آشنایی با دانشگاه امآیتی (MIT)
یک شنبه 6 اردیبهشت 1394 12:23 PM
ام آی تی در سال 1861 در پاسخ به روند روبهافزایش صنعتی شدن ایالات متحده آمریکا تاسیس شد. این دانشگاه از مدل دانشگاههای پلیتکنیکی استفاده کرده و تاکید زیادی بر ساخت آزمایشگاه داشت. تاکید اولیه ام آی تی بر تکنولوژیهای کاربردی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد منجر به همکاری بسیار نزدیک این دانشگاه با صنعت شد. . تحولات دورهای تحت ریاست کارل کامپتون و وانوار بوش در دهه 1930 تاکید بیشتری بر علوم پایه ایجاد کرد.
ام آی تی در سال 1934 به عنوان یکی از اعضای انجمن دانشگاههای آمریکا انتخاب شد . محققان در این مرکز بر پروژههای رایانهای، راداری، سیستمهای هدایت حرکتی در دوران جنگ جهانی دوم و جنگ سرد مطالعه میکردند. این مطالعات تحت ریاست جیمز کیلیان به توسعه سریع دانشکدهها و فضای دانشگاه کمک فراوانی کرد. محوطه و ساختمان کنونی این دانشگاه به وسعت 68 هکتار در سال 1916 افتتاح شد. ام آی تی امروزه از فرهنگ کارآفرینی پرباری برخوردار است. بازده مالی بالای شرکتهایی که توسط این دانشگاه تاسیس شدهاند میتواند آن را در رتبه یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دهد.
آغاز
در سال 1859 طرحی برای استفاده علمی هنری از زمینهای منطقه بکبی در بوستون تسلیم دادگاه عمومی ماساچوست شد، اما دادگاه طرح را رد کرد. پس از آن طرح ویلیام بارتون راجرز در سال 1861 منجربه ایجاد و تصویب منشور موسسه فناوری ماساچوست به امضای فرماندار این ایالت شد. هدف راجرز راهاندازی موسسهای برای برآوردهسازی نیازهای ایجاد شده به واسطه رشد شدید علم و تکنولوژی بود، در حقیقت هدف او ایجاد یک دانشگاه حرفهای نبود، بلکه میخواست ترکیبی از عوامل حرفهای و تحصیلی در این موسسه نقش داشتهباشند. وی با الگوبرداری از مدل آلمانی دانشگاه تحقیقاتی، بر ایجاد دانشکده مستقل پژوهش محور و تدریس براساس سمینارها و آزمایشگاهها اصرار داشت.
آغاز جنگهای داخلی آغاز کلاسها در این دانشگاه را تا سال 1865 به تاخیر انداخت. در دوران ریاست فرانسیس آماسا واکر در قرن نوزدهم، این دانشگاه دو دهه رشد اقتصادی را تجربه کرد و رشتههای تحصیلی در زمینههای الکترونیک، شیمی، علوم دریایی و مهندسی بهداشت در این دانشگاه ایجاد شدند. همچنین در این دوران تعداد ساختمانهای این دانشگاه افزایش یافته و تعداد دانشجویان آن به بیش از هزار نفر رسید. در آن دوران ام آی تی به صورت غیررسمی بوستون تک نامیده میشد. در آن سالها هیات علمی و مدیریت ام آی تی تلاشهای پیدرپی چارلز الیون رئیس وقت دانشگاه هاروارد را برای تلفیق این دانشگاه با دانشکده علوم لارنس هاروارد بینتیجه گذاشتند.
درسال 1916 ام آی تی به محوطهای جدید منتقل شد که بخش بزرگی از هزینه خریداری آن توسط فردی ناشناس بهنام آقای اسمیت تامین شد، هشت سال بعد از اهدای این بودجه کلان، هویت این خیر بزرگ افشا شد: جورج ایستمن، بنیانگذار شرکت مشهور ایستمن کداک و مخترع تکنیکهای تولید و پردازش فیلمهای عکاسی.
در دهه 1930 تاکید بیشتر این دانشگاه بر اهمیت علومی مانند فیزیک و شیمی قرار گرفت و به اینشکل توانایی ام آی تی در پیشتازی در زمینه علوم و مهندسی افزایش قابل توجهی یافت. در سال 1950 دانشکدههای علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی و مدیریت ام آی تی تاسیس شدند تا به رقابت با دانشکدههای قدرتمند مهندسی و علوم این دانشگاه بپردازند.
تحقیقات دفاعی
مشارکت ام آی تی در تحقیقات نظامی از جنگ جهانی دوم آغاز شد. در سال 1941 وانوار بوش به عنوان رئیس دفتر فدرال تحقیقات و توسعه علمی انتخاب شد و تحت ریاست وی بودجههای تحقیقاتی تنها به گروهی از دانشگاهها از جمله ام آی تی هدایت شدند. دانشمندان و مهندسان از سرتاسر آمریکا در ام آی تی گردهم آمدند تا در لابراتوار علوم پرتوی ام آی تی در ساخت رادار ریزموج برای ارتش بریتانیا همکاری کنند، ابداعی که تاثیر فراوانی بر جنگ و تحقیقات بعدی در این حوزه علمی به جا گذاشت.
از دیگر پروژههای دفاعی و نظامی که در ام آی تی انجام شدند شامل ساخت سیستم های کنترلی حرکتی برای نشانهگیری از راه دور و ردیابی داخلی هستند. رایانه دیجیتال برای شبیهسازی پرواز و عکاسی پرسرعت در ارتفاع بالا از دیگر پروژههای دفاعی-نظامی ام آی تی به شمار میروند. پس از پایان جنگ ام آی تی به بزرگترین پیمانکار ارتش آمریکا تبدیل شدهبود که درآمد آن در سال 1946 به 100 میلیون دلار میرسید، این رقم در سال 2012 به 1.2 میلیارد دلار تغییر یافتهاست. ام آی تی در پروژه مشهور آپولو نیز همکاری داشتهاست.
در اواخر دهه 60 و اوایل دهه هفتاد، دانشجویان و هیات علمی ام آی تی علیه جنگ ویتنام و تحقیقات نظامی این دانشگاه تظاهرات کردند و پس از آن بود که اتحادیه دانشمندان نگران در سال 1969 در راستای ایجاد تغییر در روند تحقیقات نظامی دفاعی ام آی تی و هدایت آن به سوی معضلات زیستمحیطی و اجتماعی ایجاد شد. ام آی تی در پاسخ به این اعتراضات در سال 1973 تمامی تحقیقات محرمانه خود را به لابراتوار لینکولن در خارج از بدنه اصلی دانشگاه انتقال داد.
ام آی تی در ایجاد تعدادی از اولین بازیهای رایانهای، ایجاد فرهنگ و زبان هک،ایجاد چندین سازمان رایانهای از جمله بنیاد نرمافزار رایگان نقش داشتهاست. لابراتوار رسانه ام آی تی در سال 1985 توسط نیکولاس نگروپونته به منظور مطالعه بیشتر بر کاربردهای جدید رایانه و تکنولوژیهای رایانهای تاسیس شد. تیم برنرز لی در سال 1994 موسسه استانداردهای کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی را در لابراتوار علوم رایانهای ام آی تی تاسیس کرد. از دیگر برنامههای ابتکاری ام آی تی میتوان به برنامه یک لپتاپ برای هر کودک اشاره کرد که هدف آن ترویج تحصیلات رایانهای در میان کودکان سرتاسر جهان است که از سال 2005 آغاز بهکار کردهاست.
در سال 2001 ام آی تی با الهام از برنامه منابع باز و جنبش دسترسی آزاد برنامهای با نام Open Course Ware را راهاندازی کرد تا دانشجویان بتوانند به تمامی موضوعات،منابع،سوالات امتحانی و تمامی جزئیات رشته تحصیلی خود به صورت آنلاین و رایگان دسترسی پیدا کنند. این برنامه از سال 2005 در دیگر دانشگاههای آمریکا نیز رواج پیدا کرد و درحال حاضر بیش از 250 دانشگاه را پوشش میدهد و محتوای آن در 6 زبان مختلف در دسترس دانشجویان قرار گرفتهاست. ام آی تی در سال 2011 دورههای آنلاین خود را در قالب برنامه MITx راهاندازی کرد .
ساختمانها
هریک از ساختمانهای دانشکدهها و خوابگاههای ام آی تی از عدد و نامی خاص خود برخوردارند، اما معمولا دفاتر اداری و آکادمیک با اعداد و ساختمانهای مسکونی با نامها از یکدیگر مجزا شدهاند. بسیاری از این ساختمانها از طریق راهروهایی بالاتر از سطح زمین و همچنین تونلهایی زیرزمینی به یکدیگر متصل بوده و قابل دسترسی هستند.
رآکتور هستهای ام آی تی که در خود مجموعه دانشگاه قرار دارد، یکی از قدرتمندترین رآکتورهای هستهای دانشگاهی در آمریکا بهشمار میرود که حضور آن در منطقهای پرجمعیت و شلوغ همواره مورد انتقاد قرار گرفتهاست،اما ام آی تی همواره از آن به عنوان مرکزی که به خوبی تحت محافظت است دفاع کردهاست. از دیگر تجهیزات قابل توجه این دانشگاه تونل باد و حوضچه آب آن است که از آنها برای آزمایش کشتیها و سازههای دریایی و اقیانوسی استفاده میشود. شبکه وایرلس گسترده این دانشگاه در سال 2005 تکمیل شد و اکنون محوطهای به وسعت 870 هزار متر مربع را پوشش میدهد و از سه هزار نقطه دسترسی برخوردار است.
آموزش
ام آی تی دانشگاهی اقامتی است که بیشترین تعداد پذیرش آن در رشتههای کارشناسی ارشد و تخصصی است. ترمهای این دانشگاه از پاییز آغاز شده و تا اواسط دسامبر ادامه پیدا میکند. ترمهای بهاره نیز از اوایل فوریه آغاز شده و تا پایان می ادامه دارند.
محبوبتین دانشکده ام آی تی دانشکده مهندسی الکترونیک و علوم رایانهای است و دانشکده معماری و نقشهکشی ام آی تی اولین دانشکده معماری در سرتاسر آمریکا است. ام آی تی در بسیاری از رتبهبندیهای معتبر جهان جایگاه خود را در میان 10 دانشگاه برتر تثبیت کردهاست.
کتابخانهها
سیستم کتابخانههای ام آی تی متشکل از پنج کتابخانه موضوعمحور است: بارکر با موضوع مهندسی، دوی با موضوع اقتصاد، هایدن با موضوع علوم انسانی، لیوایز با موضوع موسیقی و راتچ با موضوع هنر و معماری. همچنین چندین کتابخانه تخصصی و آرشیوهای متعدد نیز در این دانشگاه وجود دارند. بیش از 2.9 میلیون نسخه کتاب چاپی، 2.4 میلیون نسخه میکرو و 49 هزار نسخه مجله چاپی یا الکترونیک در این کتابخانهها موجودند. این کتابخانهها در سالهای اخیر تمرکز خود را به جمعآوری نسخ دیجیتال معطوف کردهاند که قابلتوجهترین مجموعههای دیجیتال را میتوان در کتابخانه لیوایز مشاهده کرد. این دانشگاه از نمایشگاه هنری چرخان و موزه نیز برخوردار است که در سال 1971 تاسیس شده و اکنون به مرکزی عمومی برای آموزش موضوعات مختلف تبدیل شدهاست.
دانشجویان
درسال تحصیلی 2011-2012 چهارهزار و 384 دانشجوی کارشناسی و 6 هزار و 510 دانشجوی کارشناسی ارشد در این دانشگاه ثبتنام کردند. 45 درصد از دانشجویان کارشناسی را زنان تشکیل میدادند. دانشجویان از 50 ایالت مختلف آمریکا و 115 کشور مختلف جهان در این دانشگاه ثبتنام کردهاند. این دانشگاه برای سال تحصیلی 2015 درحدود 17 هزار درخواست در رشتههای کارشناسی داشت که تنها هزار و 742 نفر از آنها موفق به دریافت پذیرش شدند و از این میان نیز هزار و 128 نفر ثبتنام کردند. همچنین این دانشگاه 19هزار و 446 درخواست برای دورههای ارشد دریافت کرد که دو هزار و 991 نفز پذیرفته شده و هزار و 880 نفر موفق به ثبتنام شدند.
شهریه تحصیل در این دانشگاه در رشتههای کارشناسی 40 هزار و 732 دلار و هزینه کلی تحصیل در ام آی تی درحدود 52 هزار و 500 دلار تخمین زده شدهاست. بااین وجود دانشجویان میتوانند از کمک هزینههای تحصیلی فدرال در قالب بورسیه و وام تحصیلی با میانگین 38 هزار و 900 دلار به ازای هر دانشجو استفاده کنند.
تعداد کارمندان و اعضای هیات علمی این دانشگاه در سال 2013 درحدود هزار و 30 نفر اعلام شد که 225 نفر از آنها را زنان تشکیل میدادند. از سال 1964 تا 2009 درحدود 17 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل شدهاند، بهطور کلی از ابتدا تاکنون اعضای هیات علمی این دانشگاه 27 نوبل دریافت کردهاند که بیشترین این جوایز به تحقیقات اقتصادی یا فیزیکی اختصاص داشتهاست. بسیاری از فضانوردانی که دربرنامههای فضایی ناسا حضور داشتهاند،از جمله باز آلدرین، فضانورد عملیات آپولو نیز از دانشآموختگان این دانشگاه هستند. از دیگر افراد مشهور در حوزه سیاست که در این دانشگاه تحصیل کردهاند میتوان به علیاکبر صالحی، دیوید میلیبند و کوفی عنان اشاره کرد.