش دو رکن اصلي دانشگاه و به مانند دو بال يک پرنده، لازم و ملزوم همديگر هستند. ارزشيابي برنامه هاي آموزشي از وظايف اصلي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور محسوب مي شود. ارزشيابي دروني يکي از ابزارهاي اعتبار سنجي است و نشان دهنده شرايط موجود از ديدگاه فراگيران و فرادهندگان مي باشد. اين مطالعه با هدف تعيين مشخصات و وضعيت آموزشي موجود رشته کارداني بهداشت محيط دانشکده بهداشت و ارائه فيدبک، انجام شده است.
روش کار: اين مطالعه يک مطالعه توصيفي و تحليلي مقطعي بود که در 7 حوزه از 9 حوزه بر اساس ده گام راهنماي ارزشيابي دروني اجرا شد. داده ها و اطلاعات مورد نياز با استفاده از ابزارهايي مانند تماس تلفني، نامه نگاري، چک ليست و پرسشنامه، از 45 نفر دانشجو جمع آوري گرديد. اطلاعات گرد آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل شد. پس از پايان برنامه، براي اخذ پسخوراند لازم به مسئولان دانشکده و EDC دانشگاه ارسال شد.
يافته ها: در اين مطالعه، ميانگين سني دانشجويان مورد پژوهش 20.3 سال، 97.8% دانشجويان مجرد، 33% از دانشجويان مذکر و 67% مونث، 100% دانشجويان غير شاغل، 53% از دانشجويان بومي استان و بقيه غير بومي تعيين گرديد. 72 شاخص توسط اعضاي کميته ارزيابي دروني دانشکده تعيين شد و ارزيابي گرديد. نتايج نشان داد که وضعيت آموزشي رشته کارداني بهداشت محيط دانشکده بهداشت در سطح نيمه مطلوب قرار دارد. ميانگين امتياز، 48.33 امتياز از 72 امتياز بود که در سطح نيمه مطلوب قرار گرفت. بعبارتي، 28% شاخص ها مطلوب، 46% نيمه مطلوب و 26% شاخص ها نيز نامطلوب ارزيابي گرديد. در حوزه دانشجويان نيز 8 شاخص بررسي گرديد. 19 امتياز از 24 امتياز بدست آمد و وضعيت آموزشي دانشجويان در سطح مطلوب ارزيابي گرديد.
نتيجه گيري: اين ارزيابي حدود 30 پيشنهاد مهم را جهت توسعه کمي و کيفي دانشکده و گروه بهداشت محيط و رشته بهداشت محيط براي مسوولان ارائه نمود، طوري که کميته اي جهت پيگيري و به ثمر رساندن آن پيشنهادها تشکيل گرديد. مهمترين مزيت اين طرح، تدوين آئين نامه داخلي گروه بهداشت محيط بود.
|
|
بارگیری متن کامل: ![](http://fa.journals.sid.ir/Image/PDF.GIF)