بررسي دانش و نگرش هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در مورد طراحي درس در سال 1387
شنبه 12 اردیبهشت 1394 1:31 PM
عنوان نشریه: سلامت و بهداشت اردبيل : بهار 1390 , دوره 2 , شماره 1 (پي در پي 4) ; از صفحه 31 تا صفحه 39 . |
|
عنوان مقاله: بررسي دانش و نگرش هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در مورد طراحي درس در سال 1387 |
|
|
نویسندگان: کامران عزيز*, شرقي افشان |
|
* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي لرستان |
|
چکیده:
زمينه و هدف: يکي از راه هاي انکارناپذير در ارتقاء کيفيت آموزش، برنامه ريزي درسي و داشتن طرح درس است. برنامه ريزي درسي فرآيندي است براي تعيين هدف هاي مناسب آموزشي و تشخيص دادن مسائل، نيازها، امکانات و محدوديت هائي که براي رسيدن به اهداف آموزشي وجود دارد. اين مطالعه با هدف تعيين آگاهي و نگرش هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در مورد طراحي درس انجام گرفت.
روش کار: جامعه آماري مطالعه شامل کليه اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل و نمونه گيري بصورت سرشماري بوده و ابزار گردآوري داده ها شامل پرسش نامه محقق ساخته است که اعتبار آن توسط تني چند از اساتيد دانشگاه مورد تائيد قرار گرفت و پايايي اين پرسش نامه با استفاده از ضريب آلفا کرونباخ 0.75 به دست آمد. اطلاعات با توزيع پرسش نامه در ميان اعضاي هيات علمي و تکميل آن توسط آن ها، به دست آمد. براي تحليل داده ها، از ابزارهاي آمار توصيفي و استنباطي مثل ضريب همبستگي پيرسون و آزمون تحليل واريانس يک عاملي و آزمون Tukey، T-test استفاده شده و داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS-15 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج نشان داد که از تعداد 81 نفر اعضاي هيات علمي شرکت کننده در مطالعه، اکثريت با مردان (%76.5) بود. اکثريت شرکت کنندگان از تحصيلات تخصص - فوق تخصص (%48.1) برخوردار بودند. ميانگين نمره آگاهي متوسط پايين (17.18 با انحراف معيار 4.18) و ميانگين نمره نگرشي خوب (39.37 با انحراف معيار 9.7) ارزيابي شد. نتايج آزمون اختلاف معني داري را در ميانگين نمره آگاهي و ميانگين نمرات نگرشي دانشکده ها نشان داد و اختلاف معني داري بين جنسيت و ميانگين نمره آگاهي در هدف نويسي وجود داشت.
نتيجه گيري: با توجه به اهميت برنامه ريزي درسي و طرح درس در پيشبرد اهداف آموزش، لزوم توجه بيشتر و انجام مطالعات در زمينه عملکرد و عوامل موثر بر آن در زمينه برنامه ريزي درسي در اساتيد دانشگاه حس مي شود.
|
|
بارگیری متن کامل: ![](http://fa.journals.sid.ir/Image/PDF.GIF)