0

مقالات سلامت و بهداشت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذيه دانش آموزان: يک بررسي نظام مند
شنبه 12 اردیبهشت 1394  11:37 AM

عنوان نشریه:   سلامت و بهداشت اردبيل :   پاييز 1391 , دوره  3 , شماره  3 ; از صفحه 62 تا صفحه 72 .
 
عنوان مقاله:  مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذيه دانش آموزان: يک بررسي نظام مند
 
 
نویسندگان:  دهداري طاهره, خزلي مهدي*, بختياري محمود, نيلساز مهناز
 
* دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، کرمانشاه، ايران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: طراحي، اجرا و ارزشيابي برنامه آموزش تغذيه در مدارس، راهکاري مناسب براي ارتقاء سلامت دانش آموزان و ايجاد آگاهي عمومي است. هدف از اين پژوهش بررسي مداخلات آموزش بهداشت در رابطه با تغذيه دانش آموزان از سال 1379 تا 1387 مي باشد.
روش تحقيق: در اين مطالعه، بانکهاي اطلاعاتي
SID و Iranmedex بصورت نظام مند براي به دست آوردن عناوين و مقالات تمام متن حاوي نتايج مداخلات آموزشي مرتبط با تغذيه در دانش آموزان جستجو شدند که پس از جستجو با کليد واژگان مرتبط، تعداد 23 مقاله که معيارهاي ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شده و مورد بررسي قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج نشان داد از 23 مطالعه مورد بررسي، 18 مطالعه باعث افزايش آگاهي شده اند، 8 مطالعه تاثير مثبتي بر نگرش افراد داشته اند و 15 مطالعه نيز باعث بهبود رفتارهاي تغذيه اي (عملکرد) دانش آموزان شده اند. روش هاي مشارکتي نظير بحث گروهي و ايفاي نقش و نيز روش هاي سمعي بصري نظير فيلم و تصوير کارايي بيشتري در ارائه مطالب آموزشي مرتبط با تغذيه به دانش آموزان داشته اند.
نتيجه گيري: بررسي مداخلات نشان مي دهد که روش ايفاي نقش در ارتقاء آگاهي، نگرش و عملکرد تغذيه اي، تاثير بيشتري نسبت به سخنراني دارد. همچنين روش هاي سخنراني و بحث گروهي کارايي بيشتري نسبت به جزوه، خودآموز و کتابچه دارند. ضمنا جهت اثربخشي بيشتر مداخلات، استفاده از تئوري ها و الگوهاي آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت نظير الگوي مراحل تغيير، اعتقاد بهداشتي، تئوري رفتار برنامه ريزي شده، الگوي بزنف، پرسيد-پروسيد و ديگر الگوهاي ارتقاء دهنده سبک زندگي سالم در مداخلات مربوط به تغذيه دانش آموزان توصيه مي شود.

بارگیری متن کامل:

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها