مقايسه توانايي هاي اجتماعي و مشکلات رفتاري کودکان 12-6 ساله مبتلا به صرع با کودکان سالم
شنبه 12 اردیبهشت 1394 11:46 AM
عنوان نشریه: سلامت و بهداشت اردبيل : زمستان 1390 , دوره 2 , شماره 4 (پي در پي 7) ; از صفحه 36 تا صفحه 43 . |
|
عنوان مقاله: مقايسه توانايي هاي اجتماعي و مشکلات رفتاري کودکان 12-6 ساله مبتلا به صرع با کودکان سالم |
|
|
نویسندگان: قاسم پور اعظم, نوريان منيژه, محرري فاطمه*, خالصي حميد, يغمايي فريده, اكبرزاده باغبان عليرضا |
|
* دانشگاه علوم پزشکي مشهد |
|
چکیده:
زمينه و هدف: بيماري صرع بيماري نسبتا شايع عصبي دوران کودکي است و تقريبا 10-5 کودک از هر 1000 کودک را مبتلا مي سازد. اين اختلال بر روي توانايي هاي کودکان مبتلا و عملکرد آنان تاثير گذاشته و سلامت رواني آنان را تحت الشعاع قرار مي دهد. مطالعه حاضر با هدف تعيين و مقايسه توانايي هاي اجتماعي و مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به صرع و سالم سن مدرسه انجام شده است.
روش کار: در اين پژوهش توصيفي - تحليلي 150 کودک 12-6 سال شامل دو گروه: سالم (100 نفر) و مبتلا به صرع (50 نفر)، به روش نمونه گيري تصادفي از بيمارستان قائم و 11 مدرسه از ناحيه 6 مشهد انتخاب شده و والدين آنان پرسش نامه هاي توانايي ها و مشکلات، «فهرست رفتاري کودکان» و ويژگي هاي جمعيت شناختي را در مدت 20 دقيقه تکميل نمودند. اعتبار ابزارها از طرق روش هاي تعيين شاخص اعتبار محتوا و اعتبار صوري مشخص و پايايي دروني ابزارها از طريق همساني دروني بررسي گرديد. يافته ها بر اساس آزمون هاي آماري من ويتني آناليز واريانس دو متغييره، آناليز رگرسيون ساده و چندگانه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: در توانايي هاي اجتماعي پسران، در دو گروه مبتلا به صرع و سالم اختلاف معنادارآماري مشخص گرديد (0.02=p). کودکان در گروه هاي مبتلا به صرع و سالم، در حيطه مشکلات ارتباط با همسالان (p=0.01) و مشکلات عاطفي نيز اختلاف معني دار آماري با يکديگر داشتند (p=0.03).
نتيجه گيري: اختلال صرع باعث کاهش توانايي هاي اجتماعي کودکان سن مدرسه گشته و اين کودکان نسبت به همسالان سالم خود مشکلات بيشتري در حوزه رفتاري، عاطفي و ارتباط با همسالان دارند.
|
|
بارگیری متن کامل: 