* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اردبيل، اردبيل، ايران
چکیده:
زمينه و هدف: واحد درسي جمعيت وتنظيم خانواده در دوره هاي مختلف دانشگاهي به منظور ارتقاء آگاهي ونگرش دانشجويان و افزايش قدرت تصميم گيري آنان در زمينه باروري، بهداشت جنسي و تنظيم خانواده ارائه مي شود. اين مطالعه با هدف بررسي تاثير آموزش درس جمعيت وتنظيم خانواده برآگاهي و نگرش دانشجويان دختردانشگاه محقق اردبيلي نسبت به موضوعات مربوطه و تعيين نگرش آنان در مورد جنسيت مدرس اين درس انجام گرفت.
روش کار: در اين مطالعه توصيفي- تحليلي کليه دانشجويان دختر دانشگاه محقق اردبيلي (189نفر) بوسيله پرسشنامه محقق ساخته در قبل وبعد از آموزش واحد درسي تنظيم خانواده تحت بررسي قرار گرفتند. داده ها با استفاده ار روش هاي آماري spssمورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: يافته ها نشان داد که 88.9 درصد دانشجويان در گروه سني 25-20 سال قرار دارند؛ 12.7 درصد متاهل و 2.1درصد از متاهلين داراي يک فرزند بودند. نتايج مطالعه اختلاف آماري معني داري را بين نمرات آگاهي ونگرش قبل و بعد نشان داد (p>0.05). اکثر دانشجويان دختر خواستار مدرس زن در اين درس بودند. از ديد دانشجويان بهترين زمان ارائه اين درس سال اول تحصيل بود. نتيجه گيري: بر اساس نتايج اين بررسي ارائه آموزشهاي تنظيم خانواده براي دختران با استفاده از روش هاي آموزشي متنوع، مناسب و مستمر آموزشي در دانشگاهها مهمترين راه بالا بردن آگاهي و تغيير نگرش افراد و ايجاد انگيزه براي مشارکت فعال در امر تنظيم خانواده مي باشد.