0

مقالات سلامت و بهداشت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

دانش و نگرش مديران بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشکي تبريز و اردبيل در مورد اعتباربخشي
شنبه 12 اردیبهشت 1394  11:43 AM

عنوان نشریه:   سلامت و بهداشت اردبيل :   تابستان 1391 , دوره  3 , شماره  2 ; از صفحه 7 تا صفحه 15 .
 
عنوان مقاله:  دانش و نگرش مديران بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشکي تبريز و اردبيل در مورد اعتباربخشي
 
 
نویسندگان:  اعظمي صابر*, تبريزي جعفرصادق, عبدالهي ليلا, ياري فرد خديجه, كبيري ندا, سعادتي محمد, ولي زاده سمانه, دائمي امين, ابهري علي اكبر, نديمي بتول
 
* دانشگاه علوم پزشکي تبريز، گروه مديريت خدمات بهداشتي و درماني
 
چکیده: 

زمينه و هدف: يکي از اصلي ترين ارکان اجراي موفق اعتباربخشي، تعهد مديران ارشد مي باشد. براي اين منظور نيز ابتدا بايد آگاهي، دانش و نگرش اين افراد مورد بررسي قرار گيرد. از اين رو اين مطالعه در نظر دارد تا آگاهي، دانش و نگرش مديران ارشد بيمارستاني و کساني که با اجراي اعتباربخشي در ارتباط هستند را در دو استان آذربايجان شرقي و اردبيل بررسي کند.
روش کار: اين مطالعه يک مطالعه توصيفي بوده که در سال 1390 در 14 بيمارستان آموزشي استان هاي آذربايجان شرقي و اردبيل صورت گرفته است. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي و پايايي آن توسط نظرات متخصصين و روش دو نيم سازي بدست آمد (a=0.9). تعداد نمونه ها 150 نفر بوده که به روش سرشماري انتخاب گرديدند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از SPSS-16 صورت گرفته است.
يافته ها: يافته ها نشان داد که %50.6 شرکت کنندگان زن بودند، مدرک کارشناسي با 66% بيشترين ميزان را در بين مدارک تحصيلي شرکت کنندگان داشت. بيشترين گروه را پرستاران تشکيل مي دادند. 63% شرکت کنندگان ميزان آگاهي و دانش پاييني داشته و فقط حدود 11% افراد از آگاهي و دانش بالايي برخوردار بودند. حدود 70% از شرکت کنندگان اذعان کردند که اعتباربخشي مي تواند باعث افزايش اعتماد عمومي، کيفيت خدمات، ميزان رضايت کارکنان و بيماران، ايمني خدمات و درآمد بيمارستان ها شده و همچنين باعث کاهش هزينه هاي بيمارستان و بهبود فرايندهاي بيمارستان گردد. از ديدگاه شرکت کنندگان در مطالعه، اعتباربخشي مي تواند در مقايسه با سيستم ارزشيابي جاري اثربخش تر و موثرتر باشد.
نتيجه گيري: با توجه به نقش کليدي ميزان آگاهي، دانش و نگرش مديران ارشد در اجراي موفق اعتباربخشي و همچنين با توجه به پايين بودن ميزان آگاهي و دانش مديران و مثبت بودن نگرش اين افراد، لازم است که در راستاي افزايش آگاهي مديران ارشد و کسب حمايت و همکاري آنها، برنامه ريزي مناسبي بعمل آيد

بارگیری متن کامل:

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها